Skidt nyt til flere borgere i hovedstadsområdet: Trafikstøj skader selv ved lave grænser

Dansk kæmpestudie viser sammenhæng mellem trafikstøj og alvorlige folkesygdomme selv under grænseværdien. Det er dårligt nyt for flere kommuner i Lorrys sendeområde.

Trafikstøj øger risikoen for slagtilfælde, hjerte-kar-sygdomme, diabetes 2 og brystkræft.

Omkring 30 procent af danskerne er i dag udsat for trafikstøj over den vejledende grænseværdi på 58 decibel. Men den grænse kan være sat for højt.

Det viser unik dansk forskning fra blandt andre professor Mette Sørensen fra Kræftens Bekæmpelse med støtte fra Danmarks Frie Forskningsfond.

Projektet bygger på et enormt datamateriale. Det er data, der kombinerer oplysninger fra offentlige registre med bestemmelse af støjforurening ved alle danske adresser baseret på en avanceret støjmodel fra Rambøll.

Ud over at det har vist sig, at vejstøj har en negativ effekt på stadigt flere alvorlige folkesygdomme, er det især opsigtsvækkende, at forskerne kan konstatere skader i form af diabetes og hjerte-kar-sygdomme langt under den danske grænseværdi.

- Vi har beregnet påvirkninger helt ned til 35-40 decibel, som er så lave niveauer, at de færreste kan undgå dem, siger Mette Sørensen.

Dermed er der dårligt nyt til en lang række kommuner i TV 2 Lorrys sendeområde, hvor man er plaget af trafikstøj. Det gælder blandt andet i Gladsaxe og Furesø Kommuner, som er blandt de kommuner i Danmark, der er mest plaget af støj fra motorvejen.

Også Holbækmotorvejen i Hvidovre Kommune har flere gange været omdrejningspunkt for debatten om trafikstøj.

Tre milliarder kroner til støjbekæmpelse

Det nye studie peger på, at de samfundsmæssige konsekvenser af trafikstøj derfor er meget større end hidtil troet og fører til et væsentligt højere antal sygdomstilfælde.

I dag beregner man kun de samfundsmæssige konsekvenser af støj i forhold til blodprop i hjertet og øget dødelighed. Men Mette Sørensens studier peger på, at i hvert fald blodpropper i hjernen og diabetes også bør med.

- Det vil betyde, at de samfundsmæssige omkostninger ved trafikstøj bliver meget højere. Fordi sygdomme som blodprop i hjernen og diabetes ofte er dyre sygdomme at behandle, siger hun.

Dermed er tiltagende vejstøj en stadig større bombe under den stigende trafik.

I sidste års store Infrastrukturplan frem til 2035 afsatte politikerne da også tre milliarder kroner til støjbekæmpelse. Penge, som Vejdirektoratet allerede er i gang med at anvende.

- Vi står for statsvejene, som, selv om de kun udgør en lille del af det samlede danske vejnet, afvikler halvdelen af trafikken.

- Det er især langs motorvejene, hvor trafikken også stiger mest, at vi får stadig flere henvendelser fra borgere og kommuner, siger Jakob Fryd, der er chefkonsulent i Vejdirektoratet.

Borgmester ønsker overdækket motorvej

Netop trafikstøj fra motorveje er noget, der plager flere kommuner herunder Gladsaxe og Furesø Kommuner i TV 2 Lorrys sendeområde.

En ny rapport vidste tidligere i år, at hvis støjproblemerne skal løses, skal de løses tættest på motorvejen.

Rapporten konkluderer blandt andet, at en eventuel overdækning af motorveje skal ske på længere strækninger på 1,5 til 2 kilometer for at opnå den ønskede effekt.

Men det mente Gladsaxes borgmester, Trine Græse (S), dog ikke var nok.

- Jeg tænker, at det er nødvendigt ikke kun at overdække motorvejen på 1,5 til 2 kilomenter, sagde Trine Græse til TV 2 Lorry.

Også i Høje Taastrup, Hvidovre og København har man overvejet at overdække motorvej.

TV 2 Lorry har tidligere fortalt om kommuners gener med støj fra motorveje. Det gælder blandt andet i Hornherred, hvor støjen fra de mange trafikanter på Kronprinsesse Marys Bro er til gene for naboerne. Se eller gense indslaget nedenfor. 

Kronprinsesse Marys Bro er nu så populær, at støjen fra biler, der kører til og fra broen, generer naboerne

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik