- Jeg tanker i ny og næ, derfor holder jeg øje med priserne, men det er den samme pris alle steder.
- Uanset hvilken tankstation, jeg kigger på, så er det samme pris der er på standerne. Den sættes op og ned alle stederne på samme tid. Jeg undrer mig derfor, hvor konkurrencen er blevet af.
Sådan siger Niels Hansen fra Espergærde. Han er bilejer og tanker med egne ord i ny og næ. Derfor holder han øje med priserne, og her har han de seneste år gjort sig en iagttagelse.
- For år siden kunne man køre rundt og "shoppe" lidt. Jeg bor i Espergærde og kunne være heldig, at priserne var lavere, når jeg kørte gennem Fredensborg. Men sådan er det ikke mere, fastslår han.
Og det har Niels Hansen helt ret i, forklarer Torben Kudsk, der er afdelingschef i økonomisk politisk sekretariat hos motorejernes organisation, FDM.
Her har man også konstateret, at priserne på benzin og diesel stort set er ens på tværs af landsdele og virksomheder.
Enkelt tiltag dræbte priskrigen
Men spoler vi tiden seks år tilbage, så var det en helt anderledes situation, som bilisterne stod i, når de skulle tanke bilen.
- Fra 2003 til 2017 havde vi i Danmark et brændstofmarked, hvor priserne svingende rigtig meget – også mere end i udlandet, siger Torben Kudsk og uddyber:
- Hver dag klokken 10.00 blev priskrigen neutraliseret, og så blev der konkurreret frem til næste dag klokken 10.00. Man kunne i løbet af dagen se udsving på op til 1,5 kroner per liter. Så ved at fylde på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt, kunne man spare rigtig meget.
(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)
Spørg Os
Denne artikel er blevet til på baggrund af TV 2 Kosmopols brugerinddragende fællesskab Spørg Os.
Her kan alle skrive ind med deres spørgsmål eller undren fra hverdagen som borger i hovedstadsområdet.
Følg med i afstemningen og stil dit eget spørgsmål ved at klikke ind på Spørg Os-siden her.
Men i 2017 skete der ifølge Torben Kudsk noget, som førte til et skred i markedet.
Her gik Circle K nemlig ud og ændrede måden, hvorpå virksomheden prissatte benzinen på.
Tidligere havde virksomheden fastsat brændstofprisen dagligt, men i 2017 valgte man kun at ændre prisen, hvis der eksempelvis opstod store udsving i oliepriserne på verdensmarkedet eller i dollarkursen.
”Det vil sige, at vi fjerner de store daglige udsving i brændstofpriserne og sænker startprisen med 40 øre. Det er den besparelse, man førhen gennemsnitligt kunne få i løbet af dagen – den får alle kunder nu hele tiden”, udtalte Peter Rasmussen dengang i en pressemeddelelse.
Hos Circle K fortæller Peter Rasmussen, der er brændstof- og energiekspert, til TV 2 Kosmopol, at man lavede ændringen i 2017 for at imødegå forbrugerne.
- Vi kunne se, at der var stor bevægelse og mange kunder frem mod klokken 10.00. Det var ineffektivitet.
- At vi ændrede det havde den effekt, at trafikken på tankstationerne blev mere jævnet ud henover hele døgnet. Men det er klart, at det er svært som konkurrent ikke at reagere, når nogen går 40 øre ned. Så det gjorde mange andre også hurtigt derefter, tilføjer Peter Rasmussen.
Og ifølge FDM har Circle K's beslutning altså været afgørende for, hvordan andre brændstofselskaber har prissat sig i Danmark.
- Da Circle K gik ud og sænkede priserne, tog det luften ud af markedet. Dengang var der flere, der forudsagde, at det ville dræbe priskrigen - og man må sige, at den forudsigelse blevet til virkelighed, siger Torben Kudsk.
Spørg Os - Afstemning
_
Et ulovligt greb?
Man kunne måske ligefrem fristes til at tro at konkurrenceloven ikke overholdes, nu hvor priserne på benzin og diesel i en længere periode har været ens på tværs af tankstationer og lokalområder.
Sidste år kunne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i hvert fald fortælle, at styrelsen havde modtaget mange henvendelser om netop de meget enslydende priser på benzin og diesel.
Det fik Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at gennemføre undersøgelser af markedet og undersøge, om brændstofselskaberne overtræder konkurrenceloven.
Undersøgelsen konkluderede, at de ens priser ikke var opstået på grund af overtrædelser af konkurrenceloven.
- Det kan synes påfaldende, når priserne er ens hos alle brændstofselskaber, og derfor har vi undersøgt det nøje. Vi har dog ikke konstateret overtrædelser af konkurrenceloven i form af aftaler eller lignende mellem selskaberne, udtalte direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald, i den forbindelse.
(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)
Hvad jeg gøre som forbruger?
Ifølge konkurrence- og forbrugerstyrelsen skal forbrugerne ikke undervurdere deres egen betydning for konkurrencen.
De kan selv bidrage til igen at skærpe priskonkurrencen gennem deres adfærd, når de tanker.
Benyt ubemandede tankstationer i stedet for bemandende
Tank når prisen er lav, i stedet for når tanken er tom
Benyt lokale tilbud, selvom der er længere imellem dem end tidligere
Spørger man en række brændstofvirksomheder selv, så afviser de da også, at det skulle være tilfældet.
Det gælder blandt andet hos Circle K. Her forklarer Peter Rasmussen, at han af konkurrencemæssige hensyn ikke kan komme direkte ind på, hvordan Circle K prissætter deres benzin- og dieselpriser.
Han vil dog gerne fortælle, at man køber ind på de store verdensmarkeder og følger markedet.
- Og så holder vi selvfølgelig øje, om der er aktiviteter hos vores konkurrenter i området. Hvis prisen er lavere, så regulerer vi ned.
Men er de ens priser resultatet af aftalt spil benzinselskaberne imellem?
- Det kan jeg garantere for, at det ikke er, lyder det fra Circle K's brændstof- og energiekspert.