Facebook afviser annoncer fra københavnsk teater: "Dybt problematisk"

Nørrebro Teater har i næste måned premiere på forestillingen Stalins Død. Men Facebook blokerer en stor del af teaterets annoncer, og teateret kan ikke få at vide, hvad der er galt med dem.

Et lille københavnsk teater er kommet i klemme i det gigantiske Facebook-maskineri.

17. februar har Nørrebro Teater premiere på den satiriske forestilling Stalins Død, og markedsføringen er i fuld gang.

Men teateret har et problem: Når de skal sælge billetter, er de i dag stærkt afhængige af at kunne annoncere på Facebook, og når det gælder forestillingen Stalins Død, så bliver en stor del af annoncerne afvist.

- Vi kan ikke få at vide, hvad der er galt, fortæller teaterdirektør Mette Wolf til TV 2 Kosmopol.

Teaterets kommunikationschef har flere gange været i dialog med Meta, som er selskabet bag Facebook.

Her lyder forklaringen fra de supportere, hun kommunikerer med, at det er "systemet", der afviser annoncerne. Altså at det er noget, der sker automatisk. Muligvis fordi annoncerne opfattes politisk af "systemet".

- Da vi i første omgang fik dem godkendt, var der ikke udbrudt krig mellem Rusland og Ukraine. Det er der jo nu. Vores forestilling handler om Stalins død, og karakterne i stykket er historisk korrekte personer. Og Putin står i dag på skuldrene af et politisk system, som Stalin skabte, hvor vi nu hører historier om embedsmænd, der forsvinder. Måske er det det, gætter Mette Wolf.

Ingen forklaring

Men en egentlig forklaring får Nørrebro Teater ikke - andet end at de eventuelt skal prøve igen.

- Det er et problem for os. For det rammer billetsalget. Vi kan simpelthen se, at vi sælger færre billetter, end vi ellers gør. I takt med at vi ikke kan annoncere, falder billetsalget. Og vi har kun Facebook som hovedmulighed, når det gælder digital annoncering på sociale medier, forklarer teaterdirektør Mette Wolf.

quote Her ved vi ikke, hvad vi er oppe imod.

Mette Wolf, direktør, Nørrebro Teater

Nørrebro Teater bruger 25 procent af sit markedsføringsbudget til annoncering på sociale medier, hvor Facebook er det absolut største af dem.

Mette Wolf forklarer, at teateret i forvejen er opmærksom på, at der i forbindelse med annoncering på Facebook er strenge regler. En annonce må for eksempel ikke indeholde et billede, hvor en af skuespillerne ryger. Så bliver den afvist.

- Men det ved vi, så det kan vi indrette os efter. Her ved vi ikke, hvad vi er oppe imod, siger hun.

Annoncerne fra Nørrebro Teater viser skuespillerne i uniformer og uniformsprægede jakkesæt. Det samme gælder de reklamevideoer, de har fået afvist. Her ser man skuespillerne enkeltvist, mens de kigger mod kameraet. Der bliver ikke sagt noget, og eneste tekst er forestillingens titel: Stalins Død.

- Det er jo en slags mind-control, som rammer, hvad vi må tænke og hvilke billeder, vi må bruge, lyder det fra Mette Wolf.

Men det er vel meget godt, at de holder øje med, hvad folk spreder på Facebook?

- Jamen det er helt OK, at der er værdier, som der bliver holdt øje med. Men det er da problematisk, at det er "et system", som beslutter sig for, hvad der er rigtigt. Som bestemmer, hvad folk må se eller læse, siger teaterdirektøren.

Stalins Død - fra tegneserie og succesrig storfilm til teater.

Når Nørrebro Teater i februar har premiere på Stalins Død, er der tale om en verdenspremiere. Forestillingen udspringer oprindeligt af en tegnet fransk historie, La Mort de Staline, som i 2017 blev filmatiseret af Armado Ianucci som The Death of Stalin, som internationalt høstede flotte anmeldelser og vandt flere priser.

Historien er en omgang sort satire, der fortæller om de magtkampe, der opstod i kommunistpartiets top, da Josef Stalin døde.

Instruktøren af filmen vil være blandt gæsterne, når der 17. februar er premiere på Nørrebro Teater.

Kilde: Nørrebro Teater og Wikipedia

TV 2 Kosmopol har bedt om at få en kommentar fra Facebook til sagen, og de ønsker ikke at stille op til interview, men i en skriftlig kommentar skriver en talsperson fra Meta, der er selskabet bag Facebook, blandt andet:

- At Nørrebro Teater skal forsøge at publicere deres annoncer med en såkaldt disclaimer (ansvarsfraskrivelse), og at de skal vælge en særskilt annoncekategori, da Facebooks system ellers opfatter annoncen som politisk..og ikke satirisk. Og derudover henviser IT-giganten til deres “Help Center”.

Da Facebook faldt til patten

Figuren, Venus fra Willendorf,  her blev bandlyst af Facebook, som opfattede den pornografisk. Den er mere end 20.000 år gammel og den ældst kendte skildiring af en kvindekrop.
Figuren, Venus fra Willendorf, her blev bandlyst af Facebook, som opfattede den pornografisk. Den er mere end 20.000 år gammel og den ældst kendte skildiring af en kvindekrop.

Både herhjemme og i udlandet opstår der fra tid til anden kontroverser mellem Facebooks brugere og virksomheden selv. I 2017 lagde den italienske kunstaktivist, Laura Ghianda, et billede på Facebook. Billedet forestillede den oldgamle statuette Venus fra Willendorff.

Og hvis Facebook ikke havde foretaget sig noget, så var sagen næppe blevet kendt. Men det gjorde de. Den lille statuette blev nemlig opfanget af Facebooks pornografi-filtre og slettet. 

Og så rullede sagen.

Statuetten er udstillet på Wiens naturhistoriske museum, og her valgte direktøren i samarbejde med Wiens turistorganisation og to andre museer  at gå til modangreb.

- Der har aldrig været klager fra besøgende over statuettens nøgenhed, lød det fra museumsdirektør Christian Köberl, da han blev interviewet af nyhedsbureaet AFP.

Og museet understregede, at det efter deres holdning skulle være sådan, at en arkæologisk genstand - og da slet ikke en så ikonisk som Venus fra Willendorf, skulle bandlyses fra Facebook. Museet tilføjede i samme forbindelse, at det i øvrigt bør gælde kunst generelt.

Sagen fik hurtigt international bevågenhed, og der gik ikke lang tid, før en repræsentant fra Facebook udtalte, at det var en fejl, når figuren var blevet slettet på det sociale medie.

Wiens naturhistoriske museum oplyser, at censurproblemerne næppe er løst - men:

- Vi tror på, at vi har været med til at starte en global diskussion, siger kommunikationschef Irina Kubadinow til TV 2 Kosmopol.

"Bare en forestilling"

På Nørrebro Teater fortsætter prøverne ufortrødent. men bagved lurer en lille bekymring.

- Vi skal nok overleve og finde nye veje - det er jo "bare" en teaterforestilling. Men sådan noget her kan da få kæmpe betydning for, hvad folk må sige - og for hvor kritisk man må være, mener Mette Wolf.

Stalins Død har premiere 17. februar. Nicolei Faber er instruktør og på rollelisten er blandt andre Thomas W. Gabrielsson, Vicki Berlin og Thomas Mørk.

Den lille video her er en af de reklamevideoer fra Nørrebro Teater, som er blevet afvist af Facebook.








Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik