Borgere utilfredse efter letbane-brøler: ”Det er jo dybt godnat”

Generelle problemer med forsyninger og leverancer, coronakrise og krig i Ukraine gør nu milliard-byggeriet af Hovedstadens Letbane dyrere end forventet.

- Det er nok den dårligste investering nogensinde i mands minde her i Danmark.

Ordenen kommer fra Anni Pedersen fra Lyngby efter Hovedstadens Letbane tirsdag kunne meddele, at projektet kan blive 10–15 procent dyrere end planlagt - hvad der svarer til over en milliard kroner.

Og det er der flere borgere i Lyngby, som TV 2 Lorry har talt med, der er stærkt utilfredse med:

- En milliard, det er jo helt i skoven. Hvis man kan bruge borgernes penge på den måde, så er der noget helt galt, siger Anne Rose Horman-Thielcke.

Der er mange årsager til ekstraregningen på op mod en milliard, ifølge selskabet. Blandt andet generelle problemer med forsyninger og leverancer, coronakrise og krig i Ukraine.

Hovedstadens Letbane oplyser, at man først kan vurdere, hvor meget det samlede budget vil stige, når økonomien er blevet gennemgået nærmere.

Størstedelen af anlægsarbejdet bag letbanen er afsluttet, og nu venter de sidste faser med skinner og tog.

"En milliard, det er jo helt i skoven, siger siger Anne Rose Horman-Thielcke fra Lyngby.
"En milliard, det er jo helt i skoven, siger siger Anne Rose Horman-Thielcke fra Lyngby.

Lyngby-Taarbæk ejer mest

11 kommuner og Region Hovedstaden står bag Hovedstadens Letbane. Kommunerne er Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Albertslund, Rødovre, Glostrup, Brøndby, Hvidovre, Vallensbæk, Ishøj og Høje-Taastrup.

Der er dog stor forskel på størrelsen af ejerandelene. Lyngby-Taarbæk Kommune er en af de kommuner med den højeste ejerandel, nemlig 12,52 procent.

Derfor er der også en stor del af ekstraregningen, der kommer til at havne hos borgerne her:

- Det er jo os, der skal betale i sidste ende, så det er for dårligt, de ikke kan beregne det bedre, siger Charlotte Stenbjerggaard

Men I får jo en letbane – er det så ikke ok?

- Jo, men det fungerede jo også før i tiden.

Charlotte Stenbjerggaard fra Lyngby synes ikke at den nye pris for letbanen er det værd.
Charlotte Stenbjerggaard fra Lyngby synes ikke at den nye pris for letbanen er det værd.

Anni Pedersen kan ikke forstå, at man ikke har valgt en mere økonomisk løsning:

- Det havde været meget lettere bare at køre busser i særlige baner, så havde vi været i gang for flere år siden, siger hun.

Ejerandele

Region Hovedstaden 43%

Lyngby-Taarbæk Kommune 12,52%

Gladsaxe Kommune 12,60%

Herlev Kommune 6,71%

Rødovre Kommune 2,01%

Glostrup Kommune 7,18%

Albertslund Kommune 3,23%

Brøndby Kommune 4,18%

Høje-Taastrup Kommune 0,88%

Hvidovre Kommune 0,92%

Vallensbæk Kommune 3,15%

Ishøj Kommune 3,62%

Kilde: Hovedstadens Letbane

Modstand fra borgmesteren

Det er ikke kun borgerne, der er stærkt utilfredse.

Også på borgmesterkontoret i Lyngby-Taarbæk er der generel modstand mod letbanen, og beskeden om, at skulle betale en endnu højere regning, ærgrer borgmesteren Sofia Osmani (K), der tidligere har stemt imod projektet, da det skulle godkendes i kommunalbestyrelsen.

Hun kunne dog ikke selv stille op til interview, men formanden for teknikudvalget deler holdningen:

- Jeg er irriteret, fordi det bliver dyrere for borgernes i vores kommune, siger Richard Sandbæk (K) til TV 2 Lorry.

Priserne stiger på alt i øjeblikket, er det så ikke helt naturligt, at det her også stiger?

- Jo, men hvis det stiger med en milliard, og det havde jeg godt nok ikke regnet med, så er det en voldsom stigning, siger Richard Sandbæk.

Det havde været meget lettere bare at køre busser i særlige baner, så havde vi været i gang for flere år siden, siger Anni Pedersen fra Lyngby.
Det havde været meget lettere bare at køre busser i særlige baner, så havde vi været i gang for flere år siden, siger Anni Pedersen fra Lyngby.

Gladsaxe-borgmester overrasket

I nabokommunen Gladsaxe, der ejer den højeste andel af de 11 kommuner, er borgmesteren stadig glad for letbanen, men dagens besked om milliardregningen kommer bag på hende.

Trine Græse (S), borgmester i Gladsaxe er med i bestyrelsen bag letbanen, men er først i dag blevet bekendt med, at projektet bliver dyrere.

Hvordan kan det gå så galt?

- Det er et meget komplekst projekt, men det er klart, at det betyder, at vi vil følge rigtig meget med i, hvad er det for nogle vurderinger, der gøres fra nu af, og hvad kan vi gøre for at minimere en risiko, siger Trine Græse (S). 

Fakta om letbanen

  • Letbanen strækker sig over 28 kilometer mellem Lyngby og Ishøj og går igennem otte kommuner med 29 stationer undervejs. 

  • Der bliver omstigning til S-tog på seks stationer: Lyngby, Buddinge, Herlev, Glostrup, Vallensbæk og Ishøj. 

  • Letbanen kører hvert 5. minut i dagtimerne og hvert 10. minut om aftenen og i weekenden. 

  • 11 kommuner og Region Hovedstaden står bag Hovedstadens Letbane. Kommunerne er Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Albertslund, Rødovre, Glostrup, Brøndby, Hvidovre, Vallensbæk, Ishøj og Høje-Taastrup. 

  • Den største letbanestation bliver Glostrup med over 6.000 passagerer på et hverdagsdøgn. Herefter følger Lyngby, Herlev, Buddinge, Lyngby Centrum og Herlev Bymidte. 

  • Letbanen får en forventet tophastighed på 70 km/t. Gennemsnitshastigheden vil være på ca. 30 km/t, inkl. stop ved stationer.  

  • 13-14 mio. passagerer ventes at bruge letbanen årligt – og ca. 4.000 daglige personture forventes at flytte fra bilerne og over i letbanen, når den åbner. 

  • Hver passager forventes at rejse gennemsnitligt 5,5 km på en tur med letbanen. 

  • Der kan være ca. 260 mennesker i et letbanetog. Det svarer til cirka fire bybusser. 

  • Letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenter ligger i Glostrup, hvor der er etableret spor og værkstedshal til drift og vedligehold af 29 togsæt, arbejdskøretøjer samt faciliteter til ca. 250 medarbejdere. 

Kilde: Hovedstaden Letbane

Se indslaget fra TV 2 Lorry her: 

Generelle problemer med forsyninger, leverancer, coronakrise og krig i Ukraine gør nu milliardbyggeriet af Hovedstadens Letbane dyrere.



Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik