Det står skidt til med dagligvarebutikkerne i de danske landdistrikter.
Ifølge tal fra De Samvirkende Købmænd (DSK) og Landdistrikternes Fællesråd så har hver tiende dagligvarebutik drejet nøglen om siden 2017.
Selvom hovedstadsområdet ikke i samme grad kæmper med at holde liv i dagligvarebutikkerne, så skal man ikke langt væk fra S-togs linjerne, før problemet viser sig.
Det har blandt andet den lokale købmand i Lyderslev på Stevns, Karl Erik Hansen, oplevet.
For som så mange andre købmænd har han også haft kæmpet med en faldende omsætning.
Men Karl Erik Hansen har stadig sin forretning, og det er der en helt særlig grund til.
Blev reddet af lokale kræfter
Der er sket meget med de danske forbrugeres købsvaner gennem de 28 år, som Karl Erik Hansen har haft sin købmandsbutik i Lyderslev.
Han husker tydeligt, hvordan butikken op gennem 90’erne og 00’erne var fuld af liv, og sorte tal prægede bundlinjen
I dag er situationen dog en anden.
- Nu kan folk jo handle deres varer over nettet og få dem bragt til døren. Det gør det selvfølgelig svært at drive butik, fortæller han.
Derfor fik han for et par år siden afslag på at låne penge til en større renovering af forretningen.
Banken så simpelthen ikke den store fremtid for købmanden, men det gjorde flere af de lokale borgere til gengæld.
Nu kan folk jo handle deres varer over nettet og få dem bragt til døren. Det gør det selvfølgelig svært at drive butik
De gik derfor sammen om at stifte et anpartsselskab.
Det lykkedes at sælge anparter for omkring 2 millioner kroner, og i dag ejes bygningen derfor af de lokale borgere, som så lejer butikslokalerne ud til købmanden.
- Hvis ikke de var gået sammen, så havde jeg nok været nødt til at lukke butikken. Men de lokale vil heldigvis gerne have en butik i byen, fortæller Karl Erik Hansen.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Spørg Os - Formular
_
Borgerinvolvering har stor betydning
At de lokale går sammen om at holde liv i den byens købmand er en voksende tendens.
En tendens som dog ikke endnu har bidt sig fast i den østlige del af Sjælland.
Det er ligesom om, at folk herovre bare accepterer, at det er den vej det går. Sådan er det ikke i Vestjylland
Det fortæller Brian Videbæk, som er direktør for ejendomsudvikling hos Dagrofa.
- Det er ligesom om, at folk herovre bare accepterer, at det er den vej det går. Sådan er det ikke i Vestjylland. Jeg tænker, det måske er fordi, at de alternative indkøbsmuligheder ikke ligger helt så fjernt, som når den lokale købmand i en lille jysk provinsby drejer nøglen om, siger Brian Videbæk.
Det lokale engagement kan ellers gøre en stor forskel. Dagrofa har nemlig været inde over flere projekter, hvor lokale borgere er gået sammen om at bevare byens købmand.
- Vi ved, at når borgerne er aktivt involverede i ejerskabet af bygningen, så får man en anden loyalitet og ejerskab – vi kalder det borgerinvolveringseffekten. Den kan bidrage med 10 til 15 procent i omsætning, siger han.
En Bilka - Det bliver det aldrig
Det er altså blandt andet borgerinvolveringseffekten der gør, at indbyggerne i Lyderslev stadig har en købmand i byen.
- Jeg kan mærke, de er glade for, at det lykkedes at holde liv i butikken, så de slipper for at køre de syv-otte kilometer ind til det nærmeste alternativ, fortæller Karl Erik Hansen.
Og hvis de lokale indbyggere i Lyderslev bliver ved at handle deres dagligvarer hos Karl Erik Hansen, så ser fremtiden faktisk helt fin ud for den lille købmand.
- Hvis omsætningen forsætter, som den er nu, så kan en butik med et par ansatte godt løbe rundt. Men en Bilka - det bliver det aldrig, siger han.