Lever for blå blink: Hvordan kan 112-fotografer være fremme før politiet?

Hvordan kan de pressefotografer, der kører efter brande, ulykker og politiaktioner være så hurtigt fremme? Nogle gange ankommer de endda før udrykningskøretøjerne.

Artiklen er første gang udgivet i marts 2023, men vi synes, at den fortsat er værd at læse. God fornøjelse. 

Det er fredag aften. Bilen kører mod Ishøj Station. Meldingen lyder på personpåkørsel.

Jeg sidder i passagersædet og ved ikke helt hvad, jeg skal forvente. 

På TV 2 Kosmopol har vi fået lov til at følge Presse-fotos.dk en fredag aften og nat. Jeg skal  finde svaret på et spørgsmål, som er havnet hos Spørg Os-redaktionen

"Hvordan kan de pressefotografer, som fotograferer 112-stof, være så hurtigt fremme? Nogen gange er de fremme før udrykningskøretøjerne. Kan de lytte med på politiradioen?"

Spørg Os

  • Denne artikel er blevet til på baggrund af TV 2 Kosmopols brugerinddragende fællesskab Spørg Os.

  • Her kan alle skrive ind med deres spørgsmål eller undren fra hverdagen som borger i hovedstadsområdet.

  • Følg med i afstemningen og stil dit eget spørgsmål ved at klikke ind på Spørg Os-siden her.

På vej mod ulykkesstedet spørger jeg fotografen Andreas Rasmussen, hvordan han har det med, at nogen skal komme galt afsted, før han har en historie og noget at tage billeder af. 

Lidt ambivalent, lyder svaret.

- Jeg har et arbejde, der skal passes og slår et filter på. Og de er jo kommet galt afsted lige meget, om jeg tager billeder af det eller ej, siger Andreas Rasmussen.

Anderas Rasmussen er freelancefotograf hos Presse-fotos.dk. De fleste weekender bruger han på at jagte de blå blink.
Anderas Rasmussen er freelancefotograf hos Presse-fotos.dk. De fleste weekender bruger han på at jagte de blå blink.
Foto: Morten Raarup/TV 2 Kosmopol

Vi ankommer lige efter de første udrykningskøretøjer, og der er flere på vej. Togdriften er stoppet, og redningsmandskabet er ved at skærme ulykkesstedet af.

quote Det er fredag, og byen er levende, så vi kan lige så godt se, om vi kan opsnappe noget mere

Andreas Rasmusen, freelancefotograf, Presse-fotos.dk

- Jeg tænker over, hvor jeg skal stå, så jeg ikke tager billeder af noget, der er alt for voldsomt, siger Andreas Rasmusen og forsætter: 

- Jeg har ikke nogen gavn af at tage billeder af død og ødelæggelse. Det er mere et overbliksbillede af, hvad der foregår på ulykkesstedet. Hvad laver de, har de båre ude, har de hjertestarter, hvad gør de? Det er det, der er interessant for mig.

Det er stadig uklart, om påkørslen er sket ved et uheld eller som en bevist handling. Men Andreas Rasmussen holder sig væk fra sporet og bliver nede ved udrykningskøretøjerne.

Bagenden af toget. Tættere kommer Andreas Rasmussen ikke på påkørslen.
Bagenden af toget. Tættere kommer Andreas Rasmussen ikke på påkørslen.
Foto: Presse-fotos.dk

Efter få minutter sender Andreas Rasmussen de første billeder hjem.

- Der er meget få ting, jeg kan tage billeder af her. Jeg skal ikke op ved sporet, så nu suser vi videre. Det er fredag, og byen er levende, så vi kan lige så godt se, om vi kan opsnappe noget mere, siger han.

Nysgerrige sikrer hurtig respons 

Vi kører tilbage til Presse-fotos.dk's kontor i Vallensbæk. På de få minutter, det tager at køre fra stationen, har de første medier allerede fået billederne og udgivet dem. 

Få minutter efter ulykken, er billederne ude hos medierne. Også hos os på TV 2 Kosmopol.
Få minutter efter ulykken, er billederne ude hos medierne. Også hos os på TV 2 Kosmopol.
Foto: Morten Raarup/TV 2 Kosmopol

Presse-fotos.dk sælger deres billeder til store og små medier over hele landet. Fra lokalaviser til landsdækkende medier som BT og TV 2 - og også til os her på TV 2 Kosmopol.

quote Politiradioen har været kodet en del år efterhånden. Det samme gælder for ambulance- og brand- i det meste af hovedstadsområdet.

Mathias Øgendal, ejer, Presse-fotos.dk

Men hvordan kan deres fotografer være så hurtigt fremme?

- Nu har du selv været med på en ulykke for et øjeblik siden, siger Mathias Øgendal, som ejer Presse.fotos.dk, og fortæller videre:

- Vi havde seks minutter derud. Vi fik et tip af en, der stod på stationen, mens tingene skete. Det gør vi ofte. Vi har 200.000 følgere på Facebook, som døgnet rundt tipper os om de ting, de ser i deres lokalområde. Hvis der er en ulykke, en bil der brænder, eller en politiaktion, så ringer de ind til os. Det gør, at vi i mange tilfælde kan være ude samtidig med brandfolkene eller politifolkene.

Men spørgsmålet om politiradioen presser sig på. Kan de lytte med? Jeg må spørge, specielt fordi der står en scanner i vindueskarmen lige bag Mathias Øgendals skrivebord.

Der står en scanner på kontoret, men fotograferne kan ikke længere lytte med.
Der står en scanner på kontoret, men fotograferne kan ikke længere lytte med.
Foto: Morten Raarup/TV 2 Kosmopol

- Vi har tidligere kunnet lytte med, fortæller han.

- Så stod den der og skrattede. Vi sad spændt og lyttede med. Men det kan vi ikke mere. Politiradioen har været kodet en del år efterhånden. Det samme gælder for ambulance- og brand i det meste af hovedstadsområdet. Det er stadig muligt at lytte med hos nogle mindre lokalbrandvæsener i yderområderne.

Det er ikke ulovligt at lytte med på de åbne kanaler, men det er en stakket frist, for de sidste radiokanaler bliver snart krypterede. Derfor er det vigtigt med de tips, Presse-fotos.dk får fra deres Facebook-følgere.

Blå blink som hobby 

Selv om Mathias Øgendal ejer Presse-fotos.dk, er det ikke her, han tjener sin løn. Den kommer fra et job i speditionsbranchen. For ham er 112-billeder en hobby.

- Jeg syntes, det er megaspændende. Da jeg var dreng, skrev jeg historier om politikfolk, narkosmuglere, og jeg besøgte folk, der sad i fængsel, og alt muligt i den stil, fortæller han.

Mathias Øgendal har aldrig været interesseret i at blive politibetjent eller brandmand. Han oplever mere som fotograf, hvor han har mulighed for at være mange steder i løbet af en dag i stedet for være bundet til et enkelt sted i længere tid, som politibetjentene og redningsmandskab ofte er.

Artiklen fortsætter efter galleriet

Presse-fotos.dk har fire uddannede journalister ansat. De arbejder på helt normale vilkår og skriver historierne til hjemmesiden og Facebook. Men de omkring 120 freelancefotografer, der er tilknyttet firmaet, får kun en symbolsk betaling og tager billeder af blå blink for oplevelsen skyld. 

Jeg spørger Mathias Øgendal, hvordan de kan sikre, at fotografer uden uddannelse eller erfaring kan opføre sig ordenligt på ulykkesstederne.

- Når vi får nye fotografer, er de typisk ude at køre med en erfaren fotograf og her lærer de, hvordan man begår sig. Vi har et ret tætskrevet "code of conduct", som beskriver, hvordan man må opføre sig på skadestedet, fortæller Mathias Øgendal og forsætter:

- Vi har også en regel om, at hvis man kommer først frem, eller hvis man kommer frem som en af det første, så lader man kameraet blive i bilen, og så hjælper man til.

Presse-fotos.dk's kontor i Vallensbæk.
Presse-fotos.dk's kontor i Vallensbæk.
Foto: Morten Raarup/TV 2 Kosmopol

På udkig fra bagagerummet 

Det er ikke alle historier, der kommer fra tips. En del af historierne dukker op, når fotograferne kører rundt og spejder efter de blå blik. Så vi tager ud i natten igen. 

Denne gang kører jeg rundt med Mathias Øgendal.

Vi kører mod Københavns Nordvestkvarter, og jeg får chancen for at høre lidt mere om, hvordan han arbejder. Han har en helt speciel taktik, når der er bandekonflikter i området.

- Jeg finder et godt sted at parkere. Så har jeg min madras og dyne med og ruller vinduet lidt ned. Og så sover jeg simpelthen i bilen.

På den måde vågner Mathias Øgendal, hvis der er skyderi eller politisirener i området - og kan være først på pletten. Og det er det, det hele drejer sig om, hvis man tager 112-billeder. 

Hans kone og børn har efterhånden vænnet sig til, at han bruger mange nætter i bilen.

Mathias Øgendal bruger mange aftener i bilen, mens har er på udkik efter blå blink.
Mathias Øgendal bruger mange aftener i bilen, mens har er på udkik efter blå blink.
Foto: Morten Raarup/TV 2 Kosmopol

Efter en lille time komme det første tip. Vi kører mod Borups Allé. På vej mod ulykkesstedet ser vi ambulancen køre med udrykning den modsatte vej - mod Rigshospitalets traumecenter. 

Vi ankommer til ulykkesstedet. Der er flere patruljevogne, og en del af vejen er afspærret. På den regnvåde asfalt ligger blodige forbindinger efter ambulanceredernes førstehjælp. Mit blik falder på den sorte læderstøvle, der ligger tilbage på vejen. Det virker voldsomt på mig. Men Mathias Øgendal tager ikke billeder af hverken støvlen eller de blodige forbindinger.

- Det er ikke et rart billede for de pårørende at se, så vil jeg hellere tage nogle overbliksbilleder, siger han.

Artiklen fortsætter efter galleriet

Mens vi er ved at sende billeder fra ulykken hjem til kontoret, kommer der et nyt tip. Der er massivt politiopbud ved Valby Station. 

Vi kører afsted, selv om et par af freelancefotograferne allerede er fremme. Mathias Øgendal vil også gerne se, hvad der sker, og så får han også muligheden for at mødes med freelancerne. Det er også vigtigt, siger han.

Da vi kommer frem til Valby, har en af de andre fotografer fra Presse-fotos.dk opsnappet, hvad der er sket. Det er lykkes ham at komme så tæt på indsatslederen, at han har kunnet høre, hvad der blev sagt i politiradioen. Der var udbrudt slåskamp ved en privat fest, og ikke mindre en fire personer var blevet stukket med kniv. Heldigvis var ingen alvorligt såret.

Politiopbud efter fire mennesker er blevet stukket med kniv ved en privat fest.
Politiopbud efter fire mennesker er blevet stukket med kniv ved en privat fest.
Foto: Presse-fotos.dk

Klokken har passeret tre om natten, før vi er tilbage på kontoret i Vallensbæk.

Mathias Øgendal spiser en energibar, mens han sender billeder ud til kunderne. Det har været en begivenhedsrig aften. Og i morgen aften går det løs igen.

I forbindelse med artiklen har TV 2 Kosmopol været i kontakt med en operationschef og en udrykningsleder fra Hovedstadens Beredskab. De fortæller begge, at de oplever, at fotografer fra Presse-fotos.dk opfører sig professionelt på skadesstederne, og at de opfører sig respektfuld over for redningsmandskab og forulykkede.


Spørg Os - Formular

_

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik