Elbilen er en del af fremtiden.
Det er de fleste enige om, men der er stadig en udfordring med ladestandere. For hvad gør man, hvis man bor i en boligforening med fællesparkering, hvor man ikke bare kan sætte en ladestander op? Det har Joakim Jensen fra København undret sig over, og han har sendt sin undren ind til os via vores Spørg Os-formular.
- Hvad vil det kræve at få ladestandere til os i rækkehus?, spørger Joakim Jensen.
For beboere på villaveje med egne garager og carporte er det en smal sag at få sig en ladestander, men for beboere i lejligheder og andre boligforeninger med fælles parkeringsplads er det en mere kompliceret proces. Det kræver en del forberedelse og ikke mindst enighed i boligforeningen. Det er også den største udfordring, som Forenede Danske Elbilister (FDEL) peger på.
- I visse boligforeninger og almen nyttigt boligbyggeri oplever vi desværre usikkerhed om det at kunne lade sin nye elbil op, og det kan få beboere til at udskyde køb af grønne biler, siger Mads Aarup, der er talsmand i FDEL.
Følg med på Spørg Os-siden
- Se, hvad vi allerede har svaret på
- Stem på ugens udvalgte spørgsmål
- Skriv dit eget spørgsmål, der kan undersøges journalistisk
Kom ind på siden her
Få fat i Elbilforeningen eller en uvildig rådgiver og tal mulighederne igennem for forskellige udrulninger af elbilopladning, samt en model for økonomien i projektet.
Så nemt kan det gøres
Forenede Danske Elbilister står dog klar med gode råd, hvis man som boligforening er klar til at satse på den grønne fremtid
- Få fat i Elbilforeningen eller en uvildig rådgiver og tal mulighederne igennem for forskellige udrulninger af elbilopladning samt en model for økonomien i projektet. Det er oftest både billigere og bedre at etablere en fælles løsning med flere ladere, der kan vokse med tiden og behovet, end det er at lade de enkelte elbilister sætte individuelle og ukoordinerede lade løsninger op.
- Men det kan kræve, at boligforeningen indgår aktivt og økonomisk i starten, for at få den fælles løsning etableret. Når der er et passende antal brugere på løsningen, og de hver især har betalt for deres del af løsningen, så har boligforeningen fået sine penge igen og lagt starten til en fremtidssikret løsning, der kan skaleres op i takt med at endnu flere får elbil, siger Mads Aarup.
Langsomme beslutningsprocesser i boligforeningerne er en udfordring.
Det danske firma Sperto specialiserer sig indenfor opladningsløsninger til elbiler i blandt andet boligforeninger. Selvom det er en omfattende proces at sætte en ladestander op, så er det langt fra deres største udfordring ifølge administrerende direktør, Erik Christian Thrane:
- Langsomme beslutningsprocesser i boligforeningerne er en udfordring. Nogle gange oplever vi fra Spertos side også, at beslutningstagerne ikke selv er elbilister og derfor ikke forstår adfærden omkring opladning.
- Det kan eksempelvis give problemer for brugerne, hvis beslutningstagerne ikke forstår vigtigheden af, at ladepladserne skal være forbeholdt elbiler. Der er også nogle, der er bange for, at fremmede kommer og misbruger standerne, hvis de er åbne for gæster. Det er en ubegrundet frygt. Det er let at styre med lidt højre takster for gæster og p-regler, siger han.
Der er heldigvis også gode rå at hente fra Sperto, hvis man som boligforening står og vil lave en kollektiv løsning for ladestandere til beboerne i foreningen.
- Det er vigtigt med en fremtidssikret løsning, der kan udvides. Man bør ikke starte for småt. For vi kommer alle til at køre i elbiler i løbet af få år. Vi anbefaler i øvrigt, at foreningen ejer ladeinfrastrukturen og kun indgår en driftsaftale på to til tre år. Dermed kan foreningen frit genudbyde driften, siger Erik Christian Thrane.
Et kig mod udlandet
Man skal ikke kigge så langt væk fra TV 2 Lorrys sendeområde, hvis man vil se på mulige løsninger. I Norge har man eksempelvis knækket koden til at gøre processen lettere for borgerne, det er sket igennem et politisk tiltag.
- Norge har indført "Laderet", det vil sige beboere i lejligheder og rækkehuse med fælles parkering skal have mulighed for at lade bilen op. Det flytter bestyrelsernes arbejde fra, om der skal etableres opladning til, hvilken form for opladning der skal etableres, og det er meget sundere for alle, siger Mads Aarup.
Det er også den model Forenede Danske Elbilister peger på, når de skal anbefale en løsning.
Hvad undrer du dig over?
Har du et andet spørgsmål af bred interesse for hele Lorryland, så skriv det i boksen. Vi sætter løbende spørgsmål til afstemning og kaster os over dem, som flest ønsker svar på.