Brandfolk deler billeder fra otte timer lang brand i el-skraldebil – område evakueret

Opfordringen fra Hovedstadens Beredskab til private elbilsejere er at lade med godkendte kabler for at undgå brand.

Efter otte timers indsats i Rødovre kunne Hovedstadens Beredskab kalde den afsluttet.

En el-skraldebil gik for nogle uger siden i brand, og nu har Hovedstadens Beredskab, der stod for slukningsarbejdet sat ord på, hvad de kalder en både ”vanskelig og tidskrævende" opgave.

Det skriver de i et opslag på Facebook efter opgaven 14. februar.

quote Jo større batteri, jo større fare for en voldsom reaktion

Tim Ole Simonsen, operationschef ved Hovedstadens Beredskab

Førerhuset og en tre tons tung batteripakke var brudt i brand, og i første omgang gik beredskabet i gang med en umiddelbar slukning og køling.

- Området blev evakueret, og nærliggende virksomheders medarbejdere blev bedt om at blive inden døre og slukke for ventilationsanlæg, lyder det i opslaget.

Men det viste sig, at branden i batteripakken var mere vanskelig end som så, fordi det potentielt kunne føre til en "utrolig voldsom reaktion", forklarer Tim Ole Simonsen, der er operationschef hos Hovedstadens Beredskab.

Når der opstår brand i et batteri, der er så godt pakket ind som i en elbil, kan der opstå en såkaldt thermal runaway, hvor varmen bliver ophobet. Det frigiver ny energi og opvarmer yderligere for til sidst at eksplodere.

- De her batteripakker er virkelig godt beskyttet mod fysisk, mekanisk påvirkning. Derfor kan der opstå ild inde i batteriet, siger han til TV 2.

Elkøretøjer kan brænde på flere måder

Tim Ole Simonsen fortæller, at brande i elektriske køretøjer kan deles op i flere kategorier.

I langt de fleste tilfælde er det bilen, og ikke batteriet, der brænder. Her kan beredskabet slukke med vand, og selv om der er ild i bilen, så bryder dens batteripakke ikke i brand uden videre.

Er uheldet ude og bryder batteripakken i brand, så bliver branden langt mere voldsom. Branden kan opstå, fordi der er en fejl i batteripakken, eller fordi den bliver skadet eller udsat for voldsom varmepåvirkning. Men selv ved en brand er batteripakken i stand til at beskytte sig selv.

Når batteripakken bryder i brand, kan det være relativt kontrolleret. Her skal beredskabet bruge store mængder vand og forsøge at få vand ind i batteripakken ved hjælp af specialudstyr.

Endelig er der den helt voldsomme brand, en thermal runaway, hvor hele batteripakken brænder. Her er der tale om en voldsom brand, som også producerer store mængder røg. Her brænder batteripakken ud hurtigt, mens mindre brande i batteripakken kan fortsætte i lang tid.

Udbryder der brand i et batteridrevet køretøj, så er det i første omgang den lokale brandstation, der træder til. 


Derfor gik mandskabet også meget varsomt til værks for at slukke branden, både for deres egen sikkerheds skyld og omgivelserne.

- Vi frygter det næsten altid med denne her type batteri. Jo større batteri, jo større fare for en voldsom reaktion, siger Tim Ole Simonsen.

Mulighed for at redde batteriet

Slukningsarbejdet tog otte timer, og efter afkøling af batteriet ved brug af vand blev det tre tons tunge batteri afmonteret og sænket ned i en vandfyldt container for at nedkøle batteriet helt.

Arbejdet krævede flere indsatsledere på stedet, ligesom to brandstationer med specialiseret udstyr til håndtering af brande i el-køretøjer og batteripakker var tilkaldt til at hjælpe.

Det mere specialiserede udstyr er noget, som beredskaberne i Danmark har investeret mere i for at kunne håndtere at afbryde strømmen og tilgå intelligente batterier – som det i skraldebilen – gennem det omkringliggende metal.

(Se flere billeder fra aktionen i galleriet herunder.)

Desuden foregik arbejdet i tæt samarbejde med Rødovre Kommune, der ejer lastbilen, og leverandøren Phoenix Danmark, og man rådførte sig endda direkte med specialister fra producenten i Frankrig.

Der var ifølge Hovedstadens Beredskab særligt fokus på at få reddet hele eller dele af batteripakken på tre tons, da værdien af den er 1,8 millioner kroner.

- Vi kontaktede producenten, fordi man måske kunne skille batteriet ad, og så kunne det være, man kunne redde batteriet. Men det kunne producenten meddele, ikke kunne lade sig gøre, siger operationschefen.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Du går glip af noget her! 😊

Afstemningen kræver et ja til cookies.
Så man kun kan stemme én gang om ugen.
Vær med ved at klikke på boksen her:
Tillad alle cookies


Gode råd til private ejere

Ifølge Tim Ole Simonsen er elbiler og arbejdet med dem blevet en stor dagsorden generelt i beredskabsverdenen, i takt med at der er kommet flere elbiler på vejene.

- Elbiler er et nyt område for os, og det kræver generelt, at de danske beredskaber forholder sig til det.

Han påpeger, at elbiler generelt er mere sikre end almindelige biler og er utrolig godt beskyttede mod brand.

- Man skal ikke som almindelig ejer frygte det her mere, end hvis man har en almindelig type bil, siger Tim Ole Simonsen.

Han opfordrer private elbilsejere til kun at bruge godkendte kabler til at lade sin bil med og helst gøre det ved en ladestation.

- Hvis man lader fra en almindelig stikkontakt, kan der være en risiko ved det.

Derudover kan der være en risiko for brand, hvis bilen er en del af en voldsom ulykke, som skader batteriet.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik