Strid om byens bedste lynladerplads afgjort: Branchen kalder det konkurrenceforvridende

Østerbro får nu ti nye lynladestandere. Men processen har været konkurrenceforvridende, mener brancheorganisationen Drivkraft Danmark. Borgmester Line Barfod (EL) siger, det forholder sig lige omvendt.

Kampen om en eftertragtet plads på Østerbro er nu blevet afgjort.

Flere firmaer, der står bag lynladerstationer rundt om i landet, har nemlig budt ind på at få lov til at etablere en lynladerstation på Hans Knudsens Plads, der ligger på Ydre Østerbro.

Men kun én af dem har fået lov. Og det er endda uden, at opgaven har været sendt i udbud.

quote Det er fuldstændig forrykt, fuldstændig vanvittigt

Allan Skytte Christensen, analysechef Drivkraft Danmark


Nu er det nemlig endegyldigt besluttet, at selskabet Clever fremover får lov til at tilbyde lynhurtig opladning til de el-bilejere, der har brug for at oplade deres bil på Østerbro. 

Beslutningen er truffet af Teknik- og Miljøudvalget i København - en beslutning, der har været undervejs i et stykke tid. Og som ikke har været helt fri for problemer. 

For det er ikke alle, der synes, det er en glædelig nyhed.


Især ikke brancheorganisationen Drivkraft Danmark og to øvrige udbydere af lynladere, der slet ikke kan forstå, at Clever har fået godkendt deres ansøgning uden nogen form for konkurrence fra andre aktører. 

Om blot 14 dage træder ellers en ny lov i kraft, der netop betyder, at fremtidige lynstanderprojekter skal i udbud.

Partierne Konservative, Alternativet  og Venstre stemte imod beslutningen, som de mener, kunne have ventet til den nye lovgivning.

Sagen kort

  • Teknik- og Miljøudvalget I Københavns Kommune skulle mandag den 28. februar godkende planerne om en overdækket ladestation med 10 lynladere fra selskabet Clever. Men på grund af for mange tvivlsspørgsmål - blandt andet om det nu var Clever, der var først med en ansøgning til projektet - blev den beslutning udskudt til i går d. 14/3/2022.  

  • Som lovgivningen på området fungerer i dag, gælder det såre simpelt om at være først med et tilbud. Den, der kommer først, får lov til at etablere lynladestandere. Men om cirka fjorten dage, d. 4/4/2022, træder en ny lovgivning i kraft.

  • Den går netop ud på, at fremtidige lynstanderprojekter skal i udbud.

  • Konservative og Venstre mener ikke, at man fra kommunens side er sikker på at få den bedste og billigste forbrugerløsning i denne konkrete sag.

  • Andre aktører på markedet - blandt andre selskabet E.ON og en mindre operatør, Sperto, har også budt ind på den pågældende placering, men nu kommunen er altså kommet frem til, at Clever var før dem, og derfor er der nu truffet en afgørelse.  


TV 2 Lorry  har derfor taget kontakt til de relevante politikere for at høre, hvorfor de har stemt for eller imod, og hvad der ligger til grund for at gennemføre et projekt af denne størrelse, fjorten dage inden den nye lovgivning træder i kraft. 

Konservative stemte imod beslutningen

I Det Konservative Folkeparti er man ikke begejstret for beslutningen. Derfor stemte medlem af Teknik- og Miljøudvalget, Morten Melchiors (K), imod at give projektet til Clever, før det kom i udbud.

Blandt andet henviser han til, at når det gælder om at være først til mølle, har man ikke sikret sig, at det er den aktør, der har den bedste og billigste løsning for forbrugeren, der får lov til at etablere projektet.

I denne specifikke sag har der nemlig både været flere om at byde sig til. Det gælder både selskabet E.ON og et andet, mindre selskab, Sperto.

- Der kommer ny lovgivning om fjorten dage, og nu er vi ved at give den bedste plads væk. Og det er forkert, for den burde have været i udbud. Helt principielt vil jeg gerne have sådan noget i udbud. Især, når vi er på den bedste plads i byen, siger han.

Når Morten Melchiors forklarer, at man "giver den bedste plads i byen væk", mener han, bogstaveligt talt dét. Altså at man frasiger sig muligheden for at få nogle penge i kommunekassen, når man ikke venter på, at projektet kom i udbud. 

- Det havde været et EU-udbud, så man kunne have formet projektet, som man ville. Derudover kunne man også have haft nogle lejeindtægter, som man nu giver afkald på, siger han. Det er et underligt princip, det her først til mølle, siger han. 

quote Det var kommet så langt, at det hastede med at få det igennem

Mette Reismann (S)

Venstre også imod

I Venstre er man også imod, at projektet ikke sendes i udbud. Det skyldes dels den attraktive placering, og at det så kort op til lovændringen lige så godt kunne have ventet fjorten dage, siger Jens-Kristian Lütken (V).

- Vi stemte imod, fordi vi synes, det er en attraktiv placering, der bør sendes i udbud, så det er den bedste og billigste løsning for forbrugeren, der vinder, i stedet for, at man bare forærer det væk til det selskab, der kommer først, siger han. 

Drivkraft Danmark utilfreds

Brancheorganisationen for selskaber, der leverer brændstof og el-ladning til transporten, Drivkraft Danmark mener, at den beslutning Teknik- og Miljøudvalget har truffet, er stærkt kritisabel.

De synes, at kommunen skulle have ventet, til lovgivningen træder i kraft den fjerde april i år.

Den hidtidige lovpraksis er nemlig konkurrenceforvridende, mener de. Især når det drejer sig om en placering, der er så attraktiv, forklarer analysechef i Drivkraft Danmark, Allan Skytte Christensen.

- Det er fuldstændig forrykt, fuldstændig vanvittigt. Vi havde en sag af principiel karakter med en lille ladestanderstation på Frederiksberg, der gjorde, at projekter af denne karakter, der er så kommercielle, skal i udbud. Og nu kommer den lovgivning så, men alligevel vil kommunen ikke vente, siger han.

Ikke tid til træg proces

Mette Reismann (S) stemte for at give projektet til Clever uden en udbudsrunde. Det, selvom de godt er klar over, at der er 60 andre lynstander-projekter i pipelinen til københavnsområdet i 2022.

De mener ikke, at der er tid til at vente på, at et sådant projekt skal i udbud. Hun peger på, at placeringen på Østerbro, har været væsentlig i hendes beslutning.

- Det er et område, hvor vi synes, at der skal være flere lynladestandere, og det forlænger processen at lade et sådant projekt gå i udbud. Det var kommet så langt, at det hastede med at få det igennem. I Socialdemokratiet synes vi ikke, at den grønne omstilling kan vente på det her, siger hun. 

Analysechef i Drivkraft Danmark, Allan Skytte Christensen, mener dog langtfra, at det er en god forklaring på, at lige netop dette projekt ikke kunne vente, til den nye lovgivning træder i kraft.

- I løbet af i år kommer der 60 nye lynladestandere i københavnsområdet. Derfor er det  overhovedet ikke et argument, der holder vand. De kommer lige så hurtigt, elselskaberne kan nå at tilslutte dem elnettet, siger han.  

Borgmester Line Barfod stemte for

I februar i år sagde borgmester for Teknik- og Miljø, Line Barfod (EL), til TV 2 Lorry, at hun stod i et dilemma i denne sag.

Dengang mente hun, at der var behov for flere ladestandere i København, men at hun også godt kunne forstå, at sådanne projekter skal i udbud, så flere ladeoperatører kunne byde sig til.

Men nu har borgmester Line Barfod (EL) altså stemt for beslutningen om at lade ansøgeren Clever få eneret over projektet. 

- Det, der nu har ændret sig, er, at vi har fået flere oplysninger i sagen. Det ville være forskelsbehandling, hvis vi ventede med at tage projektet op, til efter lovgivningen om udbud er trådt i kraft. Det ville det være, fordi der er andre aktører, der i øjeblikket har fået godkendelser rundt om i byen med de nuværende regler. Derfor kan vi altså ikke vente, siger hun. 


Borgmester Line Barfod er godt klar over, at det er en attraktiv placering i København, men det har altså ikke haft stor nok betydning for hendes afgørelse i denne sag.

Hun understreger, at Enhedslisten gerne vil sætte turbo på den grønne omstilling, og det kræver, man kan lade sin elbil.


Det er et stort problem i København, man ikke kan lade, derfor skal der standere op så hurtigt som muligt, forklarer hun.

-  Det er en attraktiv beliggenhed, men alle har jo kunne søge efter de hidtil gældende regler, og dem, der har søgt, har fået tilladelse, siger hun. 

Dermed er det kun at vente på, at de nye lynladestandere fra Clever, kommer i funktion. 





Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik