- Jeg mangler en vognstyrer! Jeg mangler en chauffør!
Sådan sagde Torben Liebst, der var blandt af de første, til at få en køretur i en førerløs bus mandag i Sjællands Universitetshospitals lobby i Køge.
Torben Liebst er medstifter af sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, og selvom han har en kærlighed til fordums offentlig transport, så skal fremtiden da også lige afprøves.
Og nu er fremtiden landet på sygehuset i Køge. Lige nu er bussen en del af en test, men på sigt skal den kunne forbedre mobiliteten - ikke bare på hospitalerne, men overalt i landet.
- Jeg er rigtig stolt over, at vi er kommet så langt, at vi sætter vores første forsøg i gang med en førerløs bus i rigtig rutedrift her på Køge Universitetssygehus i dag, siger direktøren for Movia, Dorthe Nøhr Pedersen, der er én af parterne, der har indgået aftale om at afprøve de førerløse busser i hospitalsregi.
Derudover står Region Sjælland, Region Hovedstaden, Metroselskabet og virksomheden Autonomous Mobility bag projektet.
Kører ingen ned
Bussen har plads til 15 passagerer, er 100 procent eldrevet, den vejer 2,4 tons og kan køre op til 25 kilometer i timen. Men turen igennem lobbyen foregår ikke med tophastighed
- Det må jo være den fagre nye busverden. Og den kører med en sindssygt høj fart på cirka fem kilometer i timen. Og jeg så også, at der var nogle hospitalsfolk parat, hvis det går galt, siger Torben Liebst med et glimt i øjet.
Men når der ikke er nogen chauffør, kan man så være helt sikker på, at den ikke kører nogen ned?
Ja, forsikrer direktøren for Autonomous Mobility, Peter Sorgenfrei.
- Bussen kan måle alle afstande 360 grader på cirka 60 meters afstand. Hvis der er et objekt, så stopper den, hvis der ikke er noget objekt, så kører den videre, siger han.
BAG OM DEN NYE FØRERLØSE BUS
- Den kan køre op til 25 km/t.
- Bussen er godt fem meter lang og lidt over to meter bred.
- Den har 11 siddepladser og fire ståpladser.
- Den førerløse bus er eldreven.
- Den kan se 360 grader og reagerer på objekter i 60 meters omkreds.
- Det bliver gratis at benytte busserne i forsøgsperioden.
Tryghed frem for alt
Bussen klarede da også sin jomfrutur uden nogle skader. Heller ikke selvom Metrodirektøren satte sig for at teste sikkerheden.
Det første halve års tid skal bussen køre i lobbyen på Sjællands Universitetshospital i Køge.
Fra årsskiftet skal den køre mellem afdelingerne på Slagelse Sygehus, inden den til næste sommer vender tilbage til Køge, hvor den skal køre udenfor mellem Ølby Station og hospitalet.
- Hvis vi kan få borgerne til at blive trygge ved teknologien, så er vi nået rigtig langt med det her forsøg, siger Peter Sorgenfrei.
Selvom Torben Liebst hellere sad i en sporvogn, så er der da også formildende omstændigheder ved turen.
- Hvordan gik det så?
- Den der dejlige sporvognslyd, der er, når den ringer ved stoppestedet - den tiltaler mig lidt, siger han.