Godt nyt til 687 boliger på Vestegnen

Nu får to boligområder på Københavns Vestegn udmøntet millioner til støjbekæmpelse langs motorveje.

687.

Det er antallet af boliger på Københavns Vestegn, der om godt tre år kan se frem til mindre støj fra motorveje.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Transportministeriet.

Boligområder i Vallensbæk og Høje-Taastrup, der ifølge Vejdirektoratet er udpeget som særligt støjbelastede, vil således frem mod 2027 få etableret støjskærme, der skal reducere støjen fra henholdsvis Køge Bugt Motorvejen og Holbækmotorvejen.

I alt udmønter forligskredsen bag den såkaldte Infrastrukturplan 2035 fra 2021 552 millioner kroner til otte projekter, som vil blive anlagt fra i år og frem mod 2027.

To af projekterne ligger i TV 2 Kosmopols område. 

I Vallensbæk bliver der opsat en cirka 760 meter lang og ni meter høj støjskærm, hvilket kan reducere de støjgener fra Køge Bugt Motorvejen, som boligområdet ved Egeskovvej er præget af.

quote Det er ikke rimeligt, at områder med ældre støjskærme kommer bagerst i køen, når vi planlægger nye projekter. Det vigtigste er, at vi hjælper så mange støjplagede naboer som muligt.

Thomas Jensen (S), transportordfører

Udgiften til projektet i Vallensbæk er beregnet til at være 57 millioner kroner, mens støjskærmene i Høje-Taastrup ved Mølleholmen vil løbe op i en udgift på 122,4 millioner kroner.

I Høje-Taastrup vil etableringen af støjskærmen, der vil være 2,2 kilometer lang og ni meter høj, reducere støjen fra Holbækmotorvejen, der grænser op til boligområdet ved Mølleholmen.

En markant reduktion af støj

Støjreduktionen vil da også kunne mærkes.

I Høje-Taastrup forventes projektet at medføre, at 417 boliger vil få reduceret støjen væsentlig med tre til seks decibel, mens 43 boliger vil få reduceret støjen markant med mere end seks decibel.

I Vallensbæk vil en reduktion i støj med tre til seks decibel forekomme for 194 boliger, mens 33 boliger får en markant reduktion af støjen på mere end seks decibel.

(Artiklen fortsætter efter boksen.)

Trafikstøj: Hovedstadsområdets pestilens

I Danmark defineres et område som støjbelastet, hvis en boligfacade udsættes for vejstøj over grænseværdien på 58 decibel. Måles støjen til at være over 68 decibel, er der tale om en stærk støjbelastning.

Måling af decibel sker ud fra en såkaldt logaritmisk skala. Det betyder, at en forøgelse af støj på tre decibel fordobler lydstyrken. For eksempel er 63 decibel det dobbelte i lydstyrke af 60 decibel.

Ifølge Miljøstyrelsen lever omkring 750.000 husstande i Danmark over grænseværdien på 58 decibel.

Særligt i hovedstadsområdet er problematikken blevet mere og mere præsent de seneste år. Mellem 2012 og 2017 steg antallet af støjbelastede boliger i omegnskommunerne til København med syv procent.

En forskningsrapport fra Syddansk Universitet viste i 2021, at en længere periode med støjgener fra trafikerede veje giver en markant større risiko for demens. Jo højere støjen er, desto større er risikoen, konkluderede rapporten.

Sammenhængen skyldes ifølge forskerne bag rapporten en kombination af den stress og dårlige søvn, som støjgenerne kan medføre. Rapporten påviste 27 procent forhøjet risiko for Alzheimers og 18 procent forhøjet risiko for at udvikle demens, hvis man over en årrække eksponeres for trafikstøj over 55 decibel.

Miljøstyrelsen har tidligere vurderet, at der statistisk set dør mellem 200 til 500 danskere om året på grund af støj. Det antal er væsentligt højere end antallet af dræbte i trafikken.

Kilder: Region Hovedstaden, TV 2, DR, Rambøll, Force Technology, Gate 21

Det såkaldte støjbelastningstal (SBT), som er et udtryk for den samlede støjpåvirkning, vil falde ned til 39,9 per år i Vallensbæk med etableringen af støjskærmen – et tal, der før etableringen af støjskærmen ligger på 76,5 SBT per år.

I projektet ved Høje-Taastrup vil det tal falde fra 101,1 SBT til 41,3 SBT per år ved etableringen af støjskærmen.

Ifølge transportminister Thomas Danielsen har regeringen stort fokus på at nedbringe støjen mest muligt for flest mulige. 

- Vi kan ikke fjerne støjen helt, men med flere flere støjskærme og andre metoder til at reducere vejstøjen kan vi forhåbentlig reducere støjen markant for mange af vejenes naboer, siger Thomas Danielsen i et skriftligt citat til TV 2 Kosmopol.

Projekterne i Vallensbæk og Høje-Taastrup skønnes at tage cirka tre år.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Du går glip af noget her! 😊

Afstemningen kræver et ja til cookies.
Så man kun kan stemme én gang om ugen.
Vær med ved at klikke på boksen her:
Tillad alle cookies

Vil gøre op med ældre støjskærme

Derudover sætter forligskredsen en undersøgelsen i gang, der skal afdække, hvorvidt to eksisterende, ældre støjskærme i TV 2 Kosmopols område skal erstattes med moderne og bedre skærme.

Her er der tale om støjskærme ved områderne Hvidovre og Roskilde - nærmere bestemt ved  Holbækmotorvejen mellem Folehaven og Avedøre Havnevej og Holbækmotorvejen mellem Vindingevej og Køgevej, samt ved Bakkesvinget.

Ved disse områder er der blevet efterspurgt nye og effektive støjskærme ifølge Socialdemokratiets transportordfører, Thomas Jensen.

- Det er ikke rimeligt, at områder med ældre støjskærme kommer bagerst i køen, når vi planlægger nye projekter. Det vigtigste er, at vi hjælper så mange støjplagede naboer som muligt. Derfor undersøger vi nu tre store projekter - to på Holbækmotorvejen og så Fynske Motorvej gennem Nyborg, som længe har efterspurgt nye og effektive støjskærme, siger Thomas Jensen i et skriftligt citat.

Undersøgelserne ventes af tage et til halvandet år, hvorefter forligskredsen skal tage stilling til, om der skal udmøntes penge fra støjpuljen til nye støjskærme.

Tilbage i 2023 udpegede partierne fra forligskredsen Infrastrukturplan 2035 støjplagede boligområder i kommunerne Gentofte, Rudersdal og Hvidovre.

Her skulle lyddæmpende skærme på mellem fem og ni meters højde sættes op til gavn for mindst 518 boliger, der også ville få sænket trafikstøjniveauet med mellem tre og mindst seks decibel.

Disse tre støjplagede boligområder, hvor der blev opsat nye støjskærme, var tilbage i starten af 2023 dermed en del af i alt ti støjskærme, som Infrastrukturplan 2035 havde kastet af sig i hovedstadsområdet.

Støjskærmene, der kommer fra Infrastrukturplan 2035, er vist på kortet nedenfor. De to støjskærme, der netop er blevet annonceret, er vist med lilla.

Støjskærmene, der kommer fra Infrastrukturplan 2035, er vist på kortet. De to støjskærme, der netop er blevet annonceret, er vist med lilla.
Støjskærmene, der kommer fra Infrastrukturplan 2035, er vist på kortet. De to støjskærme, der netop er blevet annonceret, er vist med lilla.
Foto: Grafik: Mia Cassens/TV 2 Kosmopol

Forligskredsen bag Infrastrukturaftalen fra 2021 udmønter årligt midler fra støjpuljen - en pulje, der oprindeligt var på tre milliarder kroner.

Forligskredsen udmønter midlerne til støjbekæmpelse på baggrund af Vejdirektoratets støjbekæmpelsesprojekter.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik