Klimabevægelsen har fredag formiddag tabt en landsretssag om anlæg af Lynetteholm.
Det fremgår af kendelsen, som TV 2 Kosmopol er i besiddelse af.
Landsretten skulle afgøre et søgsmål fra Klimabevægelsen, der havde lagt sag an mod staten og By & Havn.
Det betyder, at anlæggelsen af Lynetteholm kan fortsætte som hidtil.
- Det er en ærgerlig dag for Østersøen, siger Klimabevægelsens advokat Eskil Nielsen til TV 2 Kosmopol.
Det er en ærgerlig dag for Østersøen
Frederik Roland Sandby, sekretariatsleder i Klimabevægelsen, er enig.
- Jeg er ikke skuffet, men jeg er brandærgerlig over, at projektet ikke bliver sat på pause.
- Vi har gjort, hvad vi kunne for at få Lynetteholm sat på pause, men vi er de små i den her sag. Men vi kæmper videre, siger Frederik Roland Sandby.
Advokat og partner Jacob Schall Holberg fra Bech-Bruun har ført sagen for By & Havn. Han er tilfreds med landsrettens kendelse.
- Landsrettens kendelse er meget klar, og landsretten finder ikke, at Klimabevægelsen har påvist et rimeligt grundlag for, at Lynetteholms anlægslov er ugyldig. Klimabevægelsen har dermed ikke kunnet dokumentere deres påstand om, at Lynetteholm medfører en risiko for en væsentlig påvirkning på Østersøens havmiljø, og at projektet er vedtaget i strid med internationale regler, siger Jacob Schall Holberg i en pressemeddelelse.
Transportminister Thomas Danielsen (V) siger i en skriftlig kommentar, at projektet er grundigt undersøgt:
- Lynetteholm-projektet er særdeles grundigt undersøgt, og anlægsloven er vedtaget af et bredt flertal i Folketinget. Samtidig er det vigtigt i et retssamfund, at alle har mulighed for at løfte en sag ved domstolene, lyder det fra Thomas Danielsen.
(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)
Forstå sagen: Landsret afgør strid om Lynetteholm
Omdrejningspunktet i retssagen går på, hvorvidt Danmark har overholdt Espoo-konventionen fra 1991, der pålægger stater at inddrage og høre nabolande, når der laves anlægsprojekter, der påvirker miljøet i andre lande.
Lynetteholm kommer til at blokere en smule for salttilførslen fra Kattegat til Østersøen. Og det var derfor, at Klimabevægelsen mente, at nabolandene burde være blevet inddraget.
Det yderste del af Lynetteholm kommer til at blokere for den dybe vandpassage, der kaldes Kongedybet.
Det er en af tre dybe render, som løber i Øresund, hvorfra det meste salt strømmer igennem.
- Det kan få nogle helt uoverskuelige konsekvenser for livet i Østersøen, hvis man blokerer Kongedybet, så det er sådan set det, vi prøver at forhindre kommer til at ske, har Frederik Roland Sandby tidligere udtalt til TV 2 Kosmopol.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Dansk Hydraulisk Institut har beregnet, at blokeringen af Kongedybet betyder, at Lynetteholm vil blokere for 0,25 procent af salttilførslen til Østersøen.
Det lyder umiddelbart ikke af meget, men eksperter har i årevis råbt op, fordi saltniveaet i Østersøen i forvejen er faretruende lavt.
- Den måde, hvorpå man har udformet byggeriet, gør, at jeg er sikker på, det vil få fatale konsekvenser for miljøforholdene i Østersøen, lød det fra Morten Holtegaard Nielsen, der er oceanograf og selvstændig i virksomheden Marine Science and Consulting, få dage før anlægsloven for Lynetteholm blev vedtaget.
- Lynetteholm vil nærmest fungere som en prop, hvor der ikke kan strømme saltvand mod syd i den her dybe rende, lød det videre.
Også den pensionerede civilingeniør Jacob Steen Møller, der stod for de marine miljøundersøgelser af både Øresundsbroen og Storebæltsbroen, advarede mod blokeringen af Kongedybet.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Spørg Os - Formular
_