Vejdirektoratet med overraskende konklusion efter forsøg

Arbejdet med at omdanne forlængelsen af Hillerødmotorvejen til firesporet motorvej begynder i år. Og i den anledning har Vejdirektoratet eksperimenteret med, hvordan trafikken kan afvikles mest gelinde.

Hvis du er bilist, kender du helt sikkert situationen.

Du kører på en tosporet vej, og forude er der vejarbejde. Derfor indsnævres trafikken til ét spor, og det giver kø langt tilbage, mens bilisterne fra de to spor utålmodigt fletter sammen og fortsætter i det, der er tilbage. 

Og når du er nået ind, hvor du deler samme spor med alle de andre, så går det nogenlunde alligevel.

Det har nogen i Vejdirektoratet helt sikkert husket på, da de tilbage i november gennemførte et forsøg på forlængelsen af Hillerødmotorvejen mellem Allerød og Hillerød. 

Vejstrækningen skal omdannes til firesporet motorvej, og arbejdet begynder her i 2024. Men hvordan undgår man, at det udvikler sig til absurde køer på den trafikalt hårdt belastede strækning, når arbejdet begynder? Ja, det kan Vejdirektoratets forsøg måske hjælpe med.

2+1

Forlængelsen af Hillerødmotorvejen er en såkaldt 2+1-vej.

Det vil sige, at bilisterne på skift har et eller to spor til rådighed. Og hver gang de to spor reduceres til et, og bilisterne skal flette sammen,  opstår der kø i myldretidsperioderne.

- Vi kan se, at vi får en mere smidig afvikling af trafikken, når bilisterne i myldretiden kun har ét spor at køre i. Der er færre trafiksammenbrud, og trafikken bliver mere jævn og forudsigelig for trafikanterne, hvilket giver et bedre trafik-flow.

- Omvendt er der ikke de store gevinster at hente uden for myldretiden, hvor det ikke er muligt at overhale de mere langsomt kørende køretøjer, siger projektleder Inge Birkegaard Damsgaard i en pressemeddelelse fra Vejdirektoratet.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os - Formular

_

Hastigheden steg under forsøget

Forsøget blev gennemført over en periode på 14 dage, hvor Vejdirektoratet spærrede det ene af de to spor. Den øvelse betød, at den samlede hastighed steg med op til fire kilometer i timen på strækningen.

Og det er gode lærepenge, når arbejdet med at omdanne til motorvej, starter.

- Når vi skal til at udbygge Hillerødmotorvejens forlængelse, vil der være mere trængsel på vejen. Med dette forsøg får vi værdifuld indsigt i, hvordan trafikken afvikles mest effektivt på strækningen, siger Inge Birkegaard Damgaard.

Ved at reducere til et spor mener Vejdirektoratet altså, at trafikafviklingen bliver mere smidig, mens der samtidig tages bedst muligt hensyn til de vejarbejdere, der skal bygge motorvejen.

Hillerødmotorvejens forlængelse

Nordsjællandske bilister, der skal til eller fra København via Hillerødmotorvejen - og ikke mindst motorvejens forlængelse fra Allerød til Hillerød, hader strækningen. For her opstår der igen og igen kø, som kan gøre det til lidt af en prøvelse at komme fra København og for eksempel Hillerød.

Forlængelsen er bygget som en 2+1 vej, hvor bilisterne skiftes til at have to spor til rådighed. Det har i årenes løb givet massive kø-problemer i myldretiden - og desværre også masser af ulykker.

Men i år begynder arbejdet med at omdanne den 13,5 kilometer lange strækning til motorvej - fra Allerød i syd til lige nord for Hillerød ved isterødvej.

Projektet er budgetteret til 860 millioner kroner og er en del af den politiske aftale, Infrastrukturplan 2025.

Arbejdet forventes færdigt i 2027.

Kilde: Vejdirektoratet




Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik