Ny undersøgelse: Cyklister er mest trygge i de farligste lyskryds
Farlige lyskryds giver cyklister større tryghed, mens mindre farlige kryds føles utrygge, lyder det i ny rapport fra Vejdirektoratet. Flere steder i Københavns Kommune er lyskryds i løbet af de seneste år lavet om til en mere tryg, men dog mindre sikker type af kryds.
Et lyssignal, der skifter til rødt. En bilist, der skal dreje til højre. En cyklist, der overhaler i høj fart.
Der er masser af ting at forholde sig til, når man cykler rundt i storbyen, og de fleste kan nok nikke genkendende til, at det nogle gange kan være en utryg affære.
- Overordnet føler jeg mig ret tryg, men der kan ret hurtigt opstå uforudsete situationer, når man cykler inde i byen, siger Jonas Alexander Elbrønd, der dagligt cykler i København.
Men nogle typer af lyskryds, som Jonas Alexander Elbrønd møder på sin vej, er farligere end andre. Det viser en ny rapport fra Vejdirektoratet. Samtidig viser rapporten, at trafiksikkerhed og tryghed ikke altid hænger sammen. De kryds, hvor cyklisterne føler sig mest trygge, er nemlig de kryds, der rent faktisk er mindst sikre at færdes i.
Sikreste kryds er utrygt
I rapporten sammenligner Vejdirektoratet blandt andet to typer af kryds: den fremførte og den afkortede cykelsti.
På den fremførte cykelsti er køre- og cykelbane adskilt, og cyklisterne holder længere fremme end bilerne. Denne type af lyskryds er mindre trafiksikker, men den oplevelse ofte tryg.
På den afkortede cykelsti fletter cyklister og bilister sammen, før de kører ind i selve krydset. Et kryds med en afkortet cykelsti er ifølge Vejdirektoratet mere trafiksikker, men mange cyklister oplever den slags kryds som utryg.
Jonas Alexander Elbrønd er en af de cyklister, der har oplevet utrygge situationer på netop den afkortede cykelsti.
- Det føles rigtig utrygt, for du bliver tit fanget mellem de højresvingende bilister og de bilister, der skal ligeud. Og så kommer du til at ligge inde mellem to biler, der kører fremad samtidig med dig, og da føler du dig sindssygt utryg, siger han til TV 2 Lorry.
Jonas Alexander Elbrønd er langt fra den eneste cyklist, der oplever den afkortede cykelsti som utryg på trods af at den, ifølge Vejdirektoratet, er mere trafiksikker.
TV 2 Lorry har spurgt flere andre cyklister i København om, hvilke af de to slags kryds, de foretrækker, og her er det fremførte kryds en klar favorit.
- Det giver mig større tryghed, og jeg føler mere, der er taget hensyn til mig som cyklist i trafikken, siger cyklist Nanna Wad
En god idé at dele krydset op
Men selvom de fleste føler sig mest tryg på den fremførte cykelsti, så er den afkortede cykelsti mest trafiksikker, lyder det i Vejdirektoratets rapport.
Det skyldes blandt andet, at bilister og cyklister i et lyskryds med afkortet cykelsti løbende er opmærksom på hinanden på vej op til krydset, og derfor er der færre ting at have fokus på, når de kommer op til selve krydset.
- Det gode ved den afkortede cykelsti er, at man har to møder med bilerne, siger Marianne Foldberg Steffensen, der er afdelingsdeler i Vejdirektoratet.
I det fremførte kryds derimod mødes cyklister og bilister først i selve krydset, og derfor er der rigtig mange ting at forholde sig til på samme tid.
- Når de skal dreje, så skal de kigge efter lyset, de skal kigge efter biler, de skal kigge efter fodgængere. Så det er rigtig mange ting, de skal orientere sig om på én gang, siger Marianne Foldberg Steffensen.
Flere kryds er blevet mindre sikre
På veje, hvor man ændrer en afkortet cykelsti til en fremført, vurderer Vejdirektoratet, at antallet af ulykker kan øges med mellem 200 og 250 procent, afhængig af vejens specifikke udformning.
Alligevel har Københavns Kommune i løbet af de seneste år ændret flere kryds fra afkortet til fremført. Blandt andet ændrede kommunen et lyskryds i Brønshøj, hvor Frederikssundsvej krydser Åkandevej. Efter krydset blev ændret i 2016, skete der i løbet af to år 5 færdselsulykker. I de seks år op til ændringen var der ingen uheld.
Hos Cyklistforbundet undrer man sig over, at Københavns Kommune har ændret flere kryds til en mindre sikker model.
- For at kalde en spade en spade, så synes jeg, det er vældig dumt. Jeg synes det er vældig dumt, at man har brugt anlægsmidler, kommunale skattekroner, på at lave noget, som er mere usikkert for cyklister, lyder det fra Klaus Bondam, der er direktør i Cyklistforbundet.
Københavns Kommunes Teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen, erkender problematikken.
- Det er klart, at hvis man kun har øget trygheden, og det så viser sig, der kommer et problem med sikkerheden, så kan man selvfølgelig godt sige, at det ikke er helt klogt. Og der skal man så kigge på, hvordan man, samtidig med at man øger trygheden, også øger sikkerheden. Og så kan det godt være, der skal ændres ekstra på det her kryds, siger Ninna Hedeager Olsen.
Et svært valgt mellem trafiksikkerhed og tryghed
Hvorvidt trafiksikkerhed eller tryghed er vigtigst, er vanskeligt at svare på, hvis man spørger Københavns Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen.
- Jeg ville jo være ked af at skulle vælge enten eller, for det er klart, at det skal være en afvejning mellem, at vi jo selvfølgelig både ønsker et mere sikkert København at køre rundt i og et mere trygt København at cykle rundt i, siger Ninna Hedeager Olsen.
Trafiksikkerheden skal nu altid prioriteres højt, mener man i Cyklistforbundet.
- Der, hvor der så er en modsætning mellem den reelle sikkerhed og den oplevede tryghed, må vi i fællesskab arbejde med kommunikationen, hvor vi får fortalt, at det, der muligvis opleves utrygt, rent faktisk er ganske sikkert, siger Klaus Bondam.
Selvom Vejdirektoratets rapport viser, at der ikke er overensstemmelse mellem trafiksikkerhed og følt tryghed, så ved Jonas Alexander Elbrønd godt, hvad der er vigtigst for ham, når han sætter sig op på sin cykel.
- Det er, at jeg selv føler mig sikker, fordi det er mig, det kommer til at gå udover, hvis der er en situation. Så jeg vurderer selv, hvor jeg føler mig mest sikker, siger han til TV 2 Lorry.