P-plads til salg: Her står Kristian på en af landets allerdyreste pladser

Antallet af biler har overhalet antallet af parkeringspladser i København. Det skaber et lukrativt marked for parkeringspladser. 10 kvadratmeter bliver solgt for op til en million - både hos ejendomsmæglere og på DBA.

Kampen om en parkeringsplads i København er blevet så hård, at der er kommet et marked for at handle med dem. 

Og du skal have den helt store pengepung frem, hvis du vil eje en af de mest populære pladser. 

TV 2 Kosmopol tog med ejendomsmægler Kristian Lützau ud for at se nogle af byens allerdyreste pladser. 

- Her har du ti kvadratmeter underjordisk parkeringsplads til den nette sum af en million kroner, siger Kristian Lützau og peger på et firkantet stykke beton, der er afmærket med tallet 85. Prisen er en millionkroner. 

Tal fra Københavns Kommune viser, at der i 2017 var 126.200 kommunale parkeringspladser til 122.700 biler. Altså mere end én plads per bil. Men de senere år er balancen vendt. Sidste år var der 125.857 pladser til 142.400 biler. Altså flere biler end parkeringspladser.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Sådan ser en p-plads til en million ud. Den ligner alle andre pladser til en forveksling.
Sådan ser en p-plads til en million ud. Den ligner alle andre pladser til en forveksling.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

quote Det kan godt være, at nogen synes en million er mange penge. Men så er der andre, der vil have den.

Kristian Lützau

Adgang til lejlighed fra kælder

Parkeringspladsen med nummer 85 ligger i parkeringskælderen under det eksklusive nybyggeri Nordø i Københavns Nordhavn.

Ligesom mange andre p-pladser i den priskategori er den solgt som projektsalg i forbindelse med, at huset blev opført. P-pladsen bliver tilbudt som et tilkøb, når man køber en lejlighed. 

Hvad får man så for den million?

- Jamen, så du får 10 kvadratmeter underjordisk parkeringsplads med adgang fra kælderen direkte op i din lejlighed via en elevator. Det kan ikke være mere praktisk, siger Kristian Lützau.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Fra p-pladsen til en millionkroner er der direkte adgang til lejligheden via en elevator.
Fra p-pladsen til en millionkroner er der direkte adgang til lejligheden via en elevator.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Rift om pladserne

Der er kun 16 private parkeringspladser i ejendommen til mere end hundrede lejligheder. Derfor er der rift om dem, og ingen må købe mere end én plads.

Jan Knudsen har købt en af de eftertragtede pladser. 

- Lige da jeg fik tilbuddet, gibbede det lidt i mig. De er jo ikke billige, siger han.

Tidligere boede Jan Knudsen på Frederiksberg og måtte ofte køre rundt i lang tid for at komme af med bilen.

- Jeg har jo hørt, at det skulle være endnu sværere på Østerbro. De nedlægger jo pladser rundt omkring. Jeg syntes, det var for besværligt, hvis jeg skulle have bil, og jeg ikke havde min egen plads, siger han.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Jan Knudsen er flyttet ind i Nordø og har købt en parkeringsplads.
Jan Knudsen er flyttet ind i Nordø og har købt en parkeringsplads.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Spørg Os - Formular

_

Mindre end en plads per bil

Der er ingen tvivl om, at kampen om pladserne er skærpet til, fordi København nu har flere biler end parkeringspladser. 

Det ærgrer to af de bilister, TV 2 Kosmopol mødte i Indre By i myldretiden.

- Jeg forstår godt, at Københavns Kommune gerne vil have bilerne ud af byen. Men jeg er afhængig af min bil. Når der ikke er et sted at holde, så bliver det lidt besværligt, siger Peter Lauritzen.

Viktoria Fogh er enig:

- Jeg kan godt forstå princippet i, at man gerne vil have færre biler. Jeg tror bare, at det skaber lidt ulighed, Så er det kun dem, der har mange penge, der kan køre bil, siger hun.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Viktoria Fogh mener, at manglen på p-pladser skaber ulighed.
Viktoria Fogh mener, at manglen på p-pladser skaber ulighed.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Lange ventelister

Også mæglerkæden Home har fået parkeringspladser på varehylden. Blandt andet  i Sluseholmen i København Sydhavn.

- Den her plads hører til Penthouselejligheden. Den koster 750.000, siger ejendomsmægler Lone Bøgh Henriksen, mens hun viser rundt.

Hvad får man for pengene?

- Man får muligheden for hver dag at parkere på den samme plads og tage elevatoren op til sin lejlighed, siger Lone Bøgh Henriksen.

Også i Sluseholmen er efterspørgslen stor blandt andet fordi, der - ligesom i Nordø - er færre parkeringspladser end lejligheder. Hver lejlighed må maksimalt købe én parkeringsplads.

- Man kan altså ikke bare sige: Nu vil jeg købe en parkeringsplads. Der står rigtig mange på venteliste til at købe pladserne, siger ejendomsmægleren.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Ejendomsmægler Lone Bøgh Henriksen viser rundt i parkeringskælderen i Sluseholmen.
Ejendomsmægler Lone Bøgh Henriksen viser rundt i parkeringskælderen i Sluseholmen.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Manglen bliver større

Meget tyder på, at kampen om pladserne kan blive endnu mere hård i fremtiden. Så sent som i sidste uge nedlagde de københavnske politikere yderligere 30 parkeringspladser. 

Samtidig omdannede kommunen også flere af parkeringspladserne til kun at være til erhvervsparkering. Det er en udvikling bilisten Jan Knudsen er ked af.

- Det, synes jeg, er noget skidt. Jeg synes, at man nedprioriterer bilerne. Nu er jeg også håndværker og har haft en håndværksvirksomhed, og ved, hvor svært det er at parkere som håndværker inde i byen, siger Jan Knudsen, da TV 2 Kosmopol møder ham ved hans parkeringsplads i Nordø.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Jan Knudsen synes, at de københavnske politikere nedprioriterer bilisterne.
Jan Knudsen synes, at de københavnske politikere nedprioriterer bilisterne.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Plads til 850.000 kroner 

Et andet sted, hvor man skal finde den store pengepung frem, hvis man skal købe en parkeringsplads, er det nye boligområde Papirøen på Christianshavn.

TV 2 Kosmopol besøger parkeringskælderen sammen med Lone Bøgh Henriksen, og hun tager mæglerstemmen på, når hun præsenterer pladsen.

-  Det, at man kan parkere sin bil i hjertet af København, hvor vi er lige nu,  er jo noget helt særligt. Der er jo altid mangel på pladser.

Og hvad koster pladsen?

- Sådan en plads som den her, den koster 850.000 kroner, siger Lone Bøgh Henriksen. 

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

En plads som den Lone Bøgh Henriksen står ved koster 850.000 kroner
En plads som den Lone Bøgh Henriksen står ved koster 850.000 kroner
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Sælges også på Den Blå Avis

Det er ikke kun mæglere, der har opdaget det nye marked for p -pladser. Der er også flere, der sætter deres parkeringsplads til salg i den Den Blå Avis. En af dem er Henrik Sønnichsen, der sælger en parkeringsplads i en parkeringskælder på Blegdamsvej 30 på Nørrebro. Prisen er 395.000 kroner.

- Jeg købte den, da jeg boede i en bolig her ved kælderen, fordi det er fuldstændig umuligt, at parkere på Blegdamsvej. Nu er jeg rykket videre og har sat den til salg, siger Henrik Sønnichsen.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Der er også flere parkeringspladser til salg i Den Blå Avis.
Der er også flere parkeringspladser til salg i Den Blå Avis.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

En anden, der sælger via Den Blå Avis, er Ulrik Eriksen, som har mødt en partner og derfor bor det meste af tiden i Aalborg. Han købte pladsen, da han i sin tid flyttede ind i Markmandsgade på Amager.

- Jeg købte den, fordi jeg synes, det er så besværligt med parkering i København, siger han.

Parkeringspladsen er til salg for 260.000 kroner. Ulrik Eriksen tror, at efterspørgslen på parkeringspladser vil vokse i de kommende år.

- Det er ikke så vigtigt for mig, at komme af med den, jeg tror på, at de vil stige i værdi over tid, siger Ulrik Eriksen.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Ulrik Eriksen tror at efterspørgslen efter parkeringspladser vil stige i de kommende år.
Ulrik Eriksen tror at efterspørgslen efter parkeringspladser vil stige i de kommende år.

Uden for byen

Også uden for København er der bilister, der gerne vil købe deres egen parkeringsplads. Lone Bøgh Henriksen viser en annonce på bebyggelsen Rønne Allé i Lyngby, som ligger tæt ved Lyngby Sø.

- Der er parkeringskælder under ejendommen, hvor man kan købe en plads.  Det, at man har en parkeringsplads, som specifikt er adresseret til den her konkrete bolig, er også med til, at den samlede værdi af boligen vil være markant højere, end hvis man ikke havde haft en plads.

Hvad koster sådan en?

- Et bud vil være omkring 250 .000, siger mægleren fra Home. 

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Det er især i København at efterspørgslen på p-pladser er stor. Men også udenfor byen er der et marked for private p-pladser.
Det er især i København at efterspørgslen på p-pladser er stor. Men også udenfor byen er der et marked for private p-pladser.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol


De bilister, vi mødte i byen, er ikke i målgruppen for en privat plads.

- Helt uden for min økonomiske rækkeevne, siger Peter Lauritzen.

- Så bliver parkering kun for dem, der har råd, og så må vi andre få det til at lykkes på en anden måde, siger Viktoria Fogh.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Peter Lauritzen har ingen planer om at købe en privat p-plads.
Peter Lauritzen har ingen planer om at købe en privat p-plads.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Udbud og efterspørgsel

Ifølge Kristian Lützau er priserne på pladserne i bund og grund et spørgsmål om udbud og efterspørgsel.  

Hvad får man så for pengene?

- Du får 10 kvadratmeter underjordisk parkering under din egen bolig.

Er der hjemmebar?

- Det får man desværre ikke med, så skal du op i din egen lejlighed.

Er der nogen, der har sagt, hov, en million, det er da mange penge?

- Det kan godt være, der har, men så er der nogen andre, der gerne vil have den, siger han.  

(Artiklen fortsætter efter billedet.) 

En heldig bilist scorer en plads i København sent på dagen.
En heldig bilist scorer en plads i København sent på dagen.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik