I Frederikssund er Kronprisesse Marys Bro netop nu ved at blive bygget.
Her kan du se de store særtransporter
Ved rundkørslen mellem Hillerødvej, Sandskårsvej og Karlsgavevej og fra parkeringspladsen ved McDonald's.
Kregme
Fra Hillerødvej fx fra parkeringspladsen ved Netto eller Uno-X.
Frederikssund
Fra udsigtsplatformen ved byggepladsen kan du se aflæsning af elementet.
Kilde: Halsnæs Kommune
Men selvom broen for fremtiden skal lette biltrafikken i det nordvestsjællandske, starter den faktisk med at genere ret så massivt på selvsamme veje.
I dag er første særtransport sendt afsted ad Havnevej til rute 16 Hundestedvej/Hillerødvej, hvorefter den i rundkørslen ved Frederikssundsvej/Rute 211 kører mod Frederikssund, indtil transporten når frem til den nye adgangsvej til fjordforbindelsen.
Særtransporterne vil køre flere gange dagligt med broelementer, der transporteres med et 30 meter langt, specialbygget lastvognstog.
Lastvognstoget skal fragte de omkring 100 tons tunge elementer sikkert fra Frederiksværk havn til den nye bro i Frederikssund Kommune.
Langsomme lastbiler vil ikke køre i myldretiden
Foruden at være både store og tunge, kører særtransporterne også langsomt med en tophastighed på blot 45 km/t.
Derfor var det et krav for Halsnæs Kommune, at der ikke ville blive kørt i hverken de tidlige morgentimer eller eftermiddagstimerne, hvor pendlertrafikken når sit højeste.
I løbet af året skal der i alt flyttes 492 broelementer fra Frederiksværk til Frederikssund, og ifølge Halsnæs Kommune bliver de første 12 ankomne broelementer flyttet i uge 10 med to til tre daglige transporter.