I fjerde sals højde på et tag i Hørsholm er fire tidligere piloter i gang med at montere solcellepaneler.
- Ja, det er jo så det nye job, siger 43-årige Jacob Ryfos, der har arbejdet professionelt som pilot og kaptajn i 20 år.
Igennem karrieren har han blandt andet haft en periode i Dubai, hvor han arbejdede for Emirates og fløj i deres Airbus 380 - dobbeltdækkeren i to etager - der er verdens største passagerfly.
Jacobs sidste flyvetur var den 17. marts fra Bangkok til København for Norwegian.
Artiklen fortsætter efter billedet...
Jacob får sin fyreseddel fra Norwegian den 20. april
Flyselskabets tre bemandingsselskaber med base i København er gået konkurs, og 614 Norwegian-ansatte i Danmark mistede den dag deres job. Primært piloter og kabinepersonale.
- Så tænker jeg, at det er ikke så godt. Men det må vi vel finde ud af, siger han.
Jacob havde bare fem måneder forinden købt hus i Vedbæk. Og så har han et barn på to år, samt to større børn. Den ene skulle til at starte på efterskole.
Artiklen fortsætter efter billedet...
- Det var nogle store udgifter, vi har sat os selv i lige pludselig, og som vi skal finde ud af, siger Jacob Ryfos.
I alt 5.000 mennesker har mistet deres arbejde, siden coronavirus næsten lukkede København Lufthavns helt ned i foråret.
- Det hele bliver meget virkeligt, når man ikke får løn, siger Jacob.
Artiklen fortsætter efter billedet...
Ligegyldigt om man søger som bankdirektør eller skraldemand
Efter et halvt år hjemme lykkedes det Jacob at finde sig et arbejde.
Faktisk er det en tidligere pilotkollega, der nu sidder i salgsafdelingen i solcellevirksomheden Solartag, der tilbyder ham et job:
- Ham snakker jeg med en tilfældig dag, hvor jeg spørger, om han skal med ud og have en kop kaffe og snakke om livet. Til det siger han; 'nej, det skal jeg ikke. Men du kan komme ud og lægge tage, hvis du har lyst', siger han.
- Og min første tanke var, at det skal jeg ikke. Jeg er ikke hverken tømrer, murer eller elektriker, og jeg har boret ind til mange naboer og bygget mange sjove ting. Men da han så nævner, at nogle af mine tidligere pilotkollegaer er derude, så tænker jeg, at hvis de kan, så kan jeg også. Og jeg skal have noget at stå op til, siger Jacob Ryfos.
Artiklen fortsætter efter billedet...
- Og vi kigger også op engang imellem alle fire, når der kommer en flyver flyvende og tænker: 'Det burde have været os', siger Jacob Ryfos.
Og bare rolig. Der er også uddannede tømrere med på taget, som kan vejlede de nyudklækkede taglæggere.
- Og det er jo spændende. Det, synes jeg sgu, det er, men det er jo også noget anderledes, end hvad man har været vant til før. Og jeg synes, det er spøjst, at man ikke kan bruge sin uddannelse til noget, siger Jacob Ryfos.
Siden april har Jacob sendt 40 jobansøgninger afsted. Jobs han stadig mangler at blive kaldt til samtale på:
Artiklen fortsætter efter billedet...
- Nogle af de job, som jeg mente, at jeg rent faktisk kunne - for eksempel at arbejde på en restaurant som tjener - har slet ikke svaret tilbage. Selvom det er jobs, jeg har haft før, godt nok for 20 år siden, siger Jacob Ryfos.
Piloter er ikke attraktive
Søren Christensen, der har 11 års piloterfaring, får også afslag på sine ansøgninger:
- Jeg kan se, at jeg har søgt 38 jobs lige nu. Jeg har sådan en liste, siger Søren Christensen.
Artiklen fortsætter efter billedet...
- Ja, jeg søger i hvert fald to om ugen. Selvfølgelig, hvis der er noget flyverjob, så søger jeg det. Men jeg har også prøvet at tage chancen for at komme til at lave noget andet, siger Søren Christensen
Problemet er, siger Jacob og Søren, at piloter måske ikke er så attraktive at ansætte.
For hvis lufthavnen kommer i omdrejninger igen, så er piloterne nogle af de første, der er fløjet tilbage til det, de kender og er uddannet til:
- Hvis det hele åbner op igen, så vil vi jo gerne ud og flyve alle sammen, men der er desværre ikke nogen af os, der tror, at det sker lige foreløbig.