Sommer i København er lig med masser af udendørsarrangementer.
Både til festivaler som Distortion og ved hyggelige områder som ved Torvehallerne og på de mange åbne pladser myldrer det frem med solglade folk.
Men de mange mennesker lokker også lommetyve til.
Derfor har Københavns Kommune og en lang række samarbejdspartnere skudt kampagnen ”Pickpockets Love Distractions” i gang.
For på trods af sidste års opmærksomhedskampagne og en fokuseret indsats mod lommetyvene fra politiets side, sker over halvdelen af alle lommetyverier på landsplan i København. Og I 2016 var der 30.406 anmeldte lommetyverier i Københavns Kommune, mens tallet i 2017 var 27.442.
Men med lidt mere opmærksomhed, kan det tal komme længere ned:
- København er en dejlig by, ikke mindst om sommeren, og lommetyvene skal ikke gøre livet surt for københavnere og turister. Vi arbejder tæt sammen med politiet om at forebygge lommetyverier, så vi konstant styrker trygheden i vores by. Vi ved, at lommetyveri ofte sker, når du er distraheret. Så vær opmærksom derude, siger overborgmester Frank Jensen, Soc.Dem.
Gør det svært for lommetyven - Stil dig selv tre spørgsmål:
Er din telefon og pung placeret et sikkert sted?
Dækker du altid din pinkode, når du betaler med kort?
Øget opmærksomhed
De næste to uger kommer man derfor til at opleve øget opmærksomhed på lommetyve i form af uddeling af gode råd på de steder, hvor lommetyvene oftest slår til. Blandt andet under gadefestivalen Distortion i næste uge.
Målet er, at færre festglade gæster forlader festen med tomme lommer:
- Distortion vil gerne have, at alle vores gæster får en fantastisk festivaloplevelse, og vi er glade for at pickpocket-kampagnen er med til at forebygge, at folk med lidt for lange fingre ødelægger en dag, som skal handle om fest, sjov og intens frihedsfølelse, siger Mai Young Øvlisen, der er kommunikationschef i Distortion i en pressemeddelelse.
Det kan være en god idé at skabe mere opmærksomhed om lommetyverier på blandt andet en festival som Distortion. For det er særligt unge københavnere mellem 18-30 år og turister, som lommetyvene går efter, hvis de ikke er opmærksomme nok.
For at få budskabet helt ud til de unge samarbejder Københavns Kommune også med folkene bag den populære podcast, Fries Before Guys, som i løbet af de to uger vil sætte fokus på problemet i et af deres afsnit.
Siden 2014 har Københavns Kommune lavet lommetyverikampagner for at forebygge og bakke politiets indsats op. I 2016 var der afsat 90.000 kroner til kampagnen, mens beløbet i år er hævet til 140.000 kroner.