Læge tjente 1,8 millioner kroner på at skrive til sine patienter

Læge Sidsel Lauritzen fra Nørrebro har i årevis tjent penge på at registrere tidsbestillinger og receptfornyelser som e-konsultationer, selvom hun ikke måtte.

Torsdag 26. april 2018 modtog 35-årige Camilla Krog en mailbesked fra sin læge.

Lægen Sidsel Lauritzen ønskede tillykke med, at Camilla Krog to dage forinden havde klaret at føde en lille pige derhjemme.

Denne besked modtog Sidsel Lauritzen knap 50 kroner for
Denne besked modtog Sidsel Lauritzen knap 50 kroner for
Foto: TV 2

Camilla Krog blev glad for lykønskningen og svarede tilbage: "Tusind tak, hun er helt perfekt".

Men hvad, hun ikke vidste på det tidspunkt, var, at Sidsel Lauritzen rent faktisk tjente penge på at ønske hende tillykke. Knap 50 kroner blev det til fra regionen, fordi Sidsel Lauritzen imod reglerne registrerede beskeden som en såkaldt e-konsultation.

Og det var langtfra første gang, at det var sket.

Hvad er en e-konsultation?

En e-konsultation er en konkret forespørgsel af ikkehastende karakter over e-mail, som ikke kræver supplerende spørgsmål fra lægens side.


Læger må i skrivende stund opkræve 46,47 kroner for en e-konsultation.


En besked må kun registreres som e-konsultation, hvis den indeholder lægefagligt indhold.


Tidsbestillinger og receptfornyelser må lægen ikke tage penge for.


Det har været obligatorisk for læger at tilbyde e-konsultationer siden 2009.


Kilde: Praktiserende Lægers Organisation 

’Operation X’ kan torsdag aften afsløre, at den praktiserende læge Sidsel Lauritzen gennem en længere årrække har registreret og modtaget betaling for e-konsultationer, som har været uberettigede.

Sidste år tjente hun 1,8 millioner kroner alene på e-konsultationer.

Og de seneste ti år har hun hvert år registreret op mod fem gange flere e-konsultationer per patient end den gennemsnitlige læge i Region Hovedstaden. Det giver hende en førsteplads over de praktiserende læger, der har flest e-konsultationer per patient i regionen.

- Der er tale om et mønster

Den 50-årige praktiserende læge har haft sin egen klinik på Nørrebro siden 2007. Camilla Krog har været med fra starten, men valgte i 2019 at skifte til en anden læge, da lejligheden bød sig.

quote At du bestiller en tid har ikke noget med en konsultation at gøre

Kirsten Havemann, læge og faglig konsulent for Patientforeningen

På sundhed.dk kan hun se, at Sidsel Lauritzen fra 2009 og frem tog betaling for tidsbestillinger, receptfornyelser og for at skrive beskeder som "God weekend".

Af reglerne fremgår det ellers, at læger ikke må tage betaling for hverken tidsbestillinger eller receptfornyelser.

- At du bestiller en tid har ikke noget med en konsultation at gøre. Det er så langt væk fra det oprindelige mål med e-konsultationer. Jeg er lidt målløs over, at det kan ske, siger Kirsten Havemann, der er læge og faglig konsulent for Patientforeningen, til TV 2.

’Operation X’ har været i kontakt med flere tidligere og nuværende patienter hos Sidsel Lauritzen, og mange af dem kan fremvise e-konsultationer, som Sidsel Lauritzen ikke måtte tage penge for, men alligevel har gjort.

Det tyder ifølge Kirsten Havemann på, at der er tale om et mønster og ikke blot enkeltstående fejl.

- Som patient kan man jo kun opfatte det som om, at hun gør det for at tjene penge og udnytte systemet, siger hun.

Ringede 52 gange

Når patienter skal henvende sig til Sidsel Lauritzen, foregår det primært elektronisk, fortæller Gitte Naur på 61 år, der er tidligere patient.

Det skyldes, at patienterne har svært ved at komme igennem på telefonen. Sidsel Lauritzen har ingen telefonkø, og mange af de patienter, som ’Operation X’ har talt med, oplever ofte, at der er optaget, når de ringer ind.

Gitte Naur fortæller for eksempel, at hun har prøvet af ringe 52 gange i løbet af én formiddag uden at komme igennem.

Gitte Naur fortæller, at hun aldrig har oplevet at komme i telefonisk kontakt med Sidsel Lauritzens lægeklinik.
Gitte Naur fortæller, at hun aldrig har oplevet at komme i telefonisk kontakt med Sidsel Lauritzens lægeklinik.
Foto: TV 2

En lægeklinik skal ifølge overenskomsten kunne træffes telefonisk mellem klokken 8 og 16 alle hverdage, mens lægen skal være til rådighed på telefonen mindst én time dagligt.

Men det er der ikke tale om her, vurderer konsulent og læge Kirsten Havemann.

- Hun er jo ikke tilgængelig. For hun bruger kun én kommunikationsvej, der ikke kan tilgås af alle borgere. Det er ikke i orden, understreger hun.

Særligt mener Kirsten Havemann, at Sidsel Lauritzen udelukker ældre og udsatte patienter, der hverken har computer eller smartphone, eller som ikke kan finde ud af at bruge det.

Har over 4000 patienter

En anden forklaring på, hvorfor Sidsel Lauritzens patienter har svært ved at komme i kontakt med hende, kan være, at hun sidste år havde 4265 patienter.

quote Vi er ikke ude at tjekke de 1100 lægers åbningstider eller tilgængelighed

Anne Skriver Andersen, koncerndirektør i Region Hovedstaden

Til sammenligning har en gennemsnitlig praktiserende læge i Danmark 1637 patienter tilknyttet.

En praktiserende læge får et fast årligt honorar på 477,84 kroner per patient. Derudover modtager lægen betaling for hver ydelse, patienten modtager. Alene på det årlige honorar har Sidsel Lauritzen tjent lige knap to millioner kroner sidste år.

Lægen må som udgangspunkt maksimalt have 2700 patienter. Derefter skal der søges dispensation hos regionen.

Sidsel Lauritzen har fået tilladelse til at have flere end 2700 patienter, da der er en ekstra læge i klinikken.

Den anden praktiserende læge er Ahmad Issa, som har sin egen klinik i Greve med omkring 1600 patienter.

Han fortæller til TV 2, at han kun er på Sidsel Lauritzens klinik om torsdagen, mens hun hjælper til på hans klinik. Der er altså tale om en bytteaftale.

- Jeg bruger Sidsel til at hjælpe mig med mine kvindelige patienter, mens jeg tager hendes arabisktalende patienter om torsdagen, siger Ahmad Issa til TV 2.

Så du er kun derinde om torsdagen?

- Ja jeg er kun derinde om torsdagen, fastslår Ahmad Issa og understreger, at han har forstået aftalen som om, at de vikarier for hinanden.

På Sidsel Lauritzens hjemmeside fremgik det også tidligere, at hun ikke var på klinikken om torsdagen. De øvrige dage var hun ifølge hjemmesiden til stede på klinikken fra klokken 8 til 13.

Tjekker ikke lægers tilgængelighed

Region Hovedstaden vil ikke udtale sig om den konkrete sag. Men de har en forventning om, at hvis der er to læger tilknyttet en klinik, er de der begge på fuld tid. Det siger koncerndirektør i regionen Anne Skriver Andersen til TV 2.

De er der ikke samtidig, så spørgsmålet er, hvor meget ekstra lægetid den anden læge giver. Kan du forstå, at man tænker, det er helt skørt, hvis det ikke bliver tjekket?

- Vi er ikke ude at tjekke de 1100 lægers åbningstider eller tilgængelighed, men vi har en klar forventning om, at de er til stede, og at de gerne vil være tilgængelige for deres patienter, siger hun.


Hvad angår e-konsultationer understreger Anne Skriver Andersen, at de skal have et sundhedsfagligt sigte.

Og hvis der er læger, som har mange e-konsultationer, fremgår det af regionens statistik, og så følger de op på det, fortæller hun.

Sidsel Lauritzen har haft rigtig mange e-konsultationer. I årevis har hun ligget over gennemsnittet. Har I fulgt op på det så?

- Den konkrete sag kan jeg ikke gå ind i, men jeg kan sige, at vi følger op på sagerne, når vi bliver opmærksomme på dem.

Afviser at have snydt

Sidsel Lauritzen ønsker ikke at stille op til interview. Men hun afviser, at hun skulle have snydt med e-konsultationer, da Morten Spiegelhauer fra ’Operation X’ konfronterer hende over telefonen.

Hvad er dit svar på, at du bruger dine patienter til at kræve penge ind fra regionen, som du ikke har ret til?

- Det, mener jeg, ikke er korrekt.

Men vi kan se, at du for eksempel skriver "Tillykke med den lille". Det udløser penge fra regionen. Så skriver du "Hav en god dag". Det udløser penge fra regionen. Så det har jo ikke noget med en e-konsultation at gøre.

- Ja, ved du hvad, prøv at sende det til min mailadresse, så kigger jeg på det.

I en mail skriver Sidsel Lauritzen efterfølgende, at de mange e-konsultationer blandt andet er en konsekvens af coronapandemien, hvor mange patientkontakter blev håndteret elektronisk.

Hun svarer ikke på, hvorfor flere patienter har fundet uberettigede e-konsultationer før coronaudbruddet, eller hvorfor hun har ligget fem gange over gennemsnittet i flere år.

Hun beklager, hvis hun har begået fejl i forhold til afregning af e-konsultationer, og i så fald håber hun, at Region Hovedstaden kontakter hende for modregning.

Endelig forklarer hun, at det høje antal patienter kan lade sig gøre, fordi de er to læger tilknyttet klinikken, som efter aftale holder åbent i weekenden og på andre tidspunkter. Men hun forstår godt, at andre kan undre sig over åbningstiderne.

Sidsel Lauritzen har senere oplyst til TV 2, at hun agter at sælge sin lægeklinik, og hvis det ikke lykkes, vil hun fratræde sin stilling.

I autorisationsregistreret fremgår det nu, at hendes lægeautorisation ikke længere er gyldig. Sidsel Lauritzen fortæller, at hun selv har deaktiveret sin autorisation på grund af sygdom.

_

_


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik