I dag sker det: Største prisstigning på kollektiv transport nogensinde

Søndag stiger billetpriserne i den kollektive transport med op til 14 procent. Siden 2008 er prisen steget med 42 procent, og trafikeksperter advarer, at det vil få flere til at tage bilen.

- Jeg synes jo, at det er grotesk, at jeg skal betale mere for en dårligere kvalitet.

Lotte Holdgaard Byman har i knap 14 år pendlet mellem Rungsted og København, og i løbet af de 14 år har hun oplevet en udvikling, som hun i dag er ærgerlig over.

- Det er blevet langt værre at være pendler. Jeg oplever rigtig mange forsinkelser og aflysninger, som bare gør det svært, siger hun til TV 2 Kosmopol og fortsætter:

- Da jeg begyndte at pendle var der i myldretiden på min rute ni afgange i timen. Nu er der kun fire, siger fra Lotte Holdgaard Byman fra sit togsæde i regionaltoget på Kystbanen og konstaterer, at prisen alligevel konstant er blevet højere. 

I dag får prisen endnu et markant hop opad. 

Og det sker på et tidspunkt, hvor opbakningen til den kollektive transport i Danmark er udfordret.

Det konkluderer Passagerpulsen, der er en del af Forbrugerrådet Tænk i deres nyeste undersøgelse af danskernes holdning til netop kollektiv transport. 

Undersøgelsen viser rekordlav tilfredshed, hvor størstedelen svarer, at kollektiv transport er for dyrt. 

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Bus tog metro billet prisstigning rejsekort pendlerkort kollektiv transport offentlig transport
Lotte Holdgaard Byman mener, at den kollektive transport er upålidelig og for dyrt.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol

Rekordhøj prisstigning

Billetpriserne i den kollektive transport stiger med op til 14 procent afhængig af hvilken billettype, der er tale om. 

Det er den største prisstigning på billetter i den kollektive transport nogensinde. 

Siden 2008 er billetpriserne steget med i alt 42,4 procent, viser tal fra Trafikstyrelsen. I samme periode er prisen for at køre i bil steget med knap 25 procent.

I Danmark er det Trafikstyrelsen, der hvert år beslutter, hvor meget priserne på offentlig transport højst må stige.

Det sker på baggrund af, hvordan trafikselskabernes omkostninger udvikler sig, og det seneste år har været præget af høj inflation og høje energipriser. 

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Sådan har prisstigningerne set ud siden 2008. I år lyder de på 10,3 procent. Det er dermed de største prisstigninger nogensinde.
Sådan har prisstigningerne set ud siden 2008. I år lyder de på 10,3 procent. Det er dermed de største prisstigninger nogensinde.
Foto: Trafikstyrelsen

Her stiger priserne mest

En tur med rejsekortet gennem to zoner stiger mest. Her stiger prisen fra 18 kroner til 20,50 kroner. Det svarer til en prisstigning på 13,9 procent. 

Sammenligner man prisen på en rejse på to zoner - eksempelvis fra Københavns Hovedbanegård til Nørrebro Station - så er den steget fra 15 kroner i 2018 til 20,50 kroner i 2024. Det er en prisstigning på 36 procent på seks år.

Derudover er der også udsigt til prisstigninger på pendlerkortet, der bruges af omkring 200.000 danskere. 

Her stiger prisen med op til 13,8 procent på udvalgte strækninger. Sammenligner man de nye priser med priserne fra 2017, så er der sket en prisstigning på op til 36 procent.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Sådan har priserne på pendlerkort udviklet sig fra 2017 til 2024.
Sådan har priserne på pendlerkort udviklet sig fra 2017 til 2024.
Foto: Grafik: Mia Cassens - TV 2 Kosmopol

- Det er ikke rimeligt

Lotte Holdgaard Byman er en af de 200.000 danskere, der besidder et pendlerkort. Hendes rejse fra Rungsted til København bringer hende gennem syv zoner og koster hende 210 kroner mere i 2024, end den gjorde i 2018.

- Jeg synes ikke, at det er rimeligt at betale mere for et dårligere produkt, siger hun. 

Netop den holdning deler hun med størstedelen af andre danske rejsende, viser en undersøgelse, som Passagerpulsen har lavet.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os - Formular

_

I deres årlige undersøgelse, ''Danskerne og kollektiv transport'', er tilfredsheden med kollektiv transport i Danmark faldet til 50 procent, der er det laveste niveau siden 2016. 

I undersøgelsen svarer 53 procent, at den kollektive transport er for dyr. 

Derfor er det ifølge Vagn Jelsøe, der er chefkonsulent i Forbrugerrådet Tænk, problematisk, at de rejsende nu står over for de største prisstigninger på kollektiv transport nogensinde. 

- Det er rigtig skidt, siger han og fortsætter:

- Vi frygter, at det bliver til en ond spiral, hvor flere vil fravælge den kollektive trafik, fordi det er for dyrt. Det vil give lave indtægter og dermed et lavere serviceniveau, som vil få endnu flere til at fravælge den kollektive transport. 

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

billetpriser rejsekort check in stiger pris dyrt offentligt transport
Vagn Jelsøe frygter, at prisstigninger vil starte en ond spiral i den kollektive transport.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Trafikeksperter: Flere vil tage bilen

Mogens Fosgerau, der er professor i transportøkonomi på Københavns Universitet, er ikke i tvivl:

Prisstigninger vil få flere til at vælge bilen frem for kollektiv transport fremover. 

- Vi må forvente, at der falder tre til fire procent af passagererne fra i runde tal, siger Mogens Fosgerau til TV 2 Kosmopol.

Svend Tøfting, der er trafikekspert hos Ingeniørforeningen i Danmark, stemmer i.

- Den her stigning på over ti procent gør, at mange overvejer, om de skal finde en anden måde at komme på arbejde på. Det kan være at købe en bil eller noget andet, siger han til TV 2 Kosmopol.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Mogens Fosgerau mener, at omkring tre til fire procent af passagererne i kollektiv transport vil falde fra som følge af prisstigningerne.
Mogens Fosgerau mener, at omkring tre til fire procent af passagererne i kollektiv transport vil falde fra som følge af prisstigningerne.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol

Bilen er en bedre forretning end kollektiv transport

Det kan da også give god mening at vælge bilen frem for den kollektive transport. Bilen er nemlig blevet en bedre forretning set over de seneste 15 år, viser tal fra Jyllands-Posten.

Med de nye prisstigninger er priserne på kollektiv transport steget med over 42 procent, mens prisen for at bruge en bil er steget med knap 25 procent siden 2008.

Og det får betydning for folks valg af transportmiddel, mener Svend Tøfting.

- Der begynder folk at vælge bilen, siger han og tilføjer:

- Det er jo ikke så godt for den kollektive trafik, som vi gerne skal have flere til at bruge både i forhold til trængsel og udledningen af CO2.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Svend Tøfting mener, at prisstigninger i den kollektive transport vil få flere til at vælge bilen fremover.
Svend Tøfting mener, at prisstigninger i den kollektive transport vil få flere til at vælge bilen fremover.
Foto: Kristian Koed Hansen / TV 2 Kosmopol

Ville gerne tage bilen i stedet

I Lotte Holdgaard Bymans tilfælde er hendes månedlige udgifter til hendes pendlerkort på syv zoner steget med 9,6 procent siden 2017.

- Det kan jeg ikke forstå. Jeg synes ikke, at det er rimeligt at betale mere for et dårligere produkt, siger hun.

Derfor har hun overvejet om hendes fremtidige pendlerture skal foregå med bil. Kun én ting afholder hende fra at køre i bil frem for med toget.

- Der er dårlige parkeringsforhold ved mit arbejde. Men hvis der ikke var det, så havde jeg taget bilen i stedet, siger hun.

Derfor håber hun på, at der kommer forbedringer i togdriften i den nærmeste fremtid.

- Jeg kunne godt tænke mig, at der var flere tog, at de kører til tiden, og at der er bedre information, når toget er forsinket eller aflyst, siger hun.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik