Flyveledere om koks i lufthavn: Vi advarede om "enorme konsekvenser"

Der er mangel på flyveledere i den statsejede lufttrafiktjeneste Naviair, og det medfører rækkevis af forsinkelser. Flyvelederne mener, Naviair skulle være bedre forberedt på situationen.

En flyveleder skal have styr på alt mellem himmel og jord – bogstavelig talt.

Sådan beskriver det statsejede Naviair selv vigtigheden af en flyveleder. Lufttrafiktjenesten har eneret i Danmark til at kontrollere samtlige flyvninger til og fra danske lufthavne, og de fungerer samtidig som arbejdsgiver for landets flyveledere.

Derfor er det en stor udfordring for virksomheden, at de lige nu mangler flyveledere i sådan en grad, at 589 flyafgange og 74.868 flypassagerer siden fredag har været ramt af forsinkelser.

quote I sidste ende er det flyselskaber, lufthavne og passagerer, der betaler bøden for det her.

Esben Jean-Pierre Blum, formand, DATCA

Ikke nok med at fly bliver forsinket og aflyst - manglen på flyveledere har også udløst en konflikt mellem Naviair og flyveledernes fagforening, DATCA.

Som Berlingske kunne berette tirsdag, er konflikten blandt andet opstået på grund af løn- og ansættelseskrav fra flyvelederne, som Naviair ikke vil imødekomme.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Her er forsinkelserne

Fredag: 53 procent afgange forsinket mere end et kvarter, svarende til 165 afgange med samlet 21.543 passagerer

Lørdag: 37 procent afgange forsinket mere end et kvarter, svarende til 87 afgange med samlet 12.390 passagerer

Søndag: 65 procent afgange forsinket mere end et kvarter, svarende til 200 afgange med samlet 25.070 passagerer

Mandag: 40 procent afgange forsinket mere end et kvarter, svarende til 137 afgange med samlet 15.865 passagerer

Kilde: Københavns Lufthavn

''Det er en situation, som Naviair har bragt sig selv i''

Nu understreger formanden for flyveledernes fagforening, Esben Jean-Pierre Blum over for TV 2 Kosmopol, at Naviair har været ilde forberedt på den situation, som udspiller sig netop nu i Københavns Lufthavn.

En situation, der trækker tråde tilbage til corona-krisen. 

- Vi oplever konsekvensen af den spareplan, som Naviair lavede i 2020. Dengang sendte de knap 50 flyveledere hjem, og der advarede vi dem om, at det ville få enorme konsekvenser, når flytrafikken vendte tilbage til normalen igen, siger Esben Jean-Pierre Blum til TV 2 Kosmopol og fortsætter:

- Det er en fuldstændig uholdbar situation, hvor man har så massive mangler. I sidste ende er det flyselskaber, lufthavne og passagerer, der betaler bøden for det her. Passagererne bliver taget som gidsler.

Ifølge ham har Naviair haft lang tid til at forberede sig på at dæmme op for de mange forsinkelser.

- Det er en situation, som Naviair har bragt sig selv i. Vi har indtil videre holdt 17 møder med direktionen, uden Naviair konkret har fremlagt en plan for at løse situationen, siger han.

Sporer sig tilbage til corona-epidemien

Naviair valgte som led i en spareplan under corona-epidemien at afskedige op mod 50 flyveledere.

I dag mangler Naviair ifølge deres administrerende direktør, Mads Kvist Eriksen, godt og vel ti procent flere flyveledere, før de er oppe på fuld bemanding i Københavns Lufthavn igen.

Indtil videre har de resterende flyveledere taget ekstravagter for at dække ind for manglen af personale. Men nu vil flyvelederne ikke mere, oplyser Naviair i en mail til TV 2 Kosmopol.

- Siden 1. april har vi kunne konstatere, at flyvelederne ikke længere har taget ekstravagter, som de overenskomstmæssigt er forpligtet til, skriver Mads Kvist Eriksen i mailen.

quote Alle de her forsinkelser, som vi har set i påsken og den seneste tid er blot en smagsprøve på sommerferiens kaos, hvis problemet ikke bliver løst.

Esben Jean-Pierre Blum, formand, DATCA

Naviair forsikrede ellers DATCA om, at de aldrig ville gøre noget, som ville komme til at skade kapaciteten af flyveledere, oplyser Esben Jean-Pierre Blum.

Det er dog ifølge ham netop det, der udfolder sig i Københavns Lufthavn lige nu.

Særligt er han bekymret for konfliktens konsekvenser for sommerferiesæsonens øgede lufttrafik.

- Alle de her forsinkelser, som vi har set i påsken og den seneste tid er blot en smagsprøve på sommerferiens kaos, hvis problemet ikke bliver løst, advarer han.

Uddanner nye flyveledere

Naviair erkender, at der er mangel på flyveledere og tager situationen alvorligt. Men ifølge dem kunne de ikke have forberedt sig på den kattepine, som de nu står i.

- At flyvelederne ikke løfter deres overenskomstmæssige forpligtelse giver indtryk af en kollektiv aktion i strid med overenskomsten i en tid, hvor fredspligten gælder, skriver Mads Kvist Eriksen i mailen til TV 2 Kosmopol.

quote Vi er meget ærgerlige over den situation, vi står i lige nu.

Mads Kvist Eriksen, adm. direktør, Naviair

For at minimere manglen på den vitale arbejdsrolle fremover er de blandt andet i færd med at uddanne nye flyveledere, oplyser virksomheden.

- Vi har prioriteret alle tilgængelige ressourcer til driften og igangsat en række initiativer for at afhjælpe problemerne på den lange bane. Herunder et stort uddannelsesprogram hvor vi pt. har over 40 flyvelederaspiranter under uddannelse, som løbende vil blive tilført driften, skriver Mads Kvist Eriksen til TV 2 Kosmopol.

Flyveledere flyver til udlandet

Men det ser Esben Jean-Pierre Blum ikke som nogen holdbar løsning.

- Man kan spørge sig selv, om det er rettidig omhu at begynde at uddanne nye flyveledere nu. Det er alt for sent, at man gør det. Det koster også en instruktør, som skal hives ud af trafikken, siger han og påpeger en væsentlig pointe i forhold til de nyuddannede flyveledere:

- Flere af dem vil formentlig søge mod udlandet, når de er uddannet. Vi har allerede for nyligt haft tre til fire unge flyveledere, der har søgt jobs i udlandet.

Ifølge formanden er det særligt lande som Schweiz, Tyskland og lande i Mellemøsten, som danske flyveledere retter blikket mod, når de skal finde bedre lønninger og ansættelsesvilkår.

Derfor mener han, at det er uundgåeligt at tale om lønkrav, når det kommer til at finde en løsning på konflikten mellem Naviair og DATCA.

- Det er internationale konkurrencevilkår, som Naviair er oppe imod. Hvis man skal beholde flyveledere eller vinde dem tilbage fra udlandet, så bliver man nødt til at kigge på løn- og ansættelsesvilkår, forklarer han.

Er I ikke bare ude efter at få mere i løn?

- Nej, det er vi ikke. Vi er ude efter at finde løsninger, som også er til fordel for Naviair, som vil kunne beholde deres flyveledere, svarer formanden.

quote Nu vil de tvinge flyvelederne til at arbejde på fridage.

Esben Jean-Pierre Blum, formand, DATCA

Naviair genkender tendensen med flyveledernes søgen efter jobs i udlandet, men det er ifølge dem ikke noget problem.

- Ser vi på 2022 og 2023 har Naviair ansat ni flyveledere fra udlandet og Forsvaret, mens seks flyveledere er rejst til udlandet i samme periode. Så vi deler ikke DATCA’s opfattelse, skriver Mads Kvist Eriksen til TV 2 Kosmopol og fortsætter:

- Historisk har vi altid haft flyveledere, der tager til udlandet, der typisk kommer tilbage efter tre år. De tager som oftest til Mellemøsten og Schweiz.

Vil tvinge flyveledere i arbejde

Som om forholdet mellem flyvelederne og deres arbejdsgiver, Naviair ikke var dårligt nok i forvejen, så tegner det sig nu til at blive endnu værre, mener Esben Jean-Pierre Blum.

- Nu vil de tvinge flyvelederne til at arbejde på fridage, siger han og slår fast:

- Det er vigtigt for mig at sige, at situationen er eskaleret. Derfor råber vi vagt i gevær, før vi rammer sommeren.

quote Vi beklager de forsinkelser, som Naviair har forårsaget i de forgangne uger.

Mads Kvist Eriksen, adm. direktør, Naviair

Og netop udsigten til sommerferiens øgede lufttrafik er også i fokus hos Naviair.

- Vi gør alt, hvad vi kan, for at sikre en normal og stabil drift hen over sommersæsonen, hvor mange gerne vil ud at flyve. Vi har igangsat en række initiativer for at sikre den nødvendige bemanding til trafikniveauet hen over sommeren, skriver Mads Kvist Eriksen.

Forsinkelser fortsætter

Ifølge Københavns Lufthavn er det garanteret, at forsinkelserne i hvert fald fortsætter hele denne uge, oplyser trafikchef i lufthavnen, Kristoffer Plenge-Brandt.

- Forsinkelserne fortsætter i denne uge, og derfor informerer vi løbende Naviair om de udfordringer, deres mangel på bemanding skaber. Vi har understreget vigtigheden af at finde en holdbar løsning hurtigst muligt, udtaler han i en mail til TV 2 Kosmopol.

Netop en holdbar løsning har parterne DATCA og Naviair gentagne gange forsøgt at finde, men konflikten er i stedet eskaleret i en sådan grad, at Esben Jean-Pierre Blum nu tvivler på, at de nogensinde når frem til netop en holdbar løsning.

- Jeg er tvivl om, hvorvidt Naviair overhovedet vil forhandle med os, siger han.

Dog forsikrer han, at DATCA fortsat vil samarbejde om en mulig løsning.

- Trods det, der er sket, så ønsker vi stadig at forhandle med Naviair, siger Esben Jean-Pierre Blum.

Ligeledes håber Naviair på en bedre dialog med DATCA fremover.

- Vi er meget ærgerlige over den situation, vi står i lige nu. Vi beklager de forsinkelser, som Naviair har forårsaget i de forgangne uger. Situationen er uholdbar, og netop derfor gør vi alt, hvad vi kan for at løse de udfordringer, vi står med. Vi håber på at have en konstruktiv dialog med DATCA, så vi hurtigst muligt kan finde en løsning, forsikrer Mads Kvist Eriksen.

TV 2 Kosmopol har tirsdag forsøgt at få en kommentar fra transportminister Thomas Danielsen (V). Det har dog ikke været muligt for ministeren at kommentere på situationen tirsdag, lyder det. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik