Skole for højt begavede børn åbner: Kræver IQ på over 130

På Skolen Bifrost, der onsdag åbnede i Roskilde, skal eleverne have en IQ på over 130 for at komme ind. Det nye initiativ kan være godt for børnene, der ellers kan risikere at mistrives, lyder det fra en ekspert.

For nogen fremkalder svære matematikopgaver og dansk grammatik i folkeskolen sved på panden. For andre er det for let. Alt for let. 

Det gælder blandt andet søskendeparret Sebastian og Matilde Wulff. De er blandt de knap 60 elever, der onsdag startede på den Skolen Bifrost - en skole for højtbegavede børn - der åbnede onsdag i Roskilde.

- Jeg skulle lave noget matematik, og det var alt for nemt, synes jeg, for vi havde lavet noget med det i to uger, så nu var jeg altså træt af det, siger femteklasseseleven Matilde Wulff. 

Især Sebastian, der er startet i syvende klasse på Bifrost, trivedes ikke i sin gamle folkeskoleklasse. Specielt efter at han blev testet højtbegavet, opstod der flere udfordringer.

- Da jeg blev ældre og ældre, fik jeg det værre og værre. Der var færre og færre, der gad og snakke med mig, og ingen tog hensyn, og jeg blev mobbet, siger Sebastian Wulff til TV 2 Lorry.

Derfor har Sebastians forældre besluttet at flytte både Sebastian og Matilde til Skolen Bifrost.

Sebastian Wulff er en af de elever, der netop er startet på Skolen Bifrost.
Sebastian Wulff er en af de elever, der netop er startet på Skolen Bifrost.
Foto: Frida Kruse Lind/TV 2 Lorry

Omkring to procent har en høj begavelse

For at starte på Bifrost skal man have en IQ, altså intelligenskvotient, på over 130. Til sammenligning ligger en normal IQ ligger på mellem 90 og 110.

Ifølge VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, har omkring to procent af alle børn i skolealderen en IQ på over 130.

Det er cirka 14.000 børn, og det svarer til, at der i hver anden skoleklasse sidder en elev med høj begavelse.

Med åbningen af Bifrost findes der nu to skoler i TV 2 Lorrys sendeområde for højtbegavede børn. Den anden skole hedder Atheneskolen og blev grundlagt i 2004 og ligger i Gladsaxe Kommune.

Kloge børn mistrives

Børn med høj intelligens kan ende med at mistrives i folkeskolen, fortæller psykolog Ole Kyed, der har specialiseret sig i børn med høj intelligens.

- Mistrivslen kan være mangesidig. Det kan være mistrivsel på det følelsesmæssige område, hvor de ikke oplever sig forstået, lyttet til og ikke reflekteret med. De har jo brug for at føle, at de er medbestemmende i deres eget liv. 

quote Jeg glæder mig selvfølgelig meget til at få lov til at prøve at få noget undervisning, der passer mig

Sebastian Wulff, 7. klasse, Skolen Bifrost

Ole Kyed er meget positiv overfor, at der nu er et skoletilbud i Roskilde målrettet de højt intelligente børn.

- De kan få gavn af en undervisning, der er målrettet deres unikke behov. Og så kan de få glæde af at være sammen med andre, som minder lidt om dem.

Ville gerne have holdt børnene i folkeskolen

I slutningen 2019 valgte regeringen at sløjfe en ny national enhed målrettet netop de allerdygtigste elever, som der var bevilget 65 millioner kroner til. I stedet skulle pengene bruges på et generelt løft af folkeskolen.

Forældrene til Sebastian og Mathilde havde helst set, at deres børn kunne blive i folkeskolen.

- Jeg synes jo, folkeskolen afspejler et samfund, hvor der er mange forskellige mennesker, og det synes jeg, er rigtig sund at være en del af, fortæller Jakob Wulff.

Men folkeskolen har Sebastian og Matilde Wulff nu vinket farvel til. I stedet skal de to søskende fremover tage den lange tur fra Køge, hvor de bor, til Roskilde for at komme i skole.

De ser nu begge frem til en skolegang sammen med andre børn, hvis intelligens minder mere om deres egen.

- Jeg glæder mig selvfølgelig meget til at få lov til at prøve at få noget undervisning, der passer mig, og at være sammen med alle dem, der er ligesindede, siger Sebastian Wulff.

- Jeg tror, jeg kommer til at passe meget mere ind der. For der er det ikke kun mig, som kommer ind om morgenen og i stedet for at sidde og glo på min mobil, der sætter jeg mig og læser i stedet for eksempel, lyder det fra Mathilde Wulff.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik