Opgør om elløbehjul: Borgmester vil smide udlejningsfirmaer på porten

Udrustet med øgede beføjelser fra en ventet vejlov ønsker Enhedslisten at forbyde udlejning af elløbehjul i København eller som minimum begrænse, hvor de må stå.

Udlejningsløbehjul på fortove, pladser og i byrummet skal høre fortiden til.

Det mener Københavns teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen (EL), der ønsker et forbud mod de elektriske udlejningsløbehjul på alle kommunale arealer.

Med udvidede myndighedsmuligheder til kommunerne fra en ny vejlov, som ventes at blive vedtaget og træde i kraft ved årsskiftet, vil borgmesteren forsøge at samle et flertal på Rådhuset, som kan sende udlejningsløbehjulene ud af byen – eller som minimum kraftigt begrænse, hvor i byrummet de må stå.

- Løbehjulene har skabt store frustrationer for københavnerne, fordi de gennem halvandet år nu har spærret både fortove og cykelstier og dermed skabt farlige situationer for både cyklende og gående, udtaler Ninna Hedeager Olsen (EL) i en pressemeddelelse.

- Samtidig har de skabt utryghed på cykelstierne, fordi vi ikke har plads til endnu flere trafikanter på vores i forvejen travle cykelstier. Enhedslisten har fra begyndelsen været imod udlejning af løbehjul fra offentlige arealer, og derfor håber jeg, at Socialdemokratiet vil holde fast i den restriktive linje, de tidligere har talt for i København.

Forvaltning vil forlænge løbehjulsordning

På mandag skal Teknik- og Miljøudvalget tage stilling til potentielle handlemuligheder for udlejningsløbehjulene, når den ventede vejlov træder i kraft.

Her anbefaler forvaltningen, at medlemmerne giver grønt lys til at to til fire udlejningsfirmaer må opstille i alt 3.200 løbehjul i kommunen – en forlængelse af det nuværende antal. Dog foreslås det, at løbehjulene kun i begrænset omfang må opstilles i dele af Indre By, særligt Middelalderbyen og langs dele af havnefronten.

Enhedslisten vil dog gå skridtet videre og få de små udlejningskøretøjer helt ud af byen. De gør nemlig ikke en afgørende forskel i trafik, fordi det ofte er gående eller cyklister, som vælger at hoppe op på et løbehjul, mener Ninna Hedeager Olsen.

- Til gengæld skaber de utryghed og øget trængsel på cykelstierne, fordi vores infrastruktur ikke er indrettet til at inkludere dem, og de er til stor gene for ældre og mennesker med handicap eller nedsat syn, når de står parkeret på byens fortove og pladser. Der er ikke behov for elløbehjul i København, og derfor bør vi blive enige om et forbud i udvalget, siger hun.

Politikerne på Rådhuset får dog ikke mulighed for helt at forbyde udlejnignsløbehjul i København. Det er nemlig ikke muligt at forhindre selskaberne i at lave aftaler med private om opstilling af køretøjerne til udlejning fra privat grund.

Teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen (EL), vil forsøge at samle et flertal, der skal få udlejningsløbehjulene ud af København.
Teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen (EL), vil forsøge at samle et flertal, der skal få udlejningsløbehjulene ud af København.
Foto: TV 2 Kosmopol

Muligt flertal med på forbud på visse arealer

SF’s ene udvalgsmedlem, Klaus Mygind, fortæller til TV 2 Lorry, at partiet bakker op om Enhedslistens forslag om helt at forbyde udlejning af elløbehjule fra kommunale arealer.

- Det har mildest talt været en total kaotisk implementering af udlejningsløbehjulene i København. For SF er det vigtigt, at København er verdens cykelby nummer ét, og det flugter ikke med de her løbehjul. Derfor er vi klar til at stemme for så strenge begræsninger på udlejningsløbehjulene som muligt, siger Klaus Mygind (SF).

Mens Enhedslisten og SF altså foreslår en så vidtgående indskrænkning af udlejningsløbehjulene som muligt, så er flere partier klar til at vedtage moderate begrænsninger.

Tidligere har Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti meldt sig klar til at forbyde de elektriske udlejningsløbehjul i dele af byen.

Sammen med Enhedslisten og SF har partierne til sammen et solidt flertal i udvalget.

Dermed står det altså klart, at udlejningsløbehjulene i København med al sandsynlighed kommer til at blive begrænset i en eller anden form set i forhold til den nuværende situation.

Et flertal på Rådhuset i København er klar til at begrænse elektriske udlejningsløbehjul, enten i dele af byen eller sågar i hele byen.
Et flertal på Rådhuset i København er klar til at begrænse elektriske udlejningsløbehjul, enten i dele af byen eller sågar i hele byen.
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

De Radikales medlem, Mette Annelie Rasmussen, er ikke tilhænger af forbud. Det er ude af trit med virkeligheden, mener hun. Så De Radikale kommer ikke til at bakke op omkring borgmesterens forslag.

- Vejloven vil jo give os hjemmel til et forbud, men i stedet for at hive forbudskortet frem med det samme, så vil vi hellere finde nogle fornuftige løsninger med udgangspunkt i virkeligheden. Og virkeligheden er, at elløbejul bliver brugt af både københavnere og gæster, og derfor skal vi finde en model for, hvordan de kan passes ind i byens drift, siger Mette Annelie Rasmussen (RV) til TV 2 Lorry.

Alt for drastisk, mener modstandere

På den anden side af det politiske spektrum er De Konservative og Venstre lodret uenige med teknik- og miljøborgmesterens forslag.

- Det er alt for drastisk at forbyde dem. Med ny teknologi er el-løbehjulene er med til at løse et transportbehov, hvor folk flyttes væk fra biler, og som hovedstad skal vi ikke være teknologiforskrækkede, har Jakob Næsager (K) tidligere udtalt til TV 2 Lorry.

- I stedet for at sige, at vi kan enten kan vælge det vilde vesten eller ingenting, så appellerer jeg til en mellemløsning. Indfør hastighedsbegrænsninger på dem, lav zoner, hvor de ikke må parkeres, og lad selskaberne installere en alkohollås på dem, har Jakob Næsager foreslået.

Hos udvalgets andet blå parti, Venstre, bakker man som udgangspunkt op om udlejningsløbehjulene og er derfor ikke indstillet på at forbyde dem.

- Vi er ikke tilhængere af et forbud mod udlejningsløbehjulene. I hvert fald ikke endnu. Men omvendt erkender vi, at der er nogle problemer med dem, blandt andet med bæredygtighed og at mange ender i havnen, siger Heidi Wang (V).

Forslaget skal behandles på et møde i Teknik- og Miljøudvalget på Københavns Rådhus på mandag den 14. september.

Artiklen blev først udgivet onsdag den 9. spetember. Torsdag er artiklen opdateret med et nyt citat fra SF's Klaus Mygind.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik