Kakerlakker fundet hos kendt sushikæde – ejer raser over bøde

En kontrol fra Fødevarestyrelsen afslørede både levende og døde kakerlakker hos Karma Sushi i Nyhavn, og det koster nu en bøde på 10.000 kroner.

”Oplev god karma.”

Sådan skriver den landsdækkende kendte sushikæde Karma Sushi på sin hjemmeside, men der var tilsyneladende ikke så god karma, da Fødevarestyrelsen den 13. marts aflagde besøg i kædens restaurant i Nyhavn.

Her fandt styrelsens fødevarekontrollant nemlig adskillige kakerlakker i køkkenet og bag baren, hvilket blev takseret til en vred smiley og en bøde på 10.000 kroner.

Ifølge kontrolrapporten var der "masser" af døde kakerlakker, der ikke var blevet fjernet, efter de var blevet sprøjtet med insektmiddel. 

Det blev af Fødevarestyrelsen vurderet til at være så grov en overtrædelse af hygiejnereglerne, at de valgte at udstede det store bødeforlæg. 

Ejer har indgivet klage

Men ifølge indehaveren af sushi-kæden, Morten Hansson, er der tale om en grov overdrivelse fra Fødevarestyrelsens udsendte fødevarekontrollant, og han betegner kontrolrapportens konklusion som decideret "chikane". 

- De siger, der var en masse døde kakerlakker, men det passer ikke. Derfor har vi også indgivet en klage over chikane fra den pågældende medarbejder fra Fødevarekontrollen, siger Morten Hansson til TV 2 Lorry. 

Han anerkender dog, at der er et problem i restauranten med de primitive insekter, men det skyldes ifølge ejeren de omkringliggende restauranter, og ikke Karma Sushi. 

- Vi gør, hvad vi kan, men vi har naboer, der ikke gør noget ved problemet, og så rykker det ind til os, lyder forklaringen fra Morten Hansson, der desuden mener, Fødevarekontrollen i København agerer anderledes end i de syv andre byer i Danmark, hvor Karma Sushi har restauranter. 

Sektionsleder afviser kritik

Hos Fødevarestyrelsen afviser man dog, at der på nogen måde er tale om chikane eller forskelsbehandling i den konkrete sag. 

 - Jeg kan afvise, at Fødevarestyrelsen chikanerer de virksomheder, der besøges. Når der er tale om skadedyr som kakerlakker i en restaurant, hvor der produceres fødevarer, så er vi selvfølgelig nødt til at handle på det. Forbrugerne kan i sidste ende risikere at blive syge, når der er skadedyr. Og det er det, vi hos Fødevarestyrelsen vil forsøge at undgå, siger Martin Birch Hansen, sektionsleder i FødevareKøbenhavn under Fødevarestyrelsen, til TV 2 Lorry.

Blander sig ikke i nabouenighed

Martin Birch Hansen gør i samme ombæring opmærksom på, at Fødevarestyrelsen ikke kan blande sig eventuelle uenigheder mellem naboer omkring bekæmpelse af skadedyr, og at det vigtigste fokus bør ligge på at få bugt med problemerne. 

- Ansvaret for rengøring og vedligeholdelse påhviler alene virksomheden. En eventuel. uenighed med ejer af en ejendom, kan Fødevarestyrelsen ikke blande sig i.

- Typisk oplever Fødevarestyrelsen, at der i forbindelse med skadedyrsproblemer samarbejdes med personer uddannet til bekæmpelse af skadedyr. Det vigtige er, at problemet håndteres, og at skadedyrene bekæmpes.

- I dette tilfælde er bøden på 10.000 kroner givet, fordi der tidligere inden for en periode på to år har været givet indskærpelse for det samme, siger sektionsleder Martin Birch Hansen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik