En uge på job. Derefter en uge på arbejdsløshedsunderstøttelse hjemme. Og så på job igen.
Sådan ser det ud for de fleste ansatte og personalegrupper på Clarion Hotel Copenhagen Airport, men kokken og souschef i køkkenet, Christoffer Öberg er en undtagelse - i stedet for understøttelse arbejder han ved siden af.
- Jeg har en argentinsk kone, og vi blev familiesammenført for nylig. Min kone er også kok, men kan ikke få arbejde. Så jeg skal jo forsørge to. Derfor arbejder jeg ved siden af som morgenmadskok på et af vores søsterhoteller, og derudover sælger jeg juletræer her i december. Terminen skal betales til januar, fortæller Christoffer Öberg med et skævt smil.
Dermed er han på arbejdsfordeling - men får altså ikke understøttelse. Og i de uger han arbejder på Clarion, er arbejdspladsen helt anderledes stille, end de ansatte er vant til.
- Vi plejede at være 11 kokke – nu er vi fire. Travlheden rammer os i stimer. Vi har travlt om aftenen i 2,5 time, men om dagen er der ikke så meget at lave, selv om der er arbejde nok til os, der er på arbejde, forklarer den 36-årige kok.
Vant til travlhed
Han suppleres af tjeneren Søren Rasmussen, der efter at have fået en lille søn i sin tid var lykkelig for at skifte aftenarbejdet som tjener på en restaurant ud med jobbet på Clarion Hotel, hvor han arbejder på morgenholdet.
- Vi har altid været vant til at have travlt, sådan er branchen. Det hele er designet til, at vi har travlt. At så lige pludselig at gå fra 100 procent til stort set ingenting og leve i sådan et limbo – det er som nat og dag. Der er faktisk en stor mental udfordring i det.
Søren Rasmussen er også på arbejdsfordeling.
- Jeg arbejder 37 timer i den ene uge, og så er jeg efterfølgende på arbejdsfordeling. Så altså to ugers arbejde på en måned og to uger hjemme. De af os, der har en A-kasse, får understøttelse, når vi er hjemme. Det er da et økonomisk indhug i forhold til det normale, og mens vi er hjemme, er vi forpligtet til at søge to jobs, forklarer han.
Der er en følelse af at tingene ikke er som de bør være
TV 2 Lorry besøgte Clarion Hotel få dage før annonceringen af den seneste nedlukning, mens hoteller og barer endnu havde lov til at holde åbent. Hotelgæsterne får efter nedlukningen stadig mad - men nu serveres den via room service - på værelserne.
Søren Rasmussen arbejder normalt som morgenmadstjener på Clarion Hotel, hvor en stor buffet skal holdes i gang. Det har krævet fokus på sikkerhed og særlige rutiner, men samtidig har stilheden hængt over restauranten det meste af året - inden, der blev lukket helt ned fra 9. december.
Om en normalt pulserende restaurant, hvor der pludselig er langt mellem gæsterne siger Søren:
- Man mærker det meget tydeligt. Der er mindre belægning ved bordene, og vi er færre på arbejde. Der er en følelse af, at tingene ikke er, som de bør være. Men vi har formået at opretholde vores måde at servere på, og vi holder gejsten oppe. . Det er jo ude af vores hænder i forhold til det et store billede med vacciner og politiske beslutninger. Så her krydser vi fingre og beder næsten. Det er håbet om bedre tider, der driver os, siger han.
Og mens både Christioffer Öberg og Søren Rasmussen er på arbejdsfordeling, så er der en person, som stadig har opgaver nok til, at han kan arbejde på fuld tid. Det er hotellets direktør, Jesper Olesen.
Han startede sin karriere i hotelbranchen som natportier og arbejdede sig derefter op sideløbende med at han uddannede sig. I dag er han chef på hotellet, der har flere hundrede ansatte - når de altså ikke er sendt hjem på arbejdsfordeling.
Tidlig aftale om arbejdsfordeling
Clarion Hotel var tidligt ude og forhandlede allerede i februar en aftale om arbejdsfordeling på plads med 3F og HK. Siden kom forårets store nedlukning, hvor medarbejderne blev sendt hjem med offentlig lønkompensation. De begyndte drypvist at vende tilbage, og det samme gjorde optimismen, da man i september var oppe på godt 35 procent af normal drift i forhold til året før. Med efteråret blev nye restriktioner indført.
Forårets aftale om arbejdsfordeling blev fundet frem og støvet af - og det er den, der gælder nu. Det er Jesper Olesen lykkelig for.
- Den betyder jo, at vi beholder kompetencerne her. Og 1. marts åbner vi endnu et hotel ved siden af - med 606 værelser, så der er brug for, at vi holder på folk, forklarer han.
Og som de andre ansatte på hotellet bliver han konstant mindet om, at alting er anderledes i år.
- Jeg fik et minde frem på min telefon. Det var et foto fra samme dag sidste år. Vi havde 650 gæster til julefrokost, og alle værelser var udsolgt. I dag har vi lejet 90 værelser ud, og der er cirka 120 gæster på hotellet i alt, fortæller han.
Vi kigger ind i en rigtig mørk vinter
Nu går han - sammen med resten af hotellets ansatte og håber på bedre tider - og ved samtidig, at der også skal en god del tålmodighed til.
- Vi kigger ind i en rigtig mørk vinter. Jeg håber på en væsentlig bedre sommer - og på et efterår i 2021, der begynder at minde bare en smule om den hverdag, man kender. Vi er helt nede og ligge nu og ville ikke kunne klare os uden hjælpepakker. Det er en anderledes verden, når indtægterne bare forsvinder fra den ene dag til den anden.
Og han krydser fingre for bedre tider - for han har det ligesom sin søn, der lige er begyndt at gå med aviser:
- Vi vil faktisk gerne tjene vores penge selv.
Åbn dørene – og læs historierne
Hotelbranchen under corona- pandemien
Vælg én af de 5 historier
Værelse 1001
Hotel på lavt blus: Kokken Christoffer tvunget ned i tid - må sælge juletræer for resten
Værelse 1002
Tanja holder liv i sin kro - laver mad til byens pensionister
Værelse 1003
Fire måneder med take away-food: Svenske Alva er studerende og bor på hotel
Værelse 1004
Støtteordninger på plads i sidste sekund: "Det er et følelsesmæssigt helvede"
Værelse 1005