Ny tendens på Roskilde-plakaten: "Det kan ændre noget"

Roskilde Festival har for første gang flere kvindelige kunstnere på plakaten end mandlige. Og det kan rykke på skævvridingen i musikbranchen, mener Soundvenues musikanmelder og Roskilde Festival-ekspert.

I mange år er kvindelige kunstnere blevet efterlyst på landets musikfestivaler.

Musikbranchen er mandsdomineret, og det skinner igennem når festivalsæsonen starter, og der som regel er langt flere mandenavne på plakaterne end kvindenavne.

Men i år har Roskilde Festival vendt den skæve statistik den anden vej. I år har festivalen flere kvindelige kunstnere end mandlige, har DR tidligere skrevet. 

Kjartan F. Stolberg, der er musikanmelder og Soundvenues Roskilde Festival-ekspert fortæller til TV 2 Kosmopol, at der i de seneste år har været et særligt fokus på at få repræsenteret kvinderne på musikscenerne, og at Roskilde Festival er med på bølgen.

- Kvinder får mere plads i musikbranchen og Roskilde giver dem plads, siger han til TV 2 Kosmopol.

Meget skævt for få år siden

Ud fra Roskilde Festivals 186 navne, har han inddelt dem i køn og kategorier:

På programmet i år er 35 procent mandlige kunstnere eller grupper, 41 procent er kvindelige kunstnere eller grupper, to procent er nonbinære kunstnere, og 22 procent er grupper med blandede køn. 

Tilbage i 2019 udgjorde kvinder og blandede grupper sammenlagt 42 procent af programmet.

- Vi skal ikke mange år tilbage, hvor der ikke var en eneste kvindelig headliner på plakaten (hovednavne i toppen af plakaten red.), siger Kjartan F. Stolberg.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

Kønsfordelingen blandt festivalgængerne er som regel lige.
Kønsfordelingen blandt festivalgængerne er som regel lige.
Foto: Helle Arensbak/Ritzau Scanpix

Arbejder ikke med kvoter

Anders Wahrén, der er programchef for Roskilde Festival, oplyser til TV 2 Kosmopol, at det er vigtigt for festivalen at have en stor diversitet i deres program, for at sikre sig at flest mulig kan føle sig repræsenteret.

- Vi har haft fokus på mange former for diversitet i mange år, så det er ikke i sig selv nyt for os. Men noget af det arbejde, vi har gjort, har først for alvor været tydeligt i de sidste par år, særligt hvis man kigger på kønsbalancen, siger han.

Selvom diversitet er vigtig for Roskilde Festival, så er kønskvoter ikke en del af strategien.

- Vi arbejder stadig ikke med kvoter, og hvert eneste navn på plakaten er vurderet ud fra andet end deres køn, så selvom vi synes, det er vigtigt at få gjort op med en skæv kønsbalance og dermed sikre meget mere god musik i fremtiden, har vi ikke lyst til at gøre kunstnerne til numre i et regneark, siger Anders Wahrén. 

Diversitet i genre og nationaliteter

Med eller uden kvoter er repræsentationen vigtig, mener Kjartan F. Stolberg. Han fortæller, at når Roskilde får flere kvinder med, bliver det nemmere at skabe et trygt rum for de kommende kvindelige kunstnere.

- Hvis vi kun booker mænd, signalerer vi, at det er mændenes rum, og kvinderne højst kan komme på besøg. Det gør Roskilde ikke i år, siger han.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

Den amerikanske rapper Doja Cat skal spille på Orange Scene.
Den amerikanske rapper Doja Cat skal spille på Orange Scene.
Foto: Valerie Macon/AFP/Ritzau Scanpix

Musikanmelderen giver også festivalen ros for, at de kvindelige kunstnere også repræsenterer mange forskellige genrer og nationaliteter.

- Det spænder rigtig bredt. PJ Harvey og Kim Gordon repræsenterer noget musikhistorisk. Amaarae og Tyla viser afrikansk popmusik. Så er der metalbands som Vulvatorious og det japanske powermetalband Lovebites. I toppen af plakaten har vi kvindelige rappere som Doja Cat og Ice Spice, siger Kjartan F. Stolberg.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os - Formular

_


Ingen vil være "de dårlige"

Det er også med til at rykke noget i hele musikbranchen, at Roskilde retter op på den skæve kønsbalance inde for deres egen festivalplads, mener Kjartan F. Stolberg. 

- Det kan totalt meget ændre noget. Der er ikke nogen, der gider at være den festival, der er dårlig til at booke kvinder, siger han.

Det kan dog fastholde andre festivaler i gamle vaner, at de, i modsætningen til Roskilde Festival, der aldrig har været bleg for at sætte politiske dagsordner, ikke har lyst til at fremstå politiske, mener festivaleksperten. 

Sidste år fortalte Femina, at det halter med en lige kønsfordeling på nogle af de andre store danske festivaler.

Smukfests program i 2023 bestod 16,77 procent af kunstnere eller grupper kvinder og det var næsten ens for Tinderbox, der havde 16,67 procent kunstnere eller grupper bestående af kvinder. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik