Kommuner kæmper for renere luft - vil have trængsels-afgift i spil

Københavns og Frederiksberg Kommuner går sammen for at råbe regeringen op. Helt konkret efterlyser to borgmestre en national strategi for renere luft, der skal være med til at gøre livet grønnere og sundere i de to kommuner.

Luften i hovedstadsområdet skal være renere end i dag. Det mener Frederiksbergs konservative borgmester, Simon Aggesen.

- Vi ønsker virkelig at rykke på det her. Og vi vil gerne have en diskussion af trængselsafgifter, og så ønsker vi nogle lovgivningsmæssige værktøjer, så vi virkelig kan trykke speederen i bund, når det handler om grøn mobilitet og grøn omstilling. Omstilling af vores bilpark til elbiler, siger Simon Aggesen til TV 2 Lorry.

Nogenlunde samme udmelding kommer fra Enhedslistens Ninna Hedeager Olsen, der er teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune.

Derfor er de to borgmestre nu gået sammen for at råbe regeringen op. For de lokale politikere mener, at der mangler en national strategi for renere luft. Sådan en har man nemlig allerede i de to kommuner.

Og staten har flere muligheder for at hjælpe Københavns og Frederiksberg Kommuner med at nedbringe for eksempel biltrafikken, der er en af de store syndere. Det pointerer Ninna Hedeager Olsen.

- Det er blandt andet at lave meget mere skarpe miljøzoner. Det er at lave roadpricing eller en anden form for afgift, når man kører på vores veje, fortæller teknik- og miljøborgmesteren.

Bakkes op af miljøorganisation

Borgmestrenes forslag om en national strategi for ren luft bliver bakket op af den uafhængige miljøorganisation Rådet for Grøn Omstilling, der samtidig retter en kritik mod politikerne på Christiansborg.

- Det er ikke særligt ambitiøst, det, som vi har set indtil nu. Der er ikke kommet nogen udspil til, hvordan de store byer kan få lov til at nedbringe luftforureningen fra brændefyring og trafikken for alvor. Og det har vi altså brug for. Det er noget, som de store byer har efterspurgt i 10 år. Men der er stadig ikke nogen regering, der har præsteret at levere resultater, siger Kåre Press-Kristensen, der er seniorrådgiver i luftforurening hos Rådet for Grøn Omstilling.

Han fortæller samtidig, at problemet med luftforurening i Københavns og Frederiksberg Kommuner er rigtig stort.

- Cirka 10 procent af dem, som dør, de dør af luftforurening. Det gør luftforureningen til den tredje største dødsårsag kun overgået af rygning og fysisk inaktivitet, fortæller Kåre Press-Kristensen.

Håber på invitation fra Christiansborg

Borgmestrene i de to kommuner håber nu på en invitation fra Christiansborg. Men onsdag har miljøminister Lea Wermelin fra Socialdemokratiet ikke haft mulighed for at svare på TV 2 Lorrys spørgsmål om luftforurening eller den manglende nationale strategi for renere luft.

Det har miljøordfører Mette Gjerskov (S) derimod.

- Vi vil jo vældig gerne i dialog med kommunerne om, hvad de synes, der er vigtigt for at få renere luft til danskerne. Men det er også vigtigt, at det her ikke kun handler om storbyerne. Vi skal jo også ud på villavejene. For der er luftforurening mange steder i Danmark. 

- Når det gælder storbyerne, så har vi især fokuseret på transportområdet, for det er den tunge trafik, der bringer partiklerne med ind i byerne. Og det er det, som vi for alvor har sat gang i, oplyser Socialdemokratiets miljøordfører.   


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik