Travl københavnsk natklubejer: "Vi har skullet genlære folks drikkemønstre"

Efter genåbningen har natklubber og barer haft mærkbar fremgang. Brancheforening er overrasket over, hvor hurtigt det er gået.

Coronapandemien har været var en lang nedtur med tunge økonomiske tømmermænd for barer og natklubber.

Men tre uger efter genåbningen er det lysere udsigter, der tegner sig for branchen.

Glæden ved at komme på dansegulvet efter 539 dages lukning har nemlig været tydelig.

quote Vi havde forventet, det ville tage længere tid

Kirsten Munch Andersen, politisk direktør, Horesta

Det mærker man på blandt andet på cocktailbaren Blume i København, hvor bestyrer og medejer Hardeep Rehal sammen med sit personale har mærket hungeren efter at hænge ud i nattelivet.

- Vi har nærmest skullet genlære folks drikkemønstre, siger Hardeep Rehal til TV 2 med henvisning til, at folk også kommer tidligere end før.

Hurtigere end ventet

De tørre tal dokumenterer ifølge brancheforeningen Horesta, at der er kommet gang i ølhanerne og cocktailshakerne igen.

Sammenlignet med samme weekend i 2019 inden coronapandemien var der en omsætningsstigning på 43 procent første weekend, efter nattelivet igen kom i sving 1. september.

Selvom det kan være genåbningens eufori, der driver lysten til at slå sig løs, er man i Horesta overrasket over at se publikum være klar på at komme retur, selv om coronapasset var obligatorisk frem til 10. september.

- Vi havde forventet, det ville tage længere tid, eftersom vi har været sendt af banen i historisk lang tid og også var ramt af coronapasset til en start, siger politisk direktør Kirsten Munch Andersen.

Ved den seneste weekend lå stigningen 19 procent over samme periode for to år siden. Det er også tendensen på Blume.

- Vi ligger nok på 20 procent plus i forhold til samme periode i 2019. En anden ting, vi kan se, er, at turisterne ikke er her, så klientellet har ændret sig til noget mere lokalt, siger Hardeep Rehal.

Har tabt trecifret millionbeløb

For landets største bar- og klubforretning, Rekom Group, der driver næsten 100 steder i hele Danmark, har den langvarige nedlukning betydet et trecifret milliontab.

Virksomheden har efter eget udsagn mistet omkring 250 millioner kroner det seneste halvandet år, men alligevel tror kommerciel direktør Lars Mejlgaard på fremtiden.

- Vi holder fast i vores strategi og har fuld fokus på de initiativer, vi har planlagt. Pandemien har været et bump på vejen – og et større et af slagsen – men vi tager den derfra. Vores strategi er uændret, siger Lars Mejlgaard, der sammen med Rekom netop har købt afterski-barkæden Zwei Grosse Bier Bar som en del af deres strategi om at ekspandere.

Over for TV 2 anslår Horesta, at branchen som helhed har tabt et sted mellem halvanden og to milliarder kroner, siden nattelivet blev lukket ned i marts 2020.

- Vi har heldigvis ikke set de voldsomme konkurser, men virksomhederne skal løbe rigtig stærkt for at komme i gang igen. Og desværre mangler man arbejdskraft mange steder, siger Kirsten Munch Andersen.

Det betyder ifølge Horesta, at det kan forhale den ellers lovende udvikling.

- Mange må sige nej til forretning og afvise julefrokoster, fordi der ikke er personale. Mange udenlandske medarbejdere er taget hjem, og de unge danskere har måske fået andet arbejde, lyder det.


_

_


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik