Direktør trækker i land efter trussel om at lukke vital flyrute

DAT-direktør har alligevel ingen planer om at lukke flyrute nu og her. Men situationen kan se anderledes ud om halvandet år, understreger han.

DAT-direktør Jesper Rungholm har ingen planer om at løbe fra kontrakten med Region Hovedstaden.

Det fastslår han over for TV 2 søndag.

- Det er slet ikke i vores overvejelser. Vi driver ikke en forretning, hvor vi løber fra vores kontrakter, understreger han.

Lørdag truede flyselskabet Danish Air Transport, DAT, ellers med at lukke flyruten mellem Rønne og København.

quote Vi driver ikke en forretning, hvor vi løber fra vores kontrakter

Jesper Rungholm, direktør i DAT

Det på trods af, at DAT har indgået en kontrakt med Region Hovedstaden, som forpligter selskabet til et fast antal flyvninger om dagen for at kunne fragte regionens hospitalspatienter frem og tilbage.

Til TV 2 Bornholm sagde DAT’s direktør, Jesper Rungholm, at han overvejede at tage konsekvenser af et sagsanlæg for kontraktbrud, da underskuddet på bornholmerflyet simpelthen har vokset sig for stort.

Men her dagen derpå siger direktøren til TV 2, at hans udtalelser er blevet misforstået.

Til gengæld har Jesper Rungholm på nuværende tidspunkt ingen forventning om, at DAT kommer til at fragte passagerer til og fra Bornholm om halvandet år.

Kan ikke konkurrere med færgen

DAT-direktøren udtalelser kommer i kølvandet på en rapport, som konsulentvirksomheden EY og Epinion har udarbejdet for Trafikkontaktrådet.

Rapporten fastslår, at flyruten er under hårdt pres.

Især efter at færgeruten til solskinsøen har fået yderligere støtte fra staten, hvilket har gjort det muligt at sænke prisen på færgebilletter.

- Det er et prisbillede, vi har meget svært ved at konkurrere med. Lige så snart vi hæver billetprisen, skrumper passagerantallet, siger Jesper Rungholm.

Han tilføjer, at DAT hen over de seneste fire til fem år har mistet omkring 50.000 passager på ruten mellem København og Bornholm.

Og det har medvirket til et årligt underskud på 18 millioner kroner på indenrigsruten.

Rapport kommer med løsning

Rapporten fra Trafikkontaktrådet har til gengæld også forslag til, hvordan man skal redde flyruten.

quote Hvis der ikke sker et eller andet, så vil flyvningen ophøre

Jesper Rungholm, direktør i DAT

Et af forslagene lyder på, man flytter noget af statsstøtten fra Bornholmslinjen – altså færgeforbindelserne mellem Bornholm og henholdsvis Ystad og Køge – til flyruten.

I dag modtager Bornholmslinjen 180 kroner i statsstøtte per passager.

Men hvis man reducerede støtten til 160 kroner og fordelte den ligeligt mellem færgen og flyruten, ville man ifølge rapporten kunne genskabe flyrutens økonomi – uden at øge statens udgifter.

Sådan en omfordeling vil dog tidligst kunne ske i 2030, hvor statens nuværende kontrakt med Bornholmslinjen udløber.

Samtidig vil det kræve, at flyruten kommer i offentligt udbud.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os - Formular

_


Har skåret ind til benet

Selv siger DAT-direktør Jesper Rungholm, at flyselskabet har gjort sit for at nedbringe underskuddet.

- Vi har barberet flyvningen ned til et absolut minimum og skåret ned på besætningen i produktionen. Og vi fortsætter med at minimere vores omkostninger, siger han.

På spørgsmålet om, hvorfor DAT i første omgang indgik aftalen med Region Hovedstaden, afslutter direktøren med at sige, at den blev indgået, mens konkurrencen fra færgen var en anden.

- Dengang var aftalen et udmærket tilskud til vores økonomi. Men nu hvor mange er skiftet til færgen, står vi en rigtig dårlig situation. Så hvis der ikke sker et eller andet, så vil flyvningen ophøre.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik