Det store indtog af indenlandske såvel som udenlandske turister i hovedstadsområdet i forbindelse med Tour de France-etaperne i København og Roskilde har øjensynligt ikke ladet sig inspirere af de mange reklamer for lokale seværdigheder langs ruten.
I hvert fald ikke i Roskilde, hvor Vikingeskibsmuseet har været flittigt promoveret af det danske Tour de France-sekretariat, og hvis forplads lagde kulisse til starten på løbets anden etape.
Her har den enorme sportsbegivenhed tvært imod fået folk til at blive væk.
Til TV 2 Lorry oplyser museet således, at der i dagene før og under Tour de France har været markant færre besøgende end på normale weekender.
- Torsdag, fredag og lørdag var mærkbart under de forventninger, vi ellers normalt ville have til dage som disse. Vi taler cirka det halve af normalen for en weekend i starten af juli, siger Rikke Johansen, der er kommunikationsansvarlig for Vikingeskibsmuseet.
Hun tilføjer, at sammenligningsgrundlaget her er juli 2019, hvor man samtidig har nedjusteret ’normalen’ med nogle procent, fordi international turisme fortsat ikke er på samme niveau som for tre år siden. Der er derfor tale om mere end en halvering sammenlignet med besøgstallene fra 2019.
Turistattraktion måtte lukke
Hos turistattraktionen Sagnlandet Lejre lige uden for Roskilde, der lige som Vikingeskibsmuseet ligger tæt på Tour-ruten, havde man endnu færre besøgende gæster på dagen, hvor cykelløbet kom stormende forbi.
Faktisk havde udflugtsmålet slet ingen.
Sagnlandet Lejre havde nemlig valgt at lukke biksen den lørdag, fordi afspærringerne omkring Ledreborg Allé gjorde det mere end almindeligt svært at komme frem til jernalderbyen.
- Vores besøgstal i dagene lige op til Tour de France samt søndagen efter var nogenlunde. De var måske ikke helt så pæne, som de var tidligere i juni og maj, men det er inden for ”normal range”, siger Sagnlandet Lejres kommunikationschef, Tania Lousdal Jensen.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Ødelægger ikke festen
Alligevel er der på ingen måde sure miner fra hverken Vikingeskibsmuseet eller Sagnlandet Lejre over Tour de France-starten trods afspærringer og dage med færre besøgende.
Tværtimod.
- Det var stadig nogle fantastiske dage, og det kan sagtens være en festdag for os, selv hvis det ikke lige på den ultrakorte bane gav økonomisk gevinst. I stedet er det vores håb, at den store eksponering, vi fik under Tour de France, over tid vil føre til flere besøgende, siger Rikke Johansen fra Vikingeskibsmuseet.
- Det tilslutter vi os. Vi er glade for den eksponering, Tour de France medbragte, for det gør, at flere kan få øje på os og besøge os i fremtiden, siger Tania Lousdal Jensen fra Sagnlandet Lejre.
Det koster Tour de France-starten i Danmark
Ifølge Politiken er den samlede offentlige regning for at afholde Tour de France i Danmark mindst 180 millioner kroner.
De tre kommuner i hovedstadsområdet bidrager med følgende:
- København: 47.500.000 kroner
- Roskilde: 10.000.000 kroner
- Lejre: 437.000 kroner
Lægger fundament for godt 2023
Eksponering fik både Vikingeskibsmuseet i Roskilde og Sagnlandet i Lejre i den grad - i modsætning til Roskilde Festival, der slet ikke fik tv-tid under Tour-transmissionen til trods for, at løbsruten gik tæt forbi Nordeuropas største musikfestival.
. Både før og under Tour de France.
Allerede flere år inden det store cykelløbs svingtur forbi Danmark optrådte Vikingeskibsmuseet i kampagnevideoer. Og under selve transmissionen af anden etape af Tour de France sendtes flere helikopterbilleder af havnen, hvor museets Vikingeskibe bygges, samt udstillingshallen ud til mange millioner tv-seere.
Og kort tid efter blev seerne præsenteret for helikopterbilleder af Sagnlandet Lejres attraktioner med skibssætningen i Gammel Lejre og kongehallen i jernalderbyen.
Rikke Johansen påpeger desuden, at fransk tv sendte en del af deres studieoptakt til løbets anden etape fra et museets vikingeskibe, hvor studievært og eksperter var stævnet ud på fjorden.
- For os er Tour de France-starten en langsigtet investering. Vi tror, at starten og den store eksponering vil komme os til gode på den lange bane, siger Rikke Johansen.
Særligt satser begge attraktioner på, at denne eksponering vil kunne aflæses i besøgstallene næste år, hvor coronapandemien (7-9-13) spiller en mere ubetydelig rolle i forhold til international turisme.
Spørger man eksperter i branding skal hverken Roskilde eller Lejre dog gøre sig de store forhåbninger om en stor "Tour-effekt". Flere peger nemlig på, at Tour de France-starten i Danmark næppe vil kunne aflæses på bundlinjen, mens en anden siger, at det formentlig kun er København, der har fået reel brandingværdi ud af Grand Départ 2022.