Tjener kommer med klar advarsel før julefrokosterne

Når det går galt, er det ofte grupper af midaldrende mænd, fortæller tjener med ti års erfaring.

Sinem Demir har fået nok af ubehagelige julefrokostselskaber.

Hun har på egen krop mærket uønskede berøringer, ubehagelige udsagn og er ufrivilligt blevet fotograferet, mens hun udførte sit arbejde som tjener.

- En hånd på lænden, konstante bemærkninger om mit udseende, en mand blev ved med at tage billeder af mig, så han kunne have dem på sin telefon og kigge på dem, og en anden mand rørte min bagdel, fortæller Sinem Demir om ét enkelt selskab, hun havde.

Det fortæller hun i fredagens episode af TV 2s nyhedspodcast ’Dato’.

Sinem Demir har været tjener i over ti år og sidder desuden i borgerrepræsentationen i Københavns Kommune. (Arkivfoto).
Sinem Demir har været tjener i over ti år og sidder desuden i borgerrepræsentationen i Københavns Kommune. (Arkivfoto).
Foto: Københavns Kommune

En undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser, at 41,2 procent af alle ansatte på restauranter og barer - på tværs af køn - har oplevet grænseoverskridende adfærd på jobbet.

Julefrokoster er ofte lig med mere alkohol end normalt, og det kan få stemningen til at blive mere løssluppen. Ifølge Sinem Demir adskiller denne tid sig tydeligt fra resten af året.

- Det er som om, at det er hundrededoblet i julen, siger Sinem Demir, der har været tjener i ti år, er i bestyrelsen for 3F, er forkvinde for Brancheklub Hotel & Restauration København og sidder i borgerrepræsentationen i København for Enhedslisten.

Ofte midaldrende mænd

Sinem Demir husker en aften, hvor hun var tjener for et selskab, der var særligt grove og blandet andet befamlede hende på hendes bagdel.

Da bordet skulle ryddes, bad hun en kollega om at hjælpe sig, fordi hun ikke ville læne sig ind over bordet og fjerne tallerkenerne og potentielt stille sig lige i skudlinjen til at blive rørt ved yderligere.

- Jeg havde ikke lyst til at tale med de mænd mere, fortæller hun og tilføjer, at hun bad en kollega om at tage det.

Hun understreger dog, at hun ikke er meget for at generalisere, men når det går galt, oplever hun, at det ofte er grupper af midaldrende mænd. Hun siger, at det næsten virker til, at de ”gejler hinanden op”.

- Der er også nogen, der ikke gør det. Men når jeg tænker over, hvem der gør det, tilhører de ofte den kategori. De kommer alt for tæt på mit ansigt og vil snuse til mig, lægger hånden på bagdel eller tager mig i hånden, siger hun og tilføjer:

- Det er der, man begynder at overveje, om man overhovedet skal skænke den første øl.

Ekspert: Man bliver ramt på værdigheden

Brancheforeningen for blandt andet restaurationsbranchen HORESTA har sat fokus på problemet i forbindelse med julefrokostsæsonen, der er i fuld gang for mange, med kampagnen ”Hånden på hjertet – ikke på låret”.

Mille Mortensen er tidligere forsker og nuværende konsulent med speciale i krænkende handlinger og mobning på arbejdspladsen og fortæller, at der er tilbagevendende udfordringer med grænseoverskridende adfærd i restaurationsbranchen mellem tjenere og kunder.

Hvis en person bliver udsat for gentagende tilfælde af chikane, kan det føre til stress, fortæller hun.

- Med en krænkende handling siger man indirekte, at ”jeg har ret til at gøre og sige, hvad jeg har lyst til, overfor dig. Dine grænser er ligegyldige, jeg er mere værd”. Derfor er det ofte følelsen af at blive ramt på værdigheden som menneske, og det er voldsomt ubehageligt, siger Mille Mortensen.

Og i festlige sammenhæng, hvor større mængder alkohol er involveret, er der risiko for uønsket adfærd.

Mille Mortensen fortæller, at hensynet til kunden og samtidig sig selv kan være svært at balancere. Derfor betoner hun behovet for, at ledelsen på restauranter er klare i mælet overfor personalet om, hvordan de skal agere, hvis de bliver udsat for krænkelser.

- Derfor er det så afgørende vigtigt, at ledelsen i restaurationsbranchen taler om retten til at sige fra, og at de har deres ansattes ryg, når de ansatte får behov for at sige fra, siger hun og tilføjer, at hvis den ansatte har en oplevelse af ikke at kunne sige fra, eller det ikke har en effekt, skal den ansatte vide, hvordan vedkommende henter den fornødne hjælp.

Sinem Demir gruer altid for julen, fordi selvom der er masser af arbejde, skal hun også være årvågen:

- Jeg skal være på vagt på en anden måde i forhold til at beskytte mig selv, mine grænser og min krop. Det er som om, at alle de gængse regler for ordentlighed er sat på pause, og at man lige tager nogle timers fri for almindelig god opførsel.

Lyt til fredagens afsnit af ’Dato’ her.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik