København går videre med vilde planer om at overdække ikke bare én, men to motorveje
Et enigt Teknik- og Miljøudvalg i Københavns Kommune har besluttet at accelerere planerne om overdækning af både et stort stykke af Øresundsmotorvejen og et stykke af Helsingørmotorvejen.
To åbne og konstant summende trafikårer i København kan om føje år blive pakket ind, gjort tavse og måske i stedet blive til et myldrende fundament under nybyggeri.
Det kan københavnske naboer til Øresundsmotorvejen og Helsingørmotorvejen nu i højere grad stille sig selv i udsigt - bogstaveligt talt.
Således har et enigt Teknik- og Miljøudvalg på Københavns Rådhus mandag eftermiddag besluttet at sætte fart på planerne om at overdække motorveje i hovedstadskommunen.
Det oplyser Venstres Jens-Kristian Lütken til TV 2 Lorry.
- Alle var enige om at bestille et budgetnotat på, hvad det vil koste, og hvilke modeller der er for at overdække Øresundsmotorvejen og Helsingørmotorvejen, siger han til TV 2 Lorry.
Helt konkret ønsker Teknik- og Miljøudvalget nu, at forvaltningen på rådhuset skal undersøge en væsentligt mere omfattende overdækning af Øresundsmotorvejen, end der hidtil har været foreslået.
Tidligere var en 650 meter lang strækning mellem Center Boulevard og Kanalvej i Ørestad City på bordet.
Nu skal det undersøges, hvordan motorvejen kan overdækkes helt frem til den eksisterende overdækning i Tårnby Kommune.
- Det er den store model, det er en udvidelse af ambitionerne det her, siger Jens-Kristian Lütken.
Venstre-politikeren siger, at man bare risikerer at "flytte støjen", hvis man kun overdækker den del af motorvejen, der skærer sig gennem Ørestad City.
I den vestlige ende af overdækningen - der fortsat har samme "startpunkt" ved Center Boulevard - skal det undersøges, hvordan støjen vil være. Og det kan så blive relevant for et kommende projekt, oplyser Jens-Kristian Lütken.
Flere muligheder
Derudover vil politikerne også have undersøgt forskellige modeller for en overdækning af en 900 meter lang strækning på Helsingørmotorvejen mellem Ryparken Station og Emdrup Sø.
Det var i første omgang en arbejdsgruppe under Amager Vest Lokaludvalg, der luftede de første tanker om en overdækning af Øresundsmotorvejen i Ørestad City.
Senere blev de tanker til et medlemsforslag på Københavns Rådhus fra Venstre.
Det kom i kølvandet på en ny infrastrukturaftale på Christiansborg, der blandt andet afsatte midler til en udvidelse af motorvejen, der går på tværs af Amager.
Overdækningen skulle både mindske støjen, men også give mulighed for dels “et nyt byrum og rekreativt område,” og dels gøre det muligt at etablere “klimasikring og mulighed for integration af alternative energikilder.”
På mandagens møde i Teknik- og Miljøudvalget var politikerne ifølge Jens-Kristian Lütken mest interesserede i tre forskellige måder at udnytte det nye byrum over Øresundsmotorvejen på:
Boligbyggeri, grønne områder og idrætsfaciliteter.
Hvis man vælger de to sidste muligheder kan en mindre kraftig overdækning være tilstrækkelig, mens boligbyggeri kræver en mere hårdfør konstruktion - og det bliver straks dyrere.
I den forbindelse skal det nævnes, at det i dag er byudviklingsselskabet By & Havn, som næsten udelukkende er ejet af Københavns Kommune, der ejer byggeretten ved Øresundsmotorvejen.
Et frasalg af byggeretten kan dermed være med til at spytte penge i den bekostelige indpakning.
Desuden kan penge til støjreduktion fra statslig side også blive en del af finansieringen. Også Tårnby Kommune, hvor en del af motorvejen skærer sig igennem, kan også blive en del af projektet.
Strålende idé
I Amager Vest Lokaludvalg er man ovenud lykkelig for politikernes visioner om at mindske støj og kreere nye byrum med en overdækning af Øresundsmotorvejen.
- Det er en strålende idé, som vi har prøvet at varme op til længe, siger formand, André Just Vedgren.
Han ser en overdækning som en slags schweizerkniv med mange muligheder.
Foruden støjdæmpning kan den også være med til at binde byen bedre sammen, der kan bygges boliger uden at genere natur, området kan bruges rekreativt og endelig ser André Just Vedgren en mulighed for et stort såkaldt park and ride-anlæg, hvor pendlere kan stille bilen for at tage offentlig transport eller cykel det sidste stykke vej på arbejde.
Den 24. februar har lokaludvalget inviteret borgere, politikere og andre relevante parter til borgermøde om projektet for at få flest mulig forslag på bordet.
I den forbindelse skæver lokaludvalget selv til løsninger i blandt andet Holland og Tyskland, der har mere erfaring med overdække motorveje.
Hillerødmotorvejen også undersøgt
Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune havde forud for mandagens møde også analyseret muligheden for en overdækning af Hillerødmotorvejen.
Forvaltningen vurderer dog, “at en overdækning ikke vil have samme støjreducerende og sammenkoblende effekt, som for de andre to motorveje (Øresundsmotorvejen og Helsingørmotorvejen), da strækningen går igennem Utterslev Mose, Høje Gladsaxe Park og Tingbjerg Idrætspark, og der er derfor ikke nær så tæt bebyggelse som ved Helsingør- og Øresundsmotorvejen. Der er alene ét boligområde, der ligger tæt op ad motorvejen,” står der i mødematerialet.
Københavns Kommune er ikke den første i hovedstadsområdet til at lufte tanker om overdækning af motorveje.
Både Hvidovre Kommune og Høje-Taastrup Kommune har fremsat konkrete planer, ligesom det fra statens side skal undersøges, hvordan Motorring 3 eventuelt skal kunne overdækkes.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Teknik- og Miljøborgmester i Københavns Kommune, Line Barfod (EL).