Tre klasser på en time: Franciska pisker rundt for at udbrede udeskole

Det er en travl tjans at være udeskolevejleder på Store Magleby Skole i Dragør. Det er nemlig blevet populært at rykke undervisningen udenfor.

Klokken 7.30 sidder hun klar på lærerværelset. Kortene i et vendespil med dyr får tilføjet dyrenes navne med kuglepen. 

- Så er det klar til senere, siger Franciska Krohn Tøgern, der er lærer og udeskolevejleder på Store Magleby Skole i Dragør.

Hun rejser sig og henter lidt mere grej, hun skal bruge i undervisningen. Hun har ikke tid til at nå tilbage til klasseværelset mellem lektionerne. 

Hun bruger cirka halvdelen af sin arbejdstid på at sparre med sine kollegaer. Så de første tre lektioner denne dag skal hun rundt i fem forskellige klasser. 

- Jeg skal hjælpe og vejlede lærerne i, hvordan man får integreret udeskole i den almindelige undervisning, siger Franciska Krohn Tøgern. 

quote Vi vil jo gerne ramme så mange elever som overhovedet muligt.

Franciska Krohn Tøgern, udeskolevejleder

For de tre folkeskoler i Dragør Kommune blev den udendørs undervisning under corona-pandemien startskuddet på noget nyt. 

Her fik de nemlig øjnene op for de gode ting, der følger med at rykke undervisningen udendørs, og det blev politisk besluttet, at udeskole skal bredes ud på kommunens skoler. 

Der blev sat penge af i kommunens budget til at bygge udendørs undervisningsområder, på hver skole er der en udeskolevejleder, og så er der blevet ansat en udeskolekoordinator. 

- Vi vil jo gerne ramme så mange elever som overhovedet muligt. Nogle vil gerne sidde inde i klasselokalet og lytte, og andre har brug for at bruge deres krop. Så det her med, at vi tilbyder flere læringsstile, så håber vi, at vi kan få flere elever, der er motiverede for at gå i skole og er glade for at gå i skole, siger Mathilde Brandstrup, udeskolekoordinator i Dragør Kommune. 

7. klasse har været ude for at samle pinde, blade og flis til at lave ligninger. Udenfor blæser og regner det, så de må ind i hallen for at samle ligningerne.
7. klasse har været ude for at samle pinde, blade og flis til at lave ligninger. Udenfor blæser og regner det, så de må ind i hallen for at samle ligningerne.
Foto: Morten Bisgaard / TV 2 Kosmopol

En ligning med kastanjer

I første lektion skal Franciska Krohn Tøgern ind i 7. c. Her skal hun mest være med på sidelinjen, for meget af arbejdet har hun lavet sammen med matematiklæreren på forhånd. 

Klassen skal lære at blive gode venner med ligninger, og i stedet for at undervisningen foregår indenfor, skal eleverne ud og samle ting, der kan illustrere ligningen. 

- Hvis de havde fået et kopiark, hvor de skulle sidde og løse en masse ligninger med en blyant, fik de måske ikke egentlig en forståelse for det, men når det så bliver visualiseret for dem på den her måde, så er det måske noget, de kan huske om en uge; Gud ja, jeg havde også alle de der kastanjer liggende, siger Franciska Krohn Tøgern. 


Der bliver samlet pinde, blade og kastanjer, og så skal ligningerne lægges op, så stykket går op. Eleverne tager også et billede af det, for bagefter skal de tilbage i klassen og lære videre. 

For dem er udeskole nemlig en kombination af læring udenfor og indenfor.  

Er jeg gul? Er jeg lille? Tillægsord bliver øvet udenfor i en kendt leg.
Er jeg gul? Er jeg lille? Tillægsord bliver øvet udenfor i en kendt leg.
Foto: Morten Bisgaard / TV 2 Kosmopol

Tre klasser på en time

I anden lektion kommer vendespillet med dyrene i spil. Nu skal der leges, gættes og læres tillægsord. 

På en lektion skal Franciska Krohn Tøgern faktisk klemme tre klasser ind. Der er rift om hendes kreative idéer. 

- Jeg forsøger mig med at have tre klasser på en time. Tilslutningen til udeskole har igen i år været kolossal stor her på Store Magleby, og det er jo fantastisk. men jeg har jo kun det antal timer, jeg har, siger Franciska Krohn Tøgern. 

For at dele sine idéer med de andre lærere, har hun også lavet et såkaldt udeskoleskab, hvor der er udeskole-aktiviteter til alle årgange. 

- Og der er heldigvis mange lærere, der bruger det, siger hun og smiler. 

En pind er midteraksen i spejlingen, så eleverne i 4. klasse har været udenfor for at samle materiale.
En pind er midteraksen i spejlingen, så eleverne i 4. klasse har været udenfor for at samle materiale.
Foto: Morten Bisgaard / TV 2 Kosmopol

Det store klasselokale

Dragør Kommune har også fået lavet en hjemmeside og en podcast med navnet Det store klasselokale, hvor lærere og pædagoger i kommunen kan finde inspiration til udeskole. 

Der er eksempler på ture til destinationer i området og idéer til temaer. 

For en del af formålet med udeskolen er også at samarbejde med lokale aktører. Som eksempelvis præsten i den lokale kirke, et besøg hos de lokale virksomheder eller Museum Amager, hvor der er blevet etableret skolehaver. 

Mens de fleste lærere synes, at det er spændende at bruge udeskole som en del af undervisningen, er det ikke alle, der er begejstrede.

- Det er også helt ok, man har jo hver sin lærerrolle, og nogle har gjort noget i 30 år, og det har fungeret for dem, og så kan det også være en kæmpe omvæltning, at man pludselig skal til at rykke sin undervisning ud, siger Franciska Krohn Tøgern. 

Men selv de lærere, der ikke selv melder sig til at få sparring om udeskole, bakker stadig op om det, og synes det er spændende. 

- Men dertil og til at få dem til at være en del af udeskole, der er et stykke vej, siger hun. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik