Så skete det igen.
København er for andet år i træk - og for femte gang nogensinde - blevet kåret som verdens bedste by at leve og bo i.
Det er livsstilsmagasinet Monocle, der står bag prisen, og magasinets korrespondent i København, Michael Booth, mener, at der er mange byer i verden, der måske er mere spændende at bo i, men når det kommer til livskvalitet, er København bare meget svær at slå.
- København er tæt på at være den perfekte by, siger Michael Booth til TV 2 Lorry.
- Helsinki (hovedstaden i Finland, red.) er tidligere blevet kåret som den bedste by at bo i. Men helt ærligt, vil du virkelig hellere bo i Helsinki? Come on! lyder det fra den britiske korrespondent, der har boet i Danmark i en årrække.
Han har stået for at indsamle data og statistik til kåringen, hvor storbyer verden over bliver vurderet på omkring 30 parametre, der spænder over alt fra kriminalitets-niveau til, hvor nemt det er at starte en forretning og om du kan få et måltid mad sent om aftenen.
Michael Booth fortæller i sin 1.plads-beskrivelse i magasinet, at København scorer højt på baggrund af flere forhold:
Cyklisme, metroudvidelse, borgernes personlige ansvar under coronapandemien, kultur, gastronomi, økonomi, sikkerhed, velfærd, klimamål - og muligheden for at hoppe i havnen i frokostpausen.
Men er byens borgere enige i det? Det gik TV 2 Lorry på gaden for at undersøge.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Mette Ambus, 39 år, hjemmegående, bor på Vesterbro med sin mand og to mindre børn.
Vi har boet i Lissabon i seks år og i London i to år, men vi søger altid tilbage til København, hvor vi er rigtig glade for at bo. Der er noget med stemningen. Det er the Copenhagen feeling. Der er et stort fællesskab for os i København.
I Lissabon og London var man også tvunget til at køre rigtig meget i bil, og der var ikke så mange grønne områder. Man opholdt sig ikke på gader og stræder på samme måde.
København er på mange måder også mere tryg, folk i Lissabon og London havde ikke den samme tendens til at være ude og måske bare sætte sig på en græsplæne. Der var det mere fra a til b.
København er også rigtig god til børnekultur både kommunalt og privat - der er også Experimentarium og Zoo.
Vi har flere gange - som så mange andre børnefamilier i København - overvejet, om vi skulle flytte ud i hus. Men vi er altid endt op med, at det er rigtig rart at bo i København, hvor man kan tage cyklen.
Jeg elsker virkelig, at man kan cykle til alt - også efter man har fået børn - men der er også ting, der kan være bedre. Der kunne godt være bedre cykelstier, hvor der var allokeret mere plads til cyklister. Der er også rigtig meget vejarbejde, og så skal man til at have en tung ladcykel over nogle kantsten, mens man ved, at man fylder for alle cyklister bagved.
Vi har lige solgt vores egen bil og vil rigtig gerne have, at bilerne kommer ud af byen for at sikre luftforurening og velvære.
Malik Samir, 25 år, flyttede fra Næstved til Østerbro for seks måneder siden, bor nu i Brønshøj, arbejder på en burgerrestaurant.
København er en praktisk by. Afstanden mellem tingene er gode. Da jeg boede på Østerbro var der fem minutter til indkøb, til Parken og til centeret.
Der kan dog godt være problemer med offentlig transport. Når jeg er færdig med at arbejde klokken 12 om aftenen, så går der lang tid, før busserne kommer.
Mads Persson, 39 år, ejer af et spisested på Nørrebro, bor på Frederiksberg.
Det overrasker mig ikke, at København har fået titlen (verdens bedste by at bo og leve i, red.). I forhold til velfærd, det grønne, cykler og sikkerhed for vores børn er det godt.
Det er en fed by, vi er tæt på vandet og har havnen at hoppe i. Specielt om sommeren kan man bruge byen, men om vinteren ændrer det sig virkelig. Der holder folk sig inden døre. Man kunne godt puste lidt mere liv i vinteren.
Integrationen kunne også være bedre i København. Her på Nørrebro er der flere generationer af folk, som Danmark aldrig har integreret, og de har nok heller aldrig trådt ind i samfundet. Så det går begge veje.
Forholdene for de erhvervsdrivende er udmærkede, men kommunens sagsbehandlingstider er lange. Der kan nogle gange gå lidt for meget bureaukrati i den. Det tog mig tre måneder at få lov til at sætte en plante ud på fortovet. Jeg har også ventet på en alkoholbevilling i tre måneder.
Som erhvervsdrivende er det virkelig også svært at få varer kørt ind. Man kunne gøre som i Stockholm, hvor der er zoner, hvor de store lastbiler kun kører mellem to og seks om morgenen for at mindske trafikken i rush hour.
Det kan ikke være rigtigt, at det nogen gange tager 40 minutter at køre fra Nørrebro til Vesterbo. Det er byen ikke helt gearet til.
Hvis jeg selv kunne vælge en by at bo i, skulle det være Barcelona. Der mangler lidt sol i København.
Her skal København forbedre sig
Michael Booth, Monocles korrespondent i Danmark, mener, at København trods årets førsteplads har forbedringspotentiale:
- Byen kunne være billigere - det er en dyr på at leve og bo i.
- Københavnske cyklisters attitude ikke god. En kampagne for bedre opførsel på cykelstierne ville være på sin plads.
- I magasinet skriver Michael Booth desuden, at København har en stor udfordring med at finde boliger til alle de mennesker, der gerne vil bo i byen. Løsningen er den kunstige halvø Lynetteholm - som dog har mødt kritik.
Sofie Larsen, 34 år, bor på Nørrebro
København er fed, fordi den er stor, men også lille. Kulturlivet er generelt godt i København, både hvis du er ung og har lyst til Distortion, og hvis du er lidt ældre og vil i teater eller til koncerter. Jeg har boet i Boston i et halvt år, og den var meget stor.
København er lidt mere hyggelig end Boston. Kvartererne har lidt mere karakter og kan noget forskelligt. Byen er også lidt mere tilgængelig. Det er mere almindelige mennesker, der bor her, hvor der i USA er noget mere lukket at bo. I de pæne kvarterer var alt låst af. Det handler om tillid og tryghed.
Man kan også cykle til det hele i København. Det var der ikke kultur for at gøre i Boston. Der var heller ikke cykelstier, og hvis man mødtes med nogen, kunne man ikke cykle sammen et sted hen. Her er man jo the odd one out, hvis ikke man er på cykel.
Den offentlige transport er ikke så god i forhold til, hvor gode vi burde være til det her i Danmark. Når man laver en metro, så lav dog noget mere. Få det nu bare gjort. Og når der er fodboldkamp stiller alle deres biler her på Nørrebro. Hvorfor er der ikke bedre offentlig transport, så det er nemt at komme til de store venues? Det er lidt fjollet.
Peter, 73 år, pensionist, har boet på Christianshavn i Borgergade i sammenlagt 26 år.
Der er meget interessant arkitektur i eksempelvis Sydhavnen, Nordhavn og på Refshaleøen. Jeg kan godt lide at tage havnebussen og kigge på byen fra vandet.
Jeg kan også godt lide søerne, og parkerne er også fantastiske. Hele den række af parker fra Østerport til H.C. Ørstedsparken kan jeg godt lide at gå i.
Det dårlige er alle de arrangementer, der gør, at byen bliver lukket. Først var der maraton, så var der Royal Run, og så kommer der Tour de France. Jeg kan slet ikke forstå, hvad de laver her i København. Det hedder jo Frankrig rundt. Jeg er ikke så vild med, at byen lukker ned, for man kan ikke komme frem. Jeg er irriteret over, at der nu skal være folkefest i forbindelse med det der cykelløb. Jeg er da ligeglad.