Ny patrulje gør op med "ragnarok" på cykelstierne

Politiet forsøger at få cyklisterne til at følge færdselsloven. Mange cyklister har mere travlt med at svare på sms'er end at kigge på cykelstien.


Du må ikke bruge din mobil, mens du cykler. Om du taler, kigger på din GPS eller hører musik, det er det samme.

Så kort og kontant kan det forklares. Alligevel er det ikke et sjældent syn, at cyklisterne på de københavnske cykelstier har travlt med at skifte sang, sms'e eller tage et billede til snapchat, når de bevæger sig rundt på jernhesten.

quote Det er heller ikke sikkert, man har lyst til at se en medtrafikant køre over for rød og ud foran en varevogn

Jimmi, politibetjent

Men det er farligt, og det kan føre til alvorlige ulykker. Over halvdelen af ramte og alvorligt tilskadekomne i trafikken i København er cyklister, og derfor er uopmærksomhed i trafikken et stort fokus hos politiet.

- Vi kan se, at de fleste ulykker sker i kryds i byerne, og derfor er sådan noget som mobiltelefonerne særlig farligt. Motorisk har du allerede fjernet en hånd fra styret, forklarer specialkonsulent hos Rådet for Sikker Trafik Jesper Hemmingsen og fortsætter:

- Når du kigger på telefonen, kigger du ikke på vejen, og kognitivt tænker du på det, du er i gang med, om du skriver, snapchatter eller taler i den.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

Billeder fra TV 2 Kosmopols reportage om det cyklende politi.
Billeder fra TV 2 Kosmopols reportage om det cyklende politi.
Foto: Bull House Media

Borgerråd ønsker anderledes cykelkultur

Københavns Politi har etableret et såkaldt borgerråd, hvor københavnerne kan være med til at bestemme, hvad politiet skal fokusere på. Ved det seneste borgerråd, stod det klart, at utrygheden på cykelstierne fylder utroligt meget.

- Vi har i Københavns Politi et helt grundlæggende ønske om at være mere i øjenhøjde med vores borgere. Vi vil gerne lytte og inddrage, og nærbetjenten er et klasse-eksempel på det, siger Anne Tønnes, der er politidirektør hos Københavns Politi.

(Artiklen fortsætter under faktaboksen.)

Hvad er et borgerråd?

  • Borgerrådet er et sted, hvor københavnerne - og dem der færdes der ofte - kan give deres besyv om, hvad de mener, politiet skal have fokus på. Man kan give sin mening til kende om aktuelle emner på mitkbhpoliti.dk.

  • Det første tema er ’Sikkerhed for cyklister’, der skal hjælpe politiet til at blive klogere på, hvad de kan gøre for at øge sikkerheden på cykelstierne i hovedstaden.

  • Københavns Politi gennemfører løbende færdselskontroller, særligt hastighedskontroller, men også kontrol af cyklisters adfærd, herunder uopmærksomhed.  

Jimmi og Malte er nogle af de betjente, der patruljerer cykelstierne tynde på deres politicykler. Da TV 2 Kosmopol følger dem, har de taget opstilling ved krydset på Dronning Louises Bro, der er et af de mest trafikkerede knudepunkter for cyklister.

- Det er et ragnarok. Det er hovedet under armen og så derudaf. Og prøv at se, det er mange, der passerer. Det er ikke en eller anden vej på Fyn, hvor der kommer én i timen, konstaterer Jimmi fra sin plads ved fortovet.

Undervejs får de stoppet flere cyklister, der bryder færdselsloven. De får en bøde med hjem. Det er dog ikke alle, der er lige tilfredse med det og forsøger at tale sig ud af en bøde.

- Der er nogen gange nogle, der synes, at det vi laver, det er ligegyldigt. Men vi møder dem med et smil og får det bedste ud af det, fortæller Malthe betjent.

- Det er ikke, fordi vi synes, det er sjovt at give bøder, men vi håber på, at flere og flere begynder at overholde reglerne til punkt og prikke, og så spreder der sig en effekt. Og så en dag står vi her og keder os, supplerer Jimmi.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

Politi på cykelstien
Serie

Politi på cykelstien

København er kendt som en af verdens bedste cykelbyer – men berygtet for sin cykelkultur. Over halvdelen af alle dræbte og tilskadekomne i trafikken i København er cyklister. Derfor sætter Københavns Politi nu ind overfor den farlige cykelkultur. 

 Se serien her
Krydset ved Dronning Louises bro på Nørrebro er et af de mest trafikerede områder i Danmark.
Krydset ved Dronning Louises bro på Nørrebro er et af de mest trafikerede områder i Danmark.
Foto: Bull House Media

Målet er at flere overholder reglerne

Selvom det kan være irriterende at få en bøde med hjem, så er det oftest ens eget ansvar. Især hvis man bruger sin telefon, mens man cykler.

Og spørger man de andre trafikanter, så bliver de utrygge og irriterede, når de møder en cyklist, hvis opmærksomhed er et andet sted, end hvor den burde værre.

- Det er lige meget, om det er en lastbilchauffør eller en cyklist. De andre cyklister kan godt se, at man begynder at slingre lidt. Så kan det være en selv, det går udover, men det er heller ikke sikkert, man har lyst til at se en medtrafikant køre over for rødt og ud foran en varevogn, fortæller specialkonsulent hos Rådet for Sikker Trafik Jesper Hemmingsen.

quote Det er ikke fordi, vi synes, det er sjovt at give bøder

Jimmy, betjent

Uopmærksomme cyklister med hovedet begravet i mobiltelefonen er blot noget af det, som borgerrådet har sat fokus på, og som Københavns Politi forsøger at dæmme op for.

Borgerrådet efterspørger også, at cykelkulturen i hovedstaden ændres, og at det bliver mere sikkert at komme fra a til b.

- De (borgerrådet, red.) siger selv, at cyklisterne har overtaget gaderne, og det er det, vi gerne vil ændre. Det er hårdt benarbejde, og det er dialog og bøder, siger Jimmi og uddyber:

- Folk husker desværre bedre, når vi skriver til dem, end når vi taler med dem. Det er ikke fordi, vi synes, det er sjovt at give bøder, men vi håber på at flere og flere begynder at overholde reglerne til punkt og prikke.

Du kan se første afsnit af serien om cykelturen i København herunder:

På Nørrebro bliver en cyklist rigtig utilfreds over at blive grebet i at tale i telefon og forsøger med alle midler at slippe for en bøde.


Vis mere
20140331-204904-L-1920x1279we

Mere end hver tredje opkald er ikke akut:
Nu kommer 1813 med opråb

Jacob Mark

Jacob Mark: "Pludselig kunne jeg ikke længere se hendes øjne"

Vis mere