Hun har købt hus i det eksklusive Kartoffelrækkerne, været til landskamp iført den røde og hvide landsholdstrøje og cyklet langs søerne.
Lader man øjnene løbe ned over Lily Collins' Instagram-profil hersker der næppe nogen tvivl om, at skuespillerinden er meget glad for Danmark.
Lily Collins er datter af musikeren Phil Collins og fik sit store gennembrud, efter hun medvirkede i Netflix-serien 'Emily in Paris' i 2020. De sidste par år er det dog ikke Paris, men derimod København som skuespillerinden har givet sine 28 millioner følgere indblik i.
På Instagram har hun delt en lang række billeder og videoer fra sit liv i København. Dertil har hun medvirket i den skandinaviske udgave af modemagasinet Vogue, hvor hun slår et smut forbi danske attraktioner som Tivoli, Nyhavn og Amalienborg.
Lily Collins' eksponering af Danmark rejser spørgsmålet, om den har haft betydning for Danmarks popularitet i udlandet?
En influencer i millionklassen
De seneste år er det blevet udbredt for skuespillere og andre kendte at lave reklame for produkter eller virksomheder gennem opslag på sociale medier.
Så vidt vides, er Lily Collins' Københavner-opslag ikke en del af en kampagne. Spørger man marketingsbureauet CUBE, som blandt andet arbejder med influencers, er der dog ingen tvivl om, at en skuespillerinde som Lily Collins kunne give brands ”en kæmpe værdi”.
- Hun har en kæmpe indflydelse. Hun er blevet en form for modeikon efter 'Emily in Paris', så når man ser hende have noget på eller lave noget, så får det andre kvinder til at ville have det samme og besøge de samme steder, siger Mia Jensen, der er Sales Director hos CUBE, til TV 2.
Ifølge Mia Jensen ville det koste virksomheder dyrt, hvis Lily Collins skulle hyres til en kampagne.
Hun estimerer, at en stjerne som Lily Collins minimum vil få 100.000 kroner for en post, men at store stjerner typisk laver længerevarende samarbejder, der får lønnen til at stige med nogle ekstra nuller.
- Skal du betale sådan én som hende, vil jeg vurdere, at vi er i millionklassen. Hvis det havde været et turistbureau, der stod bag hendes opslag, ville jeg estimere, at betalingen var på den anden side af en million kroner, siger hun.
Hos Danmarks nationale turistorganisation, VisitDenmark, er den positive fremstilling som Lily Collins giver af København da heller ikke gået ubemærket hen.
Gratis reklame for København
Lily Collins' gratis reklame for den danske hovedstad er med til at give et positivt billede af Danmark.
Det siger Erik Mortensen, der er chef for marketing og branding hos VisitDenmark.
- Hun har 28 millioner følgere, det er jo klart, at de ser indhold fra et land, de ikke ved ret meget om. Det øger interessen i det små, for det er desværre ikke sådan, at alle hendes følgere kommer hertil, siger Erik Mortensen til TV 2.
Det er svært for VisitDenmark at måle Lily Collins' indflydelse i tal. Organisationen kan i højere grad mærke et udslag i turismen, når Danmark rammes af dårlig omtale.
- Når der har været shitstorm, så er folk hurtigere til tasterne. Der er længere til ros end til ris på sociale medier. Derfor er effekten af Lily Collins' opslag svær at måle, for negativ omtale vil altid trække i den anden retning, siger Erik Mortensen.
Han fortæller, at Danmark og generelt Norden er et populært rejsemål, men at det ikke er noget, VisitDenmark har kunnet måle effekten af.
TV 2 har forsøgt at få en kommentar fra Lily Collins, men hun er ikke vendt tilbage på vores henvendelse.