Ny undersøgelse: Cyklister er mest trygge i de farligste lyskryds

Farlige lyskryds giver cyklister større tryghed, mens mindre farlige kryds føles utrygge, lyder det i ny rapport fra Vejdirektoratet. Flere steder i Københavns Kommune er lyskryds i løbet af de seneste år lavet om til en mere tryg, men dog mindre sikker type af kryds.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Ny rapport fra Vejdirektoratet viser, at de lyskryds, der bliver bygget om så de føles sikrere for cyklisterne rent faktisk er de farligste.

Et lyssignal, der skifter til rødt. En bilist, der skal dreje til højre. En cyklist, der overhaler i høj fart.

Der er masser af ting at forholde sig til, når man cykler rundt i storbyen, og de fleste kan nok nikke genkendende til, at det nogle gange kan være en utryg affære.

- Overordnet føler jeg mig ret tryg, men der kan ret hurtigt opstå uforudsete situationer, når man cykler inde i byen, siger Jonas Alexander Elbrønd, der dagligt cykler i København.

Men nogle typer af lyskryds, som Jonas Alexander Elbrønd møder på sin vej, er farligere end andre. Det viser en ny rapport fra Vejdirektoratet. Samtidig viser rapporten, at trafiksikkerhed og tryghed ikke altid hænger sammen. De kryds, hvor cyklisterne føler sig mest trygge, er nemlig de kryds, der rent faktisk er mindst sikre at færdes i.

Sikreste kryds er utrygt

I rapporten sammenligner Vejdirektoratet blandt andet to typer af kryds: den fremførte og den afkortede cykelsti.

På den fremførte cykelsti er køre- og cykelbane adskilt, og cyklisterne holder længere fremme end bilerne. Denne type af lyskryds er mindre trafiksikker, men den oplevelse ofte tryg.

På den afkortede cykelsti fletter cyklister og bilister sammen, før de kører ind i selve krydset. Et kryds med en afkortet cykelsti er ifølge Vejdirektoratet mere trafiksikker, men mange cyklister oplever den slags kryds som utryg.

Eksempler på kryds med en fremført og en afkortet cykelsti. Den afkortede cykelsti er sikrere end den fremførte cykelsti, men føles mere utryg. Den fremførte er mere usikker, men føles mere tryg.

Jonas Alexander Elbrønd er en af de cyklister, der har oplevet utrygge situationer på netop den afkortede cykelsti.

- Det føles rigtig utrygt, for du bliver tit fanget mellem de højresvingende bilister og de bilister, der skal ligeud. Og så kommer du til at ligge inde mellem to biler, der kører fremad samtidig med dig, og da føler du dig sindssygt utryg, siger han til TV 2 Lorry.

Jonas Alexander Elbrønd er langt fra den eneste cyklist, der oplever den afkortede cykelsti som utryg på trods af at den, ifølge Vejdirektoratet, er mere trafiksikker.

TV 2 Lorry har spurgt flere andre cyklister i København om, hvilke af de to slags kryds, de foretrækker, og her er det fremførte kryds en klar favorit.

- Det giver mig større tryghed, og jeg føler mere, der er taget hensyn til mig som cyklist i trafikken, siger cyklist Nanna Wad

En god idé at dele krydset op

Men selvom de fleste føler sig mest tryg på den fremførte cykelsti, så er den afkortede cykelsti mest trafiksikker, lyder det i Vejdirektoratets rapport.

Det skyldes blandt andet, at bilister og cyklister i et lyskryds med afkortet cykelsti løbende er opmærksom på hinanden på vej op til krydset, og derfor er der færre ting at have fokus på, når de kommer op til selve krydset.

- Det gode ved den afkortede cykelsti er, at man har to møder med bilerne, siger Marianne Foldberg Steffensen, der er afdelingsdeler i Vejdirektoratet.

I det fremførte kryds derimod mødes cyklister og bilister først i selve krydset, og derfor er der rigtig mange ting at forholde sig til på samme tid.

- Når de skal dreje, så skal de kigge efter lyset, de skal kigge efter biler, de skal kigge efter fodgængere. Så det er rigtig mange ting, de skal orientere sig om på én gang, siger Marianne Foldberg Steffensen.

Flere kryds er blevet mindre sikre

På veje, hvor man ændrer en afkortet cykelsti til en fremført, vurderer Vejdirektoratet, at antallet af ulykker kan øges med mellem 200 og 250 procent, afhængig af vejens specifikke udformning.

Alligevel har Københavns Kommune i løbet af de seneste år ændret flere kryds fra afkortet til fremført. Blandt andet ændrede kommunen et lyskryds i Brønshøj, hvor Frederikssundsvej krydser Åkandevej. Efter krydset blev ændret i 2016, skete der i løbet af to år 5 færdselsulykker. I de seks år op til ændringen var der ingen uheld.

"(...) det skal jo være en afvejning mellem, at vi jo selvfølgelig både ønsker et mere sikkert København at køre rundt i og et mere trygt København at cykle rundt i."

— Ninna Hedeager Olsen, Teknik- og miljøborgmester, Københavns Kommune

Hos Cyklistforbundet undrer man sig over, at Københavns Kommune har ændret flere kryds til en mindre sikker model.

- For at kalde en spade en spade, så synes jeg, det er vældig dumt. Jeg synes det er vældig dumt, at man har brugt anlægsmidler, kommunale skattekroner, på at lave noget, som er mere usikkert for cyklister, lyder det fra Klaus Bondam, der er direktør i Cyklistforbundet.

Københavns Kommunes Teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen, erkender problematikken.

- Det er klart, at hvis man kun har øget trygheden, og det så viser sig, der kommer et problem med sikkerheden, så kan man selvfølgelig godt sige, at det ikke er helt klogt. Og der skal man så kigge på, hvordan man, samtidig med at man øger trygheden, også øger sikkerheden. Og så kan det godt være, der skal ændres ekstra på det her kryds, siger Ninna Hedeager Olsen.

Et svært valgt mellem trafiksikkerhed og tryghed

Hvorvidt trafiksikkerhed eller tryghed er vigtigst, er vanskeligt at svare på, hvis man spørger Københavns Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen.

- Jeg ville jo være ked af at skulle vælge enten eller, for det er klart, at det skal være en afvejning mellem, at vi jo selvfølgelig både ønsker et mere sikkert København at køre rundt i og et mere trygt København at cykle rundt i, siger Ninna Hedeager Olsen.

Trafiksikkerheden skal nu altid prioriteres højt, mener man i Cyklistforbundet.

- Der, hvor der så er en modsætning mellem den reelle sikkerhed og den oplevede tryghed, må vi i fællesskab arbejde med kommunikationen, hvor vi får fortalt, at det, der muligvis opleves utrygt, rent faktisk er ganske sikkert, siger Klaus Bondam.

Selvom Vejdirektoratets rapport viser, at der ikke er overensstemmelse mellem trafiksikkerhed og følt tryghed, så ved Jonas Alexander Elbrønd godt, hvad der er vigtigst for ham, når han sætter sig op på sin cykel.

- Det er, at jeg selv føler mig sikker, fordi det er mig, det kommer til at gå udover, hvis der er en situation. Så jeg vurderer selv, hvor jeg føler mig mest sikker, siger han til TV 2 Lorry.

På den fremførte cykelsti kører cyklister og bilister hver for sig.
På den afkortede cykelsti fletter cyklister og bilister sammen.
Link kopieret!

Seneste nyt

Elbiler overhaler for første gang benzin og diesel men er langt fra dem, der flest af

Foto: Sebastian Elias Uth/Ritzau Scanpix

Danskerne har foden på speederen, når det kommer til at købe elbiler. Ved udgangen af november udgjorde elbiler cirka 61 procent af de solgte personbiler i Danmark i 2024. I 2023 endte andelen på 42 procent. Det skriver Skatteministeriet i en pressemeddelelse.

Dermed er 2024 på vej til at blive året, hvor antallet af solgte elbiler for første gang overhalede benzin- og dieselbilerne henover et helt år, hvor salget dækker både over nyregistreringer og importerede brugte biler.

Det glæder skatteminister Rasmus Stoklund:

- Det viser både, at danskerne synes, infrastrukturen for elbiler fungerer, og at de politiske initiativer, vi har taget for at gøre det attraktivt at vælge elbilen, virker, siger skatteminister Rasmus Stoklund (S).

Men, selvom danskerne nu oftere vælger elbilen fremfor en benzin- eller dieselbil, når der skal købes ny bil, så består den samlede bilbestand dog stadig overvejende af fossile biler. Per 30. november er 12 procent af bilbestanden elbiler, mens konventionelle biler udgør 84 procent. Plug-in hybridbiler – som fra 2026 ikke længere vil betragtes som grønne – udgør 4 procent.

Link kopieret!

Iben Hjejle modtager Danmarks ældste teaterpris

Iben Hjejle modtog tidligere på året en Reumert for sit arbejde.
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Mandag aften fik Iben Hjejle overrakt Teaterpokalen 2024 i Folketeatret i København af Anne Middelboe Christensen, der er medlem af Foreningen Danske Teaterjournalister og teateranmelder i Dagbladet Information.

Hun var nomineret for sine roller i Folketeatrets "Lægen" og Teatret ved Sorte Hests "Hvem er bange for Virginia Woolf?".

- Hun har knækket koden som filmskuespiller til at være på en teaterscene og tale på en teaterscene. Det er så forskelligt at spille foran et filmkamera og at spille foran et teaterpublikum, siger Anne Middelboe Christensen.

Teaterpokalen er Danmarks ældste teaterpris, og den blev indstiftet i 1933. Den uddeles af Foreningen Danske Teaterjournalister.

Link kopieret!

Københavns Lufthavne-aktien slår egen rekord

Aktien er ved lukningen af fondsbørsen mandag steget med 60 procent.

Det er den største stigning i selskabets historie på fondsbørsen, skriver Ritzau. Selskabets samlede markedsværdi er nu omkring 46 milliarder kroner.

Det sker efter, at Finansministeriet tidligere i dag har oplyst, at den danske stat vil være hovedaktionær i selskabet igen.

Link kopieret!

Tvang sig adgang til brøndbykamp - nu er han dømt

En 34-årig mand er blevet dømt 40 dages betinget fængsel for sammen med en større gruppe at have tiltvunget sig adgang til Brøndby Stadion i forbindelse med en fodboldkamp i august 2022 mellem Brøndby IF og FC Basel.

Straffen blev desuden skærpet, da lovovertrædelsen fandt sted i en skærpet strafzone.

Link kopieret!

Sprænger strafferammen: Brødre idømmes hver 20 års fængsel i narkosag

Foto: TV 2 Kosmopol

Retten i Glostrup har idømt to serbiske brødre 20 års fængsel hver for handel med 849 kilo hård narkotika og våben.

Det skriver National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) i en pressemeddelelse.

Strafferammen for denne type forbrydelser er 16 års fængsel.

De to mænd - Milos Miladinovic på 40 og Marin Miladinovic 49 år - var ledere af en international narkoorganisation, der ifølge byretten var "usædvanligt veldrevet", og fra september 2019 til april 2022 handlede brødrene med meget store mængder hård narko.

Via krypteret kommunikation blev modtagelsen og videredistributionen planlagt, og dermed nåede 849 kilo hård narko fordelt til en lang række personer i hovedstadsområdet.

Det var primært kokain, men også til dels heroin, som mændene handlede med.

Flere gange ankom narkoen til en tankstation i Albertslund i en tysk indregistreret Audi. Herfra blev den transporteret til en lejlighed i nærheden, hvor narkotikaen blev opdelt, ompakket og opbevaret med henblik på videreoverdragelse.

Link kopieret!

Brand i slikbutik spærrer for trafik til central togstation

Foto: Presse-foto.dk

Klokken 15.01 modtog Københavns Politi en melding om en brand i en slikbutik på Toftegårds Allé i Valby. Brandvæsenet er med flere redningskøretøjer i fuld gang med at slukke branden, hvor en person er kørt til observation for røgforgiftning, fortæller vagtchef Henrik Stormer.

Trafikken til Valby Station er påvirket fra Toftegårds Plads og til stationen og Toftegårds Allé er helt eller delvist spærret.

I følge P4 Trafik giver det rigtig meget kø i begge retninger på Toftegårds Allé frem mod broen over jernbaneskinnerne.

Opdatering: Branden er nu slukket, og trafkken glider igen på Toftegårds Allé.

Link kopieret!

Fængsel til tre teenagere for knivoverfald på tilfældig 20-årig

Foto: Sebastian Andersen Holm / TV 2 Kosmopol

Tre unge på 16, 17 og 17 år fra Hvidovre er mandag idømt to års fængsel ved Retten i Glostrup for et umotiveret knivoverfald på en mand i midten af 20’erne.

Overfaldet fandt sted den 1. november sidste år i krydset mellem Høvedstensvej og Hvidovrevej. Det skriver Vestegnens Anklagere på X.

Her blev offeret stukket flere gange, og hans liv kunne have været i fare, men takket være hurtig lægehjælp blev han reddet. De tre unge blev med få dages mellemrum anholdt en lille måneds tid efter overfaldet.

Link kopieret!

Aktiekursen for Københavns Lufthavne banker i vejret

Aktiekursen for Københavns Lufthavne er torsdag omkring klokken 14.00 steget med lidt over 44 procent.

Selskabets værdi er dermed knap 42 milliarder kroner torsdag eftermiddag.

Det sker, efter at Finansministeriet har indgået en købsaftale med pensionsselskabet ATP om køb af 59,4 procent af aktierne og dermed fremover formentlig vil eje cirka 98 procent af aktierne i Københavns Lufthavne A/S.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google