En 78-årig kvinde fra Stenløse fik tirsdag et telefonopkald med en besked, hun ganske enkelt ikke kunne overskue konsekvenserne af.
Det var midt på eftermiddagen, og i den anden ende af røret fortalte en mand, der påstod at ringe fra Hillerød Politi, at der var blevet optaget et forbrugslån i kvindens navn på 98.000 kroner, hvilket umiddelbart kunne lyde som noget af en økonomisk hovedpine.
Manden lod den 78-årige vide, at han var klar til at hjælpe hende.
Hun skulle bare give ham sine Nem-ID-oplysninger samt kreditkortoplysninger, så ville han annullere forbrugslånet for hende.
Da kvinden angiveligt befandt sig i en tilstand af panik, udleverede hun oplysningerne til manden i telefonen.
Efter at have lagt på blev kvinden dog mistænksom, og hun kontaktede derfor Nordsjællands Politi.
Får ros af politiet
Politiet kunne i den forbindelse klart afvise, at kvinden var blevet ringet op af en medarbejder fra det hedengangne Hillerød Politi, som i øvrigt ikke eksisterer længere.
Den 78-årige skyndte sig derfor at spærre både kreditkort, Nem-ID og lignende, hvilket var en aldeles glimrende idé.
I hvert fald får hun nu ros af Nordsjællands Politi for sin hurtige og resolutte reaktion.
- Ros til kvinden for hurtigt at reagere på sin mistanke, skriver Nordsjællands Politi i dagens rapport, hvor sagen er omtalt.
Nordsjællands Politi minder i samme ombæring om, at hverken politiet eller andre myndigheder kunne finde på at ringe borgere op og bede om at få udleveret den slags personlige oplysninger.
_
_