Klokken 17 fredag begyndte menneskemængder at strømme til Dyrskuepladsen i Roskilde i forbindelse med Novo Nordisks årsfest.
10.000 medarbejdere ankommer i løbet af fredagen til festen, som er et godt stykke ud over det sædvanlige. Så meget, at Midt- og Vestsjællands Politi beretter om trafikale problemer i området.
Fire scener er opstillet til formålet, og indtil midnat spiller nogle af Danmarks mest feterede musikere.
De tæller:
Infernal, Andreas Odbjerg, The Minds of 99, Tobias Rahim, D-A-D, Phlake, Mads Langer og mange flere.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Men året har for Novo Nordisk også været ud over det sædvanlige.
- Jeg er godt nok imponeret over det program, de stiller op med, for det er toppen af poppen, og jeg har overhovedet ikke ondt et vist sted over, at man samler så mange medarbejdere til at fejre, at de har brudt den ene mur efter den anden. I dag er de et af verdens mest værdifulde selskaber, siger TV 2s finanskommentator, Ole Krohn.
I år rundede Novo Nordisk svimlende 2500 milliarder kroner i markedsværdi. Det er mere end internationale giganter som McDonald's, Nike og Coca-Cola.
I de første seks måneder af året har firmaet præsteret et regnskab på omkring 39,2 milliarder kroner – svarende til en vækst på 44 procent fra forrige år.
Meget af succesen er båret frem af det banebrydende lægemiddel mod fedme, Wegovy.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
- Det har været helt utroligt, at det nye ben med deres fedmemedicin er rykket så hurtigt og effektivt. Det lover helt forrygende for Novo Nordisks fremtid med meget store vækstrater, siger Ole Krohn.
Med succesen følger en risiko
Novo Nordisk med direktør Lars Fruergaard Jørgensen i spidsen har samtidig planer om at udvide. Selskabet investerer 15,9 milliarder kroner i fabrikken i Hillerød.
Der er planer om ansættelser af mange nye medarbejdere, og virksomheden betalte næsten 8,3 milliarder kroner i skat i 2021.
Såvel på den internationale spilleplade som i Danmark er Novo Nordisk en kæmpe, som bidrager i overvældende grad til dansk økonomi og danske arbejdspladser.
Men historien har vist, at der med en sådan placering følger en risiko.
En risiko for, at Danmark har for mange æg i én kurv.
Op gennem 1990'erne og nullerne, var Nokia en verdensomspændende mastodont, som tronede over landskabet af virksomheder i Finland. Indtil det ikke gjorde mere.
Nye konkurrenter i form af producenter af smartphones førte til, at Nokia gang på gang modtog sønderlemmende tæsk i årene, der fulgte – både på aktiemarkedet og i indtjeningen. Virksomheden har måttet fyre tusindvis af medarbejdere, og er i dag kun en skygge af sig selv.
- Det gik grueligt galt, men det virker som om, at de produkter, som Novo Nordisk har, er noget mere gedigne end den, som Nokia byggede sin succes på, siger Ole Krohn:
- Der er en bekymring for at Novo Nordisk vil fylde for meget i Danmarks økonomi og for, at Danmark nærmest bliver en underafdeling af Novo Nordisk rent økonomisk, men så pessimistisk er jeg slet ikke. Det er med til at skabe en meget robust dansk økonomi.