200 pakker fra GLS sprættet op - Tina aner ikke, om hendes julegave er blevet stjålet

Nordsjællands Politi afventer nu tekniske undersøgelser, der skal kaste yderligere lys over indbrud i GLS-container ved Shell/7-Eleven i Fredensborg.

Opdatering mandag klokken 11.30.
Artiklen er mandag blevet opdateret med skriftligt kommentar fra GLS, der oplyser, at de er erstatningsansvarlige.


Ubudne gæster har natten til søndag brudt ind i en GLS-container ved Shell/7-Eleven på Helsingørvej i Fredensborg.

Det oplyser Nordsjællands Politi til TV 2 Lorry.

- Der er brudt en dør op, hvoraf 200 ud af 300 pakker er blevet kastet rundt og sprættet op, siger vagtchef ved Nordsjællands Politi, Henrik Thelin.

Politiet fik anmeldelsen klokken 07.15 og vurderer, at indbruddet er sket mellem klokken 23.15 og søndag morgen.

Søndag formiddag har politiet lavet gerningsstedsundersøgelser og afventer nu resultater, der kan bringe dem videre i sagen.

Låsen til containeren er ikke til at finde, og en lampe på stedet er vendt om. Der er ikke overvågning på stedet, oplyser politiet.

Tina: Håber, den er der

Tina Mortensen fra Fredensborg er en af de mange borgere, der søndag har kørt forgæves for at hente pakker på tankstationen.

- Jeg kom lidt i ni, og der havde de (personalet på tankstationen, red.) intet overblik over, hvad der manglede. Så jeg ved ikke, om min pakke er væk, siger Tina Mortensen til TV 2 Lorry.

Hun skulle hente en julegave - en bog til en værdi af 350 kroner - til et familiemedlem.

- Det er ikke så smart - vi må håbe, at den er der. Måske røverne kunne lure, at det var en bog og lod de den ligge. Jeg må bare bestille den igen eller finde på noget andet, siger Tina Mortensen:

quote Måske røverne kunne lure, at det var en bog og lod de den ligge. Jeg må bare bestille den igen eller finde på noget andet

Tina Mortensen

- På tankstationen sagde de, at alle de store pakker var inde i butikken, og at de små pakker var ude i containeren.

Hun fik besked på at komme igen mandag eller tirsdag - samme opfordring har hun til andre pakkekunder, der kan have set opslag i lokale Facebook-grupper om indbruddet.

- Nu vælter det måske op med mennesker, der går lidt i panik, men de (tankpasserne, red.) kan jo ikke fortælle noget deroppe, siger Tina Mortensen.

Tvivl om forsikring

Hos 7-Eleven Danmark, der driver selve forretningen på Helsingørvej i Fredensborg, skriver administrerende direktør, Jesper Østergaard, i en skriftlig kommentar til TV 2 Lorry:

“Vi kan bekræfte, at hændelsen er fundet sted natten til søndag ved Shell/7-Eleven butikken på Helsingørvej i Fredensborg. Vi samarbejder med politiet, der pt. undersøger sagen, og jeg kan derfor ikke være mere konkret, men vi gør vores bedste for at hjælpe kunderne igennem hændelsen.”

Tvivl om erstatning

Anne Garde Slothuus, der er forsikringsekspert i F&P - en brancheorganisation for forsikringsselskaber og tværgående pensionsselskaber - mener, at det kan være svært at placere et endeligt forsikringsansvar i sagen. 

- Men når GLS har afleveret pakkerne og har sendt en sms med besked om, at pakken er klar til afhentning, så vil jeg mene, at deres ansvar er ophørt, siger Anne Garde Slothuus. 

Umiddelbart vil hun heller ikke mene, at ansvaret kan ligge hos Shell eller 7-Eleven, hvis den omtalte container ellers har været forsvarligt aflåst. Hun vil dog ikke afvise, at de kan have et vist ansvar, når de har pakkerne i deres varetægt. 

- Så mit bedste bud er, at man skal tage fat i sit eget selskab, for at høre, om de dækker, siger Anne Garde Slothuus. 

Hun tilføjer, at forbrugeren også har mulighed for at gå til den webshop, hvor pakken er købt.  Købelovens paragraf 37 siger nemlig, at genstanden først er leveret, når den er i købers besiddelse - altså udleveret til forbrugeren. Det gælder selvfølgelig kun, hvis der er tale om køb fra en webshop. 

Hvis der er tale om privat salg eller en privat pakke mellem to forbrugere, så må man undersøge, om der er tegnet en forsikring i forbindelse med køb af fragt, og om den dækker hændelsen.

Anne Garde Slothuus mener også, at indboforsikringen formentlig vil komme frem til, at pakken ikke har været i din varetægt, og at den derfor ikke vil dække det.

GLS: Vi er erstatningsansvarlige

GLS har mandag sendt en skriftlig kommentar til TV 2 Lorry:

"GLS er erstatningsansvarlig for det berørte indhold til afsender. I dag kontaktes alle berørte afsendere derfor af GLS, så de er informeret om hændelsen og den videre proces. Pakkerne sendes retur til afsender, som skal identificere, hvorvidt pakkens indhold mangler eller er blevet beskadiget, da GLS desværre ikke har mulighed for at vurdere dette."

"Desuden vil alle berørte kunder blive kontaktet snarest med en beskrivelse af erstatningsprocessen. Vi er klar over, at flere af pakkerne er julegaver, og vi vil derfor gøre alt, hvad vi kan for at få pakkerne retur til afsender til gennemgang hurtigst muligt. Vi opfordrer alle berørte kunder til at kontakte afsender for nærmere information. Vi beklager de gener, det måtte medføre."


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik