De fleste har prøvet at blive overhalet af dem på cykelstien.
Elcyklernes popularitet vokser hos borgerne - men også hos tyvene.
Tal fra Vejdirektoratet viser, at mange danskere tøver med at købe elcykler, fordi de er bange for, at den bliver stjålet.
Det har fået elcykelproducenten Gazelle til at være kreative med et nyt koncept.
- Antallet af cykeltyverier har været stigende over mange år, og det afholder nogen fra at tage springet til en elcykel, som traditionelt er lidt dyrere end almindelig cykel, fortæller Jaap Huizenga, Regional Manager for Gazelle i Norden, til TV 2 Kosmopol.
Konceptet går under navnet 'Connect', og de cykler, som er omfattet af Connect, er produceret med en GPS-tracker.
- Hvis en cykel, som har Connect aktiveret, bliver stjålet, gør vi alt, hvad vi kan for at skaffe den tilbage. Lykkes det, sætter vi den i stand. Lykkes det ikke, erstatter vi den med en voucher svarende til cyklens værdi via vores forsikringspartner Laka, siger Jaap Huizenga.
Hvad gør man, hvis man selv finder sin stjålne cykel?
Du må tage din cykel med hjem, hvis den er ulåst eller hvis det stadig er din egen lås, der er på.
Hvis der er sat ny lås på, må du ikke tage den med hjem - det er en anden persons lås og udgangspunktet er faktisk, at det er tyveri eller hærværk.
Du må gerne tage din stjålne cykel fra en baggård, selvom det i princippet er husfredskrænkelse. Men hvis du nøjes med at gå ind og tage cyklen ud, så er krænkelsen af baggårdens ejer så lille, at det ikke er ulovligt.
Behov for nye initiativer
Hos Cyklistforbundet er man begejstret for nye tyveri-forebyggende metoder.
- Cykeltyverier i hovedstaden er et kæmpe problem, og grundlæggende er vi bare glade for initiativer, som kan være med til at reducere omfanget af cykeltyverier. Så det er et godt bud på en løsning, fortæller han og tilføjer:
- Det er egentlig ret banebrydende. Jeg er ikke bekendt med andre cykelproducenter, der gør det. De har ikke opfundet noget helt nyt, men det er nyt, at et veletableret mærke i Danmark gør det.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Spørg Os - Formular
_
Ikke cykelejerens ansvar
Ifølge Dansk Cyklistforbund skal der en mere strukturel tilgang til, for at komme cykeltyverierne til livs.
- København er det sted i landet, hvor der stjæles flest cykler. Det er ikke den enkelte borgers ansvar, men der er også nogle ting, hvor der ligger et strukturelt og samfundsmæssigt ansvar. Kommunen har også et ansvar for at stille faciliteter til rådighed, der kan være med til at sikre cyklerne mod tyveri. Det håber jeg at se en løsning på, fortæller Kenneth Øhrberg Krag.
Når du køber en cykel hos Gazelle, der er omfattet af Connect, er du automatisk tyverisikret i 12 måneder gennem deres forsikringspartner Laka.
Efterfølgende spænder priserne fra 40 kroner om måneden til 99,70 kroner om måneden, eller en årlig pris på henholdsvis 1.127,30 og 1.196,70 kroner.Hvordan finder de cyklen?
Hvis din elcykel bliver stjålet, melder du det til forsikringen gennem Connect-systemet.
Meningen er herefter at lokalisere cyklen inden for 48 timer.
- Vi tror på, at konceptet vil have en præventiv effekt, ligesom erfaringer fra vores hjemmemarked i Holland viser, at genfindingsraten har været ganske høj. For os er det allervigtigste at kunne give forbrugerne tryghed, fortæller Jaap Huizenga.
Og humøret er høj hos Gazelle:
- Vi forventer, at danske cyklister vil tage godt imod konceptet og sætte pris på den ekstra tryghed. Vi er glade for at kunne gøre vores til at introducere nye tiltag, som kan virke præventivt mod cykeltyverier og give cyklister ro i sjælen, så de kan koncentrere sig om at nyde cykelturen, siger Jaap Huizenga.