Borgmester ser frem til at få tung trafik ud af byen med ny bro
Når Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord åbner i slutningen af september betyder det samtidig, at store køretøjer slår en bue uden om Frederikssund.
Efter små 85 års tro tjeneste som bindeled mellem Hornsherred og Nordsjælland bliver Kronprins Frederiks Bro aflastet for tung trafik inden længe.
Når den parallelt anlagte Kronprinsesse Marys Bro åbner over Roskilde Fjord i slutning af september måned, betyder det nemlig, at tunge køretøjer ikke længere må køre på den gamle bro mellem Frederikssund og Jægerspris.
Fremover skal lastbiler på over 3.500 kilo enten tage den firesporede motortrafikvej over Kronprinsesse Marys Bro, der går syd om Frederikssund, eller køre den lange tur syd om Roskilde Fjord.
Og det betyder mindre tung trafik gennem Frederikssund, hvilket glæder kommunens borgmester John Schmidt Andersen (V), der i øvrigt også er bestyrelsesmedlem i Fjordforbindelsen Frederikssund under Vejdirektoratet.
- Det bliver godt, at vi får flyttet den tunge trafik væk fra den gamle bro. Forhåbentlig betyder det færre uheld, mindre larm og en bedre sammenhæng i byen for de mange cyklister, fodgængere og familier, der bor og færdes i området omkring J.F. Willumsens Vej i Frederikssund, siger han i en pressemeddelelse.
I 2018 kørte der i gennemsnit 22.000 køretøjer over den gamle Kronprins Frederiks Bro – heraf 1.800 store køretøjer. Med den nye Kronprinsesse Marys Bro regner Vejdirektoratet med, at op mod 6.000 færre køretøjer dagligt vil benytte den gamle bro for i stedet at krydse via motortrafikvejsforbindelsen.
Dermed bliver den samlede mængde af trafik omkring J.F. Willumsens Vej også mindre efter den 30. september 2019, spår Vejdirektoratet.
- Når den nye bro åbner, kan vi se frem til mindre trafik og trængsel på og omkring Kronprins Frederiks Bro. Samtidig får Hornsherred en mere direkte og hurtig adgang til København og Nordsjælland. Det betyder, at borgere og virksomheder ikke længere skal spilde deres tid på at sidde i kø eller tilrettelægge deres hverdag efter trafikken på og omkring Kronprins Frederiks Bro, udtaler John Schmidt Andersen (V).
Fakta om fjordforbindelsen og betalingsanlægget
Fjordforbindelsen bliver en knap 10 km lang 4-sporet motortrafikvej syd for Frederikssund, og knap 1,4 km vil ligge på en højbro mellem Marbæk og Tørslev Hage.
Broen indvies den 28. september med en byfest. Den 30. september kan biler køre over broen.
Ud over Kronprinsesse Marys Bro består projektet af 16 andre mindre bygværker.
Kronprinsesse Marys Bro bliver en betalingsbro. Betalingsanlægget vil være det første free flow betalingsanlæg i Danmark. Det vil koste 14 kroner for biler under 3.500 kilo og 41 kroner for lastbiler.
Projektets samlede budget udgør cirka 2 mia. kr.
Kilde: Fjordforbindelsen Frederikssund