Hjulene på bussen drejer i fremtiden rundt, rundt, rundt på el.
I hvert fald på buslinjerne 147, 156 og 157, der kører i Ballerup og Egedal.
De tre buslinjer er nemlig blevet udvalgt til at lede den grønne omstilling ved at bytte dieselmotoren ud med en, der kører på el.
Det er resultatet af et udbud Movia har gennemført for kommunerne, der blev vundet af Arriva.
- Det er nødvendigt, at vi alle bidrager til at nedsætte CO2-udledningen for at reducere belastningen på vores klima, og jeg er glad for, at vi i Ballerup går forrest med at sætte en grønnere dagsorden til glæde for borgerne og vores fælles klima, siger borgmesteren i Ballerup, socialdemokraten Jesper Würtzen i en pressemeddelelse.
For Egedal gælder det busruterne 147 og 157, mens det i Ballerup gælder de to nævnte samt rute 156.
Omstillingen fra diesel til elektricitet sker i december 2019.
- Egedal er en grøn kommune, der arbejder aktivt med den grønne omstilling, når det handler om bæredygtige byudvikling, lavenergi og klimatilpasning. De nye busser spiller godt ind i den strategi. Busserne er en lille, men vigtig del af de mange løsninger som vi kommer til at arbejde med i fremtiden for at skabe et bedre miljø, siger Karsten Søndergaard, Egedals venstre-borgmester.
Elbusserne udleder hverken CO2, NOx eller partikler, når de kører på vejene. Støjen er også væsentligt mindre sammenlignet med dieselbusserne.
Der er cirka 850.000 årlige passagerer på de tre buslinjer, der fremover vil køre på el.
Elbusser
- Elbusser er 3-4 gange mere energieffektive end almindelige busser: En ny dieselbus anvender 3-4 gange mere energi til fremdrift end en elbus.
- Elbusser støjer væsentligt mindre end dieselbusser – især når de sætter i gang.
- Elbusserne kører 100 pct. på elektricitet.
Kilde: Movia
Foruden de nævnte buslinjer vil Movia også drive syv andre buslinjer i området fossifrit.
Det drejer sig om linjerne 155, 158, 163, 165, 167, 168 og 217, der udover Ballerup og Egedal også kører gennem Herlev, Frederikssund, Roskilde, Gladsaxe og Furesø.
De fossilfrie busser udleder 95 pct. mindre NOx, mens mængden af partikler er 85 pct. mindre end ved de nuværende busser.