Metroselskabet vil have flere til at droppe cyklen: "Totalt fejlskud"

Metroselskabet reklamerer målrettet til cyklister, som de vil have til at droppe cyklen. Det er stærkt kritisabelt, mener Radikale Venstre-profil, da det går imod kommunens målsætning.

"Hvorfor tage kampen, når man kan tage metroen", spørger Metroselskabet i en reklame, der over vinteren kører på reklameskilte og sociale medier. 

Sammen med teksten ses en cyklist, der kæmper sig igennem snevejret. 

Metroselskabet skriver i reklamen, at man med metroen kan komme hurtigt videre uden spor af vinteren. 

Men det budskab er problematisk, mener Radikale Venstres Thomas Rohden, der er medlem af regionsrådet i Region Hovedstaden og tidligere folketingskandidat. 

- Metroselskabet er statsstøttet, så det er skattekroner, der skal trække cyklister over i den offentlige transport, og det er ikke vores politiske mål, siger han til TV 2 Kosmopol: 

- Det er et totalt fejlskud fra Metroselskabet. 

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Metroselskabet er ejet af Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og staten. Københavns Kommune har de seneste 15 år investeret massivt i at udbygge byens cykelinfrastruktur og har en vision om at være "verdens bedste cykelby". 

Det har en enig Borgerrepræsentation besluttet i forbindelse med den såkaldte cykelstrategi frem mod 2025, hvor der arbejdes på at få endnu flere til at tage cyklen i København. 

- Det kan godt være, at Metroselskabet har et mål om at få flere passagerer, det er bare ikke det, vi rent politisk skabte metroen for. Og det er ikke et godt mål at få flere til at tage metroen i stedet for cyklen, siger Thomas Rohden: 

- Vi har ikke noget mål om at få cyklister til at tage metroen - det er bilisterne, vi skal ramme. 

Cyklister er ikke til at rokke

Thomas Rohden kan godt se, at reklamen er med et glimt i øjet, men det ændrer ikke på, at det er problematisk, at Metroselskabet henvender sig til cyklister, mener han. 

- Der skal være plads til glimt i øjet. Man skal bare være opmærksom på budskabet, når man bruger offentlige midler til reklame, siger han. 

Spørgsmålet er, hvad det er, vi får ud af vores skattepenge, hvis vi trækker flere væk fra cykelstien og ind i metroen, understreger Thomas Rohden. 

Han stiller derfor også spørgsmålstegn ved, om Metroselskabet overhovedet skal have penge til marketing. 

- Grundlæggende mener jeg, at de har et reklamebudget, der er for voldsomt i forhold til, at folk godt ved, hvad det er for en service, de leverer, siger Thomas Rohden. 

Landsformand for Cyklistforbundet, Jens Peter Hansen, mener generelt, at det er uheldigt, hvis metroen vil hæve sit antal af passagerer ved at trække på cyklister. Men den pågældende kampagne ser han ikke som en trussel mod cyklisme. 

- Det tager jeg helt afslappet, siger han til TV 2 Kosmopol: 

- Det at tage cyklen giver en høj grad af fleksibilitet, så jeg tror ikke, at sådan en metrokampagne gør indtryk på dem, der i forvejen cykler. Så jeg trækker lidt på smilebåndet af det. 

Jens Peter Hansen betragter det som, at der i Metroselskabet sidder en medarbejder i en kommunikationsafdeling, der ikke selv er vant til at cykle i al slags vejr, og som derfor tror, at cyklisterne er til at rokke ved. 

- Set fra deres stol tænker jeg mest af alt, at de spilder deres penge, siger Jens Peter Hansen. 

Et supplement til cyklen

TV 2 Kosmopol har forelagt kritikken for Metroselskabet. De har ikke ønsket at kommentere direkte på kritikken.

Metroselskabet ønsker desuden ikke at fortælle, hvor mange penge, de har brugt på den pågældende kampagne. 

I et skriftligt svar fortæller Sofie Lindberg, chef for Kommunikation og Marketing i Metroselskabet, at der er tale om en "mindre kampagne", der er planlagt til at køre i en "kortere periode" på sociale medier og ude på metrostationerne. 

- Vi har naturligvis ikke lavet en kampagne med det formål at få folk til at droppe cyklen og tage metroen. Det er absolut ikke vores hensigt, og vi ser på ingen måde cykler som en konkurrent. Tværtimod, skriver Sofie Lindberg i en mail til TV 2 Kosmopol. 

Hun fortæller, at de i stedet ønsker at minde cyklister og gående om, at metroen er et "godt supplement" og dermed forhindre, at de hopper over i bilen. 

- Cyklerne vil altid være en uundværlig del af den grønne mobilitet i byen, og i Metroselskabet arbejder vi benhårdt på at overbevise bilisterne om, at metroen - sammen med cyklen - er den bedste transportform, når du bor og arbejder i byen, skriver Sofie Lindberg videre. 

Kampagnen er et forsøg på - med glimt i øjet - at vise, at "der er tidspunkter, hvor metroen kan være et alternativ". Eksempelvis på vinterdage med dårligt vejr. 

- Om vi så rammer den helt perfekte balance, kan der være delte meninger om, og vi har både fået positive og negative reaktioner på kampagnen, som viser os, at der er noget på spil, skriver Sofie Lindberg. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik