Fra Vesterbro i København har Mikkeller bredt sig til hele verden, og nu udvider det danske ølimperium med yderligere syv barer. Det skriver FødevareWatch.
Vi er ikke interesserede i at lave syv ens barer
En af de nye barer skal ligge i Los Angeles. Mikkeller har allerede tre barer i Californien. Den nye bar skal indrettes i et nedlagt autoværksted.
- Den bedste strategi ud fra et økonomisk synspunkt ville jo nok helt klart være at åbne 20 nye barer i USA inden for det næste år, men det her projekt sætter vi i vandet, fordi vi har fundet en fantastisk location, og fordi vi kan se, at det har potentialet til at blive en af de mest unikke ølbarer i verden, fortæller Mikkel Borg Bjergsø til FødevareWatch.
Derudover åbner Mikkeller nye steder i Stockholm, Thorshavn, Tokyo, Berlin, Warszawa og Chiang Mai i Thailand.
Ved hver åbning og med hvert enkelt projekt bestræber vi os på at gøre netop det ene sted så unikt som muligt
- Vi er ikke interesserede i at lave syv ens barer, så kunne vi lige så godt gøre det nemt for os selv og gå franchise. Ved hver åbning og med hvert enkelt projekt bestræber vi os på at gøre netop det ene sted så unikt som muligt, siger Mikkellers grundlægger, Mikkel Borg Bjergsø, til FødevareWatch.
Udover de syv steder ude i den store verden er bryggeriet også parat med en ny morgenmads- og frokostrestaurant i Viktoriagade i København, hvor den første Mikkeller-bar åbnede i 2010.
I 2016 solgte Mikkel Borg Bjergsø en del af ejerskabet i Mikkeller til den amerikanske kapitalfond Providence Equity, som blandt andet skal hjælpe bryggeren med at erobre de amerikanske øldrikkere, skriver TV2.dk.
Mikkellers omsætter for mellem 175-200 millioner kroner, og overskuddet efter skat lå i over 15 millioner kroner.
Det danske mikrobryggeri blev grundlagt af Mikkel Borg Bjergsø og Kristian Klarup Keller i 2006. Året efter var Mikkel Borg Bjergsø alene om driften.