Vognmænd var klar til at blokere trafikken: "Føler mig slået hjem"

Hundredevis af vognmænd havde varslet blokader af trafikken mandag i protest mod vejskat. Blokaden er aflyst, men kampen fortsætter.

Christian Vestergaard er en af de mange vognmænd, der havde planer om at bruge mandagen – og måske endnu længere tid på at blokere trafikken til og fra hovedstaden i protest mod en ny vejskat.

- Jeg skulle have holdt ved en motorvejsafkørsel nede ved Roskilde og blokeret, lyder det fra Christian Vestergaard, der er talsmand for vognmændene. 

- Lige i øjeblikket føler jeg mig lidt som en ludobrik, der er blevet slået hjem, fortsætter han.

Blokaden er nemlig i mellemtiden blevet aflyst, fordi arrangørerne mener, det ikke er muligt at gøre det lovligt.

Konflikten kort fortalt

Regeringen vil frem mod 2025 indføre en kilometerbaseret vejafgift.

Den betyder blandt andet, at en lastbil - der kører på benzin eller diesel - i gennemsnit skal betale 1,30 kroner per kørt kilometer på de danske veje.

En tur fra Aalborg til København på 420 kilometer vil altså koste næsten 1.100 kroner oveni tur-retur i ren afgift.

Men ligesom hundredevis af andre vognmænd har Christian Vestergaard – der tidligere har stillet op til kommunalvalg for Nye Borgerlige - følt sig nødsaget til at skride til handling.

- Vi har tidligere forsøgt os med en demonstration foran Christiansborg, og vi har tidligere forsøgt os med læserbreve og kontakt til politikere og så videre. Intet af det har virket, og så måtte vi prøve lidt ekstra, siger Christian Vestergaard til TV 2 Kosmopol.

For bliver vejafgiften indført, kan det få store konsekvenser for vognmændene.

- Vi kan tage, hvad det konkret betyder for mig i min lille enmandsbiks. Den her lastbil kører cirka 100.000 kilometer om året. Det er cirka 130.000 kroner oven i, og i meget runde tal betyder det, at jeg skal lave en ti-procents prisstigning overfor mine kunder, siger han.

(Artiklen fortsætter efter videoen.)

Vognmænd er utilfredse med en kommende vejafgift. En blokade var varslet, men nu er den taget af bordet igen. Indtil i dag har vognmænd over hele landet varslet BLOKADER, hvor de vil stoppe trafikken på til- og frakørsler på motorvejene ind til København. Skatteminsister Jeppe Bruus hilser dialogen velkommen.

Bombe under branchen

Heller ikke brancheforeningen DTL-Danske Vognmænd er begejstrede for den nye afgift.

- Den er vi stærkt modstander af, og det har vi været hele tiden, siger Ove Holm, der er underdirektør for DTL - Danske Vognmænd.

Den kan nemlig være en bombe under branchen.

- Problemet er, at det er en super, super dyr måde at opkræve skat på. Den virker ikke efter hensigten, den giver ikke noget klima, siger Ove Holm.

- Vognmændene har ikke råd til at købe de her lastbiler, som ellers skulle være formålet med afgiften, som vi forstår. Det bliver lidt til grin på det. Det skal se grønt ud, men i virkeligheden er det bare en skat, fortsætter han.

Man anslår, at dansk transport bliver cirka ti procent dyrere som resultat af skatten.

Rigspolitiet: Vi følger situationen tæt

TV 2 Kosmopol har forsøgt at få et interview med Rigspolitiet for at stille spørgsmål til grundlaget for, at blokaden skulle være ulovlig.

Rigspolitiet har ikke stillet op til interview, men har i stedet sendt denne skriftlige udtalelse:

- Vi har noteret os, at Vejskatskomitéen har afblæst demonstrationen på mandag. Det ændrer dog ikke ved, at vi fortsat vil følge situationen tæt, da det ikke kan udelukkes, at nogle vognmænd stadig agter at gennemføre.

Branchen tager ansvar

Tanken med den nye afgift er, at det skal være et skridt i en grønnere retning.

Regeringen forventer, at aftalen vil reducere CO2-udledningen med lige omkring 0,3 millioner ton CO2 i 2025 og cirka 0,4 millioner ton i 2030.

Ved at hente 3,6 milliarder kroner fra lastbilkørsel bliver der ifølge regeringen årligt 1,1 milliarder kroner at bruge på grøn transport.

Skal I ikke også tage del i den grønne omstilling?

- Det har vi skam også gjort, og vi har gjort det i mange år. Langt størstedelen af de lastbiler du ser køre forbi her nu, de er i den bedste norm, du kan købe på markedet lige nu, siger vognmanden Christian Vestergaard.

Hvorfor køber du ikke bare en el-lastbil?

- Den koster tre gange så mange penge, som den her, så hvis vi igen skal lave et lille regnestykke, ser det sådan her ud. Den her lastbil koster omkring en million. En el-lastbil, når den bliver opfundet, vil koste omkring tre millioner kroner. Det er to millioner i difference.

quote Den er vi stærkt modstander af, og det har vi været hele tiden

Ove Holm, Underdirektør, DTL - Danske Vognmænd

På den måde vil det tage ham næsten 20 år at tjene den nye el-lastbil ind, hvis man fraregner de penge, han kan spare i afgift.

Og selvom det ikke bliver til en blokade på mandag, så er lastvognschaufføren klar til at kæmpe videre.

- Det er da klart, at når det her er overstået, og vi lige er kommet ovenpå igen, så skal vi have snakket sammen om, hvad vi ellers kan gøre. Og lad mig lige pointere – indenfor lovens rammer, siger Christian Vestergaard.

Minister: Nødvendigt for at sikre grøn omstilling

Skatteminister Jeppe Bruus (S) siger til TV 2 Kosmopol, at han "lytter til kritikken", men at afgiften er et nødvendigt skridt på vejen mod grøn omstilling af samfundet.

- Men grundlæggende set gør vi det for at bidrage til den grønne omstilling af vejtransporten. Afgiften bidrager til hele den grønne omstilling, både for lastbiler og for personbiler, siger ministeren.

Han mener ikke, at den udskældte afgift er med til at ødelægge vognmændenes industri.

- Denne her afgift kommer til at gælde for alle, der kører i danske lastvogne, men også udenlandske chauffører. Så det vil være et lige konkurrenceparameter for alle de lastvogne, der kører på danske veje, siger Jeppe Bruus (S).


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik