Du skal sætte et kryds, fordi jeg siger, du skal.
Der er ingen dikkedarer, du skal tage et valg.
Sådan lyder det blandt andet fra en temmelig hidsig mor i en musikvideo på Facebook, der i skrivende stund er set knapt 30.000 gange.
Videoens afsender er kampagnen 'Stem'erne', der er blevet til i et samarbejde mellem DR, TV 2 Nyhedern, Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis, TV 2/Fyn, P4 Fyn og Syddansk Universitet.
Formålet er blandt andet at få første- og andengangsvælgere til at stemme ved kommunalvalget den 21. november, og det er lidt af en opgave.
Valgdeltagelsen blandt de 18 til 25-årige var kun lidt over 50 procent ved de seneste kommunalvalg.
Mor ved bedst
Moren - journalist Signe Ryge Petersen fra TV 2/Fyn - har et klart budskab til alle unge mennesker:
Du har muligvis ikke forstået, hvorfor kommunalvalget rager dig, men du kan i det mindste stemme for din gamle mor, der har båret dig gennem livet.
Og det er ikke en helt tilfældig opsang.
Undersøgelser viser nemlig - ifølge Dansk Ungdoms Fælledsråd, DUF - at der er 30 procent højere valgdeltagelse blandt de 18 til 21-årige, hvis mødre stemmer.
Se den populære musikvideo her - og husk det nu; mor ved bedst :)