Mandag ved middagstid sker det helt officielt - det første spadestik til Lynetteholm tages af transportminister Benny Engelbrecht (S), overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) og administrerende direktør i By & Havn, Anne Skovbro.
Det allerførste gravearbejde er dog allerede begyndt, ligesom det første slam er smidt i Køge Bugt.
Det kommer til at tage mellem 30 og 40 år at fylde så meget jord i havnen, at det til sidst udgør den nye kunstige ø, der skal have plads til 35.000 indbyggere og 35.000 arbejdspladser.
I tidslinjen herunder kan du få det fulde overblik over, hvornår projektet står færdigt - og hvordan ø-byggeriet allerede har pådraget sig kritik og taget overskrifter i medierne.
Men først lidt fakta:
Derfor besluttede politikerne at bygge
- Lynetteholm er en vision om en ny bydel i København anlagt på en kunstig ø ud mod Øresund i Københavns Havn i området nord for Refshaleøen og syd for Nordhavn.
- Lynetteholm skal blive en bydel på 2,8 kvadratkilometer med 35.000 indbyggere. Øen skal tilsluttes metroen og være bindeled i en østlig ringvej rundt om København.
- Samtidig anlægges Lynetteholm som kystsikringsprojekt, der som en dæmning skal beskytte København mod fremtidige stormfloder.
- Endelig er det planen, at projekt Lynetteholm skal være det sted, hvor overskudsjord fra eksempelvis metrobyggeri i fremtiden skal deponeres.
Kilder: TV 2 Lorry og By & Havn
Lynetteholm - tidslinje
Kilder: By og Havn, Københavns Kommune og TV 2 Lorry
Oktober 2018
Visionen blev præsenteret i efteråret 2018 af den daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og daværende overborgmester i København, Frank Jensen (S). Siden har den efterfølgende regering, overborgmester samt et flertal på Københavns Rådhus videreført visionen om Lynetteholm.
December 2020
En miljøkonsekvensrapport for Lynetteholm - som skal belyse projektets mulige påvirkninger af miljø og natur - offentliggøres. Efterfølgende hagler kritikken af miljøkonsekvensrapporten ned over By & Havn. Flere organisationer, eksperter og sågar den sydsvenske region Skåne Län klandrer rapporten for ikke at belyse samtlige dele af projektets konsekvenser for miljøet og i stedet blot belyse én del af Lynetteholms påvirkninger – den såkaldte salamimetode, som ifølge eksperter er i strid med gældende EU-lovgivning.
På billedet ses Carl Lindqvist, vandadministrator fra Länstyrelsen Skåne.
April 2021
By & Havn sender nu en ny rapport om Lynetteholms mulige påvirkninger af vandmiljøet i høring. Det sker, efter et hav af kritiske høringssvar til den hidtidige rapport har fået Trafikstyrelsen til at kræve, at By & Havn undersøger ø-projektets potentielle konsekvenser for vandmiljøet grundigere.
På billedet ses visualiseringer af Lynetteholms kystlinje.
Maj 2021
Flere professorer i miljøret melder sig på banen af kritikere overfor projektet. Kritikken peger på flere dele af projektets forarbejde, blandt andet at vurderingerne af, hvor meget dyreliv og havmiljø der påvirkes, er for overfladiske, samt at vores naboer i Østersøen ikke er blevet inddraget nok i processen.
På billedet ses en af de kritiske eksperter, Morten Holtegaard Nielsen, der er oceanograf og selvstændig i virksomheden Marine Science and Consulting.
4. juni 2021
Et flertal i Folketinget vedtager loven, der baner vej for det enorme byggeprojekt i Københavns Havn. Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF, Det Konservative Folkeparti, Venstre og Dansk Folkeparti stemmer for loven. Bekymringerne omkring byggeriet bliver afvist af blandt andet Socialdemokratiets ordfører, Thomas Jensen: "Procesmæssigt er det fuldstændig gennemarbejdet", udtaler han.
På ja-siden er: Socialdemokratiet, Venstre, SF, Radikale Venstre, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti, De Konservative og Inger Støjberg (Løsgænger)
På nej-siden er: Enhedslisten, Alternativet, Nye Borgerlige og Susanne Zimmer (Løsgænger).
Juli 2021
Klimabevægelsen indsender en klage til EU-parlamentets Udvalg for Andragender over etableringen af Lynetteholm med henblik på at få rejst en sag ved EU-domstolen.
12. november 2021
EU-Kommissionens afviser Klimabevægelsens klage. Men modstanderne vælger at kæmpe videre.
December 2021
Landanlæg til jordopfyldning etableres, og selve anlægget af øens perimeter påbegyndes. Første store træk af lastbiler frem og tilbage til Lynetteholm.
Januar 2022
498 kubikmeter slam bliver dumpet i Køge Bugt. I alt skal cirka to millioner kubikmeter havbundsmateriale - såkaldt gytje - graves op fra Københavns Havn, sejles væk og dumpes i Køge Bugt.
Det møder stor kritik fra borgmestre i Køge Bugt-kommunerne, og borgere arrangerer en båddemonstration.
17. januar 2022
Det første spadestik tages officielt af transportminister Benny Engelbrecht (S), overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) og administrerende direktør i By & Havn, Anne Skovbro.
2021 - 2023
Miljøkonsekvensrapport af en ny metrolinje og Østlig Ringvej fra Nordhavn til Lufthavnen.
2023 -
Opfyldning af arealet til Lynetteholm.
2023
Der træffes en beslutning om anlæg af metro og en Østlig Ringvej.
På billedet ses eksisterende metro (sort streg), planlagt metro (stiplet streg) og de tre hovedforslag til, hvordan metroen skal betjene Lynetteholm:
- M4 - Blå linje (Orientkaj til Kløverparken)
- M5 - Lilla linje (København H til Østerport)
- M5 Vest - Orange linje (Lynetteholm til Prags Boulevard)
Kilde: Metroselskabet
2024 -
Udbud, projektering og anlæg af metro og Østlig Ringvej sættes i gang.
2025 - 2035
Arkitektkonkurrence om overordnet plan for Lynetteholm. Herefter laves der masterplaner for Lynetteholms delområder, mens kommuneplanrammer og lokalplaner vedtages af Københavns Kommune.
På billedet ses nogle af de første visualiseringer af Lynetteholm.
2035
Projektet delåbnes. De første boliger er klar til indflytning. Metroforbindelse og Østlig Ringvej står færdigbygget og kan nu åbne. Dele af kystlandskabet kan tages i brug.
På billedet ses visualiseringer af Lynetteholms skovbryn.
2035 - 2045
Rensningsanlægget Lynetten (på billedet) flyttes eller overdækkes.
2070
De sidste beboere forventes at flytte ind på Lynetteholm, der nu står endeligt færdigbygget med 35.000 indbyggere som en ny bydel i København med metro, ringvej og kystlandskab med klimasikring.
_