Joan undrer sig: Hvorfor bygger vi ikke solceller på støjværn?

Vi bruger marker langs vores motorveje til solcelleanlæg, men hvorfor ikke udnytte støjskærmene til at producere energi? Det undersøger vi her.

Svaret Kort

  • Idéen bliver anerkendt som en god mulighed af både forskere og praktikere

  • Lige nu er det en dårlig forretning i forhold til stordrift på markerne

  • Spørgsmål har udløst fornyet lyst til at eksperimentere med solceller på støjværn

Når Joan Poulsen fra Østerbro kører på motorvejen til sit sommerhus i Nordsjælland, kører hun forbi mange kilometer støjskærme.

Hun undrer sig over, hvorfor vi lægger vores solcelleanlæg på markerne langs motorvejen og ikke udnytte de mange støjværn i stedet.

Derfor har hun skrevet til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os:

Hvorfor laver vi ikke støjværn langs motorvejen med solceller, så vi på samme tid får mindre støj og mere energi?

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Ugens Vinderspørgsmål

·        1.638 personer stemte, da Joan Poulsens spørgsmål var til afstemning

·        1.031 personer eller 63 % afgjorde, at det var hendes spørgsmål, vi skulle undersøge

·         Du kan selv stemme på ugens spørgsmål her i artiklen

Klart potentiale

Sune Thorsteinsson forsker i solceller og underviser på DTU Electro. Han forstår udemærket Joan Poulsens undren:

- Det er et rigtig godt spørgsmål, hvorfor man ikke gør det. Jeg mener, man bør undersøge muligheden nærmere. Der er klat et potentiale. Det giver umiddelbart mening, siger han.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Ifølge Sune Thorsteinsson, som underviser og forsker i solceller på DTU Electro, ville det være en god ide med solceller på støjskærme.
Ifølge Sune Thorsteinsson, som underviser og forsker i solceller på DTU Electro, ville det være en god ide med solceller på støjskærme.
Foto: Tobias Tystrup - TV 2 Kosmopol

Pengene bestemmer

Men selvom det er et godt spørgsmål, er der grunde til, at vi ikke udnytter støjværn til energiproduktion endnu.

European Energy, som er en af Danmarks største solcellevirksomheder, forklarer:

- Det er ikke noget, der lige lader sig gøre fra den ene dag til den anden. 

Vi vil gerne have god, billig, grøn strøm. Med de nuværende energipriser, er det ikke attraktivt at bygge den slags anlæg, for de bliver ret små. Man vil slet ikke kunne bygge i samme skala, som vi gør ude på markerne. Dermed vil de dyrere anlæg medføre, at strømpriserne kan komme til at stige, siger Thomas Beck Sørensen, som er kommunikationschef i European Energy.

(Artiklen fortsætter efter afstemningen)

Thomas Beck Sørensen, som er kommunikationschef i European Energy, forklarer, at økonomien er afgørende.
Thomas Beck Sørensen, som er kommunikationschef i European Energy, forklarer, at økonomien er afgørende.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Smart idé

Virksomheden Solar Polaris i Trørød arbejder med at lave solcelleanlæg andre steder end på marker. For eksempel på tage eller på overdækninger af parkeringspladser eller cykelskure.

Solar Polaris direktør, Karsten Hillmann, hilser idéen om om solceller på netop støjværn velkommen:

- Problemet med den slags løsninger (på tage og oversækninger, red.) er, at du skal bruge nogle ret dyre bærende konstruktioner til at holde solcellerne. Det gør, at de bliver tre til fire gange dyre, end når man stiller solcellerne på marker og tage.

Men lige præcis støjværn kunne godt være en mulighed, da de  jo allerede har en bærende konstruktion. Hvis du kan genbruge den til solceller, så kunne det godt være en mulighed, siger Karsten Hillmann til TV 2 Kosmopol.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Solar Polaris direktør Karsten Hillmann hilser ideen om solceller på støjværn velkommen.
Solar Polaris direktør Karsten Hillmann hilser ideen om solceller på støjværn velkommen.

Ambitiøse grønne mål

Omkring en halv procent af Danmarks samlede areal bruges i dag til produktion af grøn energi med solceller eller vindkraft. Målet er, at produktionen skal firdobles inden 2030. 

Derfor er der behov for at tænke kreativt og finde nye steder, hvor man kan sætte solceller op. 

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Du går glip af noget her! 😊

Afstemningen kræver et ja til cookies.
Så man kun kan stemme én gang om ugen.
Vær med ved at klikke på boksen her:
Tillad alle cookies

Et af de nye steder kunne være på støjværn langs vores motorveje, men det er ikke dem, der kommer til at redde den grønne omstilling:

- Det vil give nogle få procent af Danmarks energiforbrug. Så det er ikke den hellige gral. Men det giver et bidrag, siger Sune Thorsteinsson fra DTU Electro. 

Forskeren bakkes op af praktikeren:

- Målene er så ambitiøse, at alt skal i  spil. Man skal overveje alle alternativer, siger Karsten Hillman fra Solar Polaris.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Målet er at produktionen af grøn energi, som solceller og vindkraft, skal firdobles inden 2030.
Målet er at produktionen af grøn energi, som solceller og vindkraft, skal firdobles inden 2030.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Retning afgørende

Karsten Hillman forklarer, at det er afgørende, at motorvejen ligger i den rigtige retning i forhold til solen, hvis det skal være effektivt at producere el.

- Det kunne være på støjværn med sydvendte flader. De må også godt vende mod øst eller vest. Så får man produktion tidligt på året og først og sidst på dagen, hvor de store markanlæg ikke producerer på fuld drøn, siger Solar Polaris direktør.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Det  er afgørende at støjskærmene vender i en retning, hvor de kan fange solens stråler.
Det er afgørende at støjskærmene vender i en retning, hvor de kan fange solens stråler.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Lovkrav på P-pladser i Frankrig

Flere steder i Europa er man længere med at sætte solceller andre steder end på marker. 

I Frankrig er det sågar et lovkrav at sætte solceller oven på parkeringspladser. Parkeringsarealer har nemlig næsten altid en overdækning eller et tag modsat herhjemme.

- Når man gør det i Spanien og i Frankrig, er det fordi man alligevel skal have overdækket parkeringspladserne på grund af vejrforholdene med høj varme. Den tradition har vi jo ikke i Danmark. Når folk overvejer at lave solceller ovenpå en parkeringsplads, ser de på den samlede omkostning, og så dør projektet, siger Karsten Hillmann.

I flere europæiske lande er man begyndt at sætte solceller op alternative steder. I Frankrig er det et lovkrav, at der skal være solceller på parkeringspladser.
I flere europæiske lande er man begyndt at sætte solceller op alternative steder. I Frankrig er det et lovkrav, at der skal være solceller på parkeringspladser.

Tyskland er firstmover

I Tyskland er man begyndt at lave støjværn med solceller, blandt andet på motorveje uden for Berlin.

- Der er faktisk sat nogle af de her anlæg op. Det skal man jo kigge nærmere på, og se om vi ikke kan lade sig inspirere af det, de har gjort det i Tyskland, siger Thomas Beck Sørensen fra European Energy.

Overdækkede motorveje

En række kommuner i TV 2 Kosmopols sendeområde er så trætte af støjen fra motorveje, at de undersøger muligheden for at overdække dem.

Det gælder blandt andet Holbækmotorvejen i Hvidovre og dele af Øresundsmotorvejen. I flere af overdækningsprojekterne er der også tænkt solceller ind som en mulighed. 

Det kan Sune Thorsteinsson fra DTU Electro godt forstå.

- Vi har et begrænset areal i Danmark. Vi kan forhåbentlig begynde at bruge arealerne til flere formål. Vi er der ikke helt endnu, men det kommer vi, siger han.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Øresundsmotorvejen er bare en af motorvejene i hovedstadsområdet, hvor kommuner undersøger muligheden for at overdække dele af vejen. I flere af projekterne er solceller en mulighed.
Øresundsmotorvejen er bare en af motorvejene i hovedstadsområdet, hvor kommuner undersøger muligheden for at overdække dele af vejen. I flere af projekterne er solceller en mulighed.

Det kommer

Hvis solceller på støjværn skal blive attraktive i forhold til solceller på marker, skal politikerne ifølge Thomas Beck Sørensen skabe betingelser, der gør, at det kan betale sig for virksomheder som European Energy at bygge solceller på støjværn i stedet for på marker.

- I dag er det mere praktisk og meget lettere at håndtere anlæg på marker, end hvis man skal bygge langs vejene. Men det ene udelukker ikke det andet, og vi er meget åbne over for at se nogle forsøg med det. Jeg tror også, at vi kommer til at se det i Danmark inden for nogle år, siger Thomas Beck Sørensen.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Flere af de branchefolk vi talte med, så altså gerne at solceller som disse kom til at hænge på støjskærmene langs motorvejen.
Flere af de branchefolk vi talte med, så altså gerne at solceller som disse kom til at hænge på støjskærmene langs motorvejen.

Joan har fat i noget

Joan Poulsen fra Østerbro, der stillede spørgsmålet, har altså fat i noget. Måske har hun sågar skubbet på lysten til at undersøge støjværn som fundament for solceller:

- Det kan godt være noget, vi kigger lidt på. Vi har faktisk allerede talt om det, siger Solar Polaris direktør Karsten Hillmann.

Tak til Joan Poulsen for spørgsmålet.

Hvis du også undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder.


Spørg Os - Formular

_

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik