Spørg Os: Hvorfor reserveres der ikke særlige p-pladser til hjemmeplejen?

Natplejerne vil bare gerne passe deres arbejde. Men det er så svært at finde parkeringspladser, at medarbejderne hver nat risikerer at få en p-afgift.

Svaret Kort

  • Kommunens p-vagter SKAL følge færdselsloven og lægge en afgift, hvis kollegerne fra Hjemmeplejen parkerer i strid med reglerne

  • Københavns kommune har fortsat ingen planer om at reservere særlige p-pladser alene til Hjemmeplejen

  • Måske får Hjemmeplejen snart adgang mange flere p-pladser, der er reserveret til særlige formål

Om natten, hvor de fleste andre mennesker sover, kører to sygeplejersker, tre assistenter og fem hjælpere ud og hjælper borgere i København.

Og nat efter nat står Natplejens medarbejdere med den samme udfordring; nemlig at finde en parkeringsplads blandt de mange parkerede biler.

Ofte vælger de at stille bilen på steder, hvor det ikke er tilladt, og hvor de risikerer en 510 kroner dyr hilsen i forruden fra Københavns p-vagter – eller en endnu dyrere hilsen, hvis afgiften er fra et privat parkeringsselskab.

Men hvorfor er der ikke for længst fundet en løsning, så medarbejderne fra Natplejen kan udføre deres arbejde uden at risikere en økonomisk lussing?

Det undrer Maria Lauritzen fra Østerbro sig over, så hun har skrevet til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os:

- Selv om der står hjemmesygepleje med store bogstaver på bilen, får de ofte bøder, som den enkelte selv hæfter for. Hvorfor?, spørger Maria Lauritzen.

Det undersøger vi her!

Ugens Vindersvar

  • 45% pegede på, at det var Maria Lautitzens spørgsmål, vi skulle undersøge, da det var til afstemning

  • Du kan selv stemme på denne uges spørgsmål her i artiklen

  • Så er du med til at bestemme, hvad vi skal kaste os over næste gang

Tager chancen og håber det bedste

Natplejens teams kører ud til plejekrævende borgere i hele København.

Fordi de dækker så stort et område og kun har 12 minutter til at løse opgaven ved de fleste besøg, er det nødvendigt for dem at køre rundt i bil. I stedet for eksempelvis at benytte en elektrisk ladcykel.

Men det er ikke problemløst. For det er svært at finde en parkeringsplads tæt på de borgere, teamet skal hjælpe.

'Hjemmeplejen København' 'finde en parkeringsplads' 'Parkeringsvagter' 'Parkeringsbøder' ''plejekrævende borgere' 'sygeplejersker, hjælpere og assistenter''Parkering København'' 'rhvervsparkeringspladser' ''Færdselsloven' 'Teknik- og Miljøforvaltningen.''
Ibrahim Sabahi er social- og sundhedshjælper i København og kører fast om natten hver anden uge. I de tre måneder han har været ansat, har han indtil videre undgået en parkeringsafgift. Men på hver vagt føler han sig nødsaget til at parkere i strid med reglerne.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol

Derfor tager medarbejderne meget ofte en chance og parkerer imod reglerne.

Velvidende, at de risikerer at få en parkeringsafgift.

'Hjemmeplejen København' 'finde en parkeringsplads' 'Parkeringsvagter' 'Parkeringsbøder' ''plejekrævende borgere' 'sygeplejersker, hjælpere og assistenter''Parkering København'' 'rhvervsparkeringspladser' ''Færdselsloven' 'Teknik- og Miljøforvaltningen.''
Endnu en parkering, der kunne have udløst en parkeringsafgift.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol

Et nærliggende spørgsmål er, hvorfor plejepersonalet ikke bare vælger at køre rundt, til de finder en ledig parkeringsplads?

- Hver gang mister de jo tid, og det går ud over borgeren. Det har de det svært med. Du har jo at gøre med mennesker, som har et stort omsorgshjerte, lyder forklaringen fra Natplejens gruppeleder, Ninette Garn, som er chef for de sygeplejersker, hjælpere og assistenter, det handler om.

'Hjemmeplejen København' 'finde en parkeringsplads' 'Parkeringsvagter' 'Parkeringsbøder' ''plejekrævende borgere' 'sygeplejersker, hjælpere og assistenter''Parkering København'' 'rhvervsparkeringspladser' ''Færdselsloven' 'Teknik- og Miljøforvaltningen.''
Natplejens gruppeleder, Ninette Garn, håber det snart lykkes Københavns Kommune at finde en løsning på hendes medarbejderes parkeringsproblemer.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol

Løsninger har ikke virket 

Problemet er langt fra nyt. Faktisk har det eksisteret i årevis.

Og Københavns Kommune har prøvet forskellige tiltag for at løse det.

Hvis en ansat fra Natplejen for eksempel får en parkeringsafgift i forbindelse med et nødkald, er aftalen med Parkering København, at parkeringsafgiften efterfølgende kan annulleres.

Desuden har Natplejen siden april 2021 kunnet benytte 220 af de i alt 420 erhvervsparkeringspladser, som især håndværkerne bruger i dagtimerne.

Og så skulle alt jo være godt.

Det er det bare ikke.

'Hjemmeplejen København' 'finde en parkeringsplads' 'Parkeringsvagter' 'Parkeringsbøder' ''plejekrævende borgere' 'sygeplejersker, hjælpere og assistenter''Parkering København'' 'rhvervsparkeringspladser' ''Færdselsloven' 'Teknik- og Miljøforvaltningen.''
Især om natten er det et problem at finde en parkeringsplads i København.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol

Medarbejderne kæmper stadig med at finde parkeringspladser, når de nat efter nat sammenlagt skal nå omkring 60 planlagte besøg samt 25 nødkald fra borgere, som for eksempel er faldet eller ikke selv kan komme på toilettet.

Og de får stadig uvelkomne hilsener i forruden, der minder dem om, at de ikke har parkeret efter reglerne.

Otte parkeringsafgifter siden december

Siden Ninette Garn blev ansat som gruppeleder i december, har hendes medarbejdere fået otte parkeringsafgifter.

Hvis det kan dokumenteres, at besøget har været akut, kan medarbejderen, som nævnt, slippe for afgiften.

- Det betyder så, at jeg måske skal bruge en halv time på at skrive og dokumentere, siger hun.

Ikke alene synes hun, at den tid kunne bruges bedre. 

'Hjemmeplejen København' 'finde en parkeringsplads' 'Parkeringsvagter' 'Parkeringsbøder' ''plejekrævende borgere' 'sygeplejersker, hjælpere og assistenter''Parkering København'' 'rhvervsparkeringspladser' ''Færdselsloven' 'Teknik- og Miljøforvaltningen.''
En parkering, som kan udløse en parkeringsafgift, fordi bilen holder for tæt på et vejkryds.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol

Endnu mere ærgrer det hende, at hendes medarbejdere i et par af tilfældene selv har måtte betale regningen, fordi besøget hos borgeren ikke har været akut.

Men de kommunale parkeringsvagter har ikke mandat til at lade Natplejens 10 biler slippe for en parkeringsafgift, lyder det fra enhedschef i Teknik- og Miljøforvaltningen, Jesper Borch:

- Færdselsloven gælder for alle trafikanter, alle typer af biler, alle typer af medarbejdere. Så det kan vi ikke se igennem fingre med, siger han.

Spørg Os - Afstemning

_

Nye løsningsforslag på vej

Der bliver dog arbejdet på at finde nye løsninger på problemet. 

Og inden sommer skal de københavnske politikere forholde sig til en række forslag fra Teknik- og Miljøforvaltningen.

Her er der fokus på, om Hjemmeplejen kan få adgang til de mange parkeringspladser, som er reserveret til særlige formål

'Hjemmeplejen København' 'finde en parkeringsplads' 'Parkeringsvagter' 'Parkeringsbøder' ''plejekrævende borgere' 'sygeplejersker, hjælpere og assistenter''Parkering København'' 'rhvervsparkeringspladser' ''Færdselsloven' 'Teknik- og Miljøforvaltningen.''
Enhedschef i Teknik- og Miljøforvaltningen, Jesper Borch, håber at en række nye løsningsforslag, kan være med til at løse Natplejens parkeringsproblemer.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol

Det kunne for eksempel være delebilspladser, både dem til traditionelle benzinbiler og dem til elbiler.

- Der kommer 1000 reserverede el-delebilspladser placereret sådan relativt strategisk rundt omkring i hele byen. Og kan vi give hjemmeplejen adgang til dem, jamen så er det jo en stor hjælp, siger enhedschef i Teknik- og Miljøforvaltningen, Jesper Borch.

Aktuelle løsningsforslag

Politikerne i Københavns Teknik- og Miljøudvalg skal diskutere forskellige løsninger d. 27. maj 2024.

Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller, at medlemmerne af udvalget godkender:

  • At køretøjer med hjemmeplejelicens får adgang til at parkere i den kommende parkeringsforbudszone i Middelalderbyen.

  • At køretøjer med hjemmeplejelicens får adgang til at parkere på delebilpladser.

  • At det pålægges forvaltningen at undersøge muligheden for, at ambassadepladser gøres tilgængelige for køretøjer med hjemmeplejelicens.

  • At Teknik- og Miljøforvaltningens løsningsforslag, om at fritage køretøjer med hjemmeplejelicens fra betalingsparkering i betalingsområdet fra 1. januar 2025, indgår i forhandlingerne om Budget 2025, jf. løsningsafsnit og økonomiafsnit.

Kilde: Dagordenen til mødet 27.05.24

Natplejens gruppeleder, Ninette Garn, håber bare på, at der snart kommer en løsning, der virker:

- Det handler om arbejdsmiljøet. Når man er på arbejde, så skal man ikke gå og være bekymret for, om man får en afgift. Man skal kunne passe sit arbejde, og det skal være det, der er i fokus.

(Tag på natreportage med hjemmeplejen i videoen nedenunder)

Tak til Maria Lauritzen for spørgsmålet!

Hvis du også undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder. Så kan det være, at det er dit spørgsmål, der går videre til afstemning næste gang:


Spørg Os - Formular

_

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik