Derfor frygter hver fjerde elcykler på cykelstien

Flere og flere vælger en cykel med motor på, når de skal have en ny tohjulet. Men hvad betyder det for sikkerheden på cykelstien?

Den kan få dig hurtigere fra A til B, og flere og flere danskere vælger modellen med motor, når de skal have en ny cykel.

Men elcyklen er upopulær hos de andre trafikanter på cykelstien.

- Jeg synes, det går for stærkt. Og udover det, så hører man dem ikke, når de kommer. De er meget stille, og pludselig kommer de susende forbi en, siger Johan Karlson, der er cyklist i København.

- Jeg synes, det er dovent. Jeg synes, det er fint nok for ældre mennesker, der måske har besvær med at cykle på en almindelig cykel. Men jeg synes ofte, at elcyklister ikke tager hensyn til almindelige cyklisters hastighed, lyder det fra Frida Giese, der også er cyklist i København. 

Og en ny undersøgelse viser, at nogle er bekymrede for den fart, som elcyklen skyder. Men der er altså ingen grund til bekymring, mener man hos Vejdirektoratet.

- Det er rigtig vigtigt at slå fast, at elcykler ikke er farligere end almindelige cykler. Det er bare en cykel med medvind, siger Marianne Foldberg Steffensen, der er chef for Trafiksikkerhed og cykling hos Vejdirektoratet.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

Marianne Foldberg Steffensen er chef for Trafiksikkerhed og cykling hos Vejdirektoratet.
Marianne Foldberg Steffensen er chef for Trafiksikkerhed og cykling hos Vejdirektoratet.
Foto: Katrine Angel / TV 2 Kosmopol

Hun bakkes også op af Cyklistforbundet. 

- Elcyklen er lidt en gamechanger. Det er ikke kun noget, vi ser i Danmark, vi ser det i hele Europa. Elcyklen gør, at din rækkevidde bliver forøget, og det gør, at nogle som måske havde fravalgt cyklen, de vælger at cykle fremfor at køre i bil, fordi det giver lidt medvind på cykelstien, siger Cyklistforbundets direktør, Kenneth Øhrberg Krag.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os - Formular

_

Undersøgelsen

Undersøgelsen, der er lavet for Gjensidige Forsikring viser, at 24 procent - altså lige knap hver fjerde af os mener, at elcykler kan køre for hurtigt.

Samtidig mener hver femte, at folk på elcyklerne faktisk også kører for stærkt.


Men den framing er de ikke vilde med hos Cyklistforbundet.

- Man kunne have vendt den om og sagt, at fire ud af fem danskere synes, at elcykler er fantastiske og kører, som de skal. Og man kan jo også se, at når hver tredje cykel, der bliver solgt i Danmark i dag er en elcykel, så er det fordi danskerne rigtig gerne vil have elcykler. Det er måske vores infrastruktur, der skal indrettes efter, at vores cykler begynder at have en motor, siger Kenneth Øhrberg Krag.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

Kenneth Øhrberg Krag fra Cyklistforbundet.
Kenneth Øhrberg Krag fra Cyklistforbundet.
Foto: Katrine Angel / TV 2 Kosmopol

I Danmark findes der to forskellige typer af elcykler - de almindelige, der kan køre op til 25 km/t og så super-elcyklerne, der kan køre 45 km/t.

Tal fra København viser, at der i 2022 var 745.800 cykler i kommunen, hvoraf 26.800 af dem var elcykler.

Hensyn er vigtigt

Det er særligt den eldrevne ladcykel, der er upopulær blandt de andre cyklister.

- Jeg kan godt opleve, at dem der er vogne fylder meget. Det er lidt som om der er en bil på cykelstien. Så jeg kan godt synes, de kører for hurtigt, siger Frida Giese, der er cyklist i København.

Og det er der måske ikke så meget at sige til.

- De københavnske cykelstier er crowdede og fyldt op, og det er klart, at når man i København ser mange ladcykler, der kører hurtigt, så fyldes det også utrygt. Men det handler jo i bund og grund ikke om elcyklen, men om at vi skal kunne være der, og vi skal vise hensyn til hinanden, siger Marianne Foldberg Steffensen, der er chef for Trafiksikkerhed og cykling hos Vejdirektoratet.

Udviklingen går da også i retning af, at vi skal vænne os til, at der i fremtiden kommer til at være endnu flere elcykler på cykelstierne.



Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik